Hur såg egentligen Karl XII ut?

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 4 november 2007, 14:49

Jag har för mig att hans stövlar finns på Livrustkammaren. Dessa skiljde sig åt från övriga karoliners fotdon genom att de var mera formade efter foten än soldaternas (för tårna, och fotens böjning osv).

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 7 november 2007, 19:40

De där stövlarna som du nämner Wavy Gravy, som Karl XII har haft, har jag sett på Livrustkammaren, jag kom på det när jag såg att du skrev om Karl XII:s stövlar. Men det finns väldigt mycket intressant där i Livrustkammaren.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 7 november 2007, 23:44

Det kan i och för sig vara möjligt att han behövde det. Förutom skottet i vänstra foten hade han brutit lårbenet vid Krakow 1702 och antagligen fått någon annan skavank i foten i samband med kalabaliken. Jag tror till och man hittade ytterligare någon skada vid röntgenundersökningen 1917.

Och så hade han portvinstå - i alla fall någon slags början till det.

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 8 december 2007, 18:18

Lugaid skrev:Jag har för mig att jag läste att han skulle ha haft ganska små fötter (det var appropå någon känga som han tappade bort 170* någonting), har inte Liljegrens bok här i närheten men om jag inte minns fel var det antingen storlek 36 eller 38, motsvarande.

Karl XII hade skostorleken 36! Det minns jag tydligt, eftersom jag själv har samma storlek! :lol:

... men sen har jag hört att han var 186cm lång?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 8 december 2007, 22:11

Sandra Nord skrev:
Lugaid skrev:Jag har för mig att jag läste att han skulle ha haft ganska små fötter (det var appropå någon känga som han tappade bort 170* någonting), har inte Liljegrens bok här i närheten men om jag inte minns fel var det antingen storlek 36 eller 38, motsvarande.

Karl XII hade skostorleken 36! Det minns jag tydligt, eftersom jag själv har samma storlek! :lol:

Nej, när de mätte honom 1917 var han 1,76. Man kan kanske tänka sig att han i livstiden var en smula längre, det var säkert inte helt lätt att få till alldeles exakta mått på en förtorkad kropp som låg kvar i kistan.

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 9 december 2007, 17:31

Ben skrev:
Sandra Nord skrev:

Nej, när de mätte honom 1917 var han 1,76. Man kan kanske tänka sig att han i livstiden var en smula längre, det var säkert inte helt lätt att få till alldeles exakta mått på en förtorkad kropp som låg kvar i kistan.
Precis, och sen blev han ju automatiskt länge i och med att han alltid bar sina stövlar, vilka hade klack. Och med det uppåtkammade håret får man lägga till några cm! :lol: Så, han var väl allt som allt kanske 185, med skor och hår osv.

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 9 december 2007, 19:17

Sandra Nord skrev: Och med det uppåtkammade håret får man lägga till några cm!
Karl XII hade håret kort upptill och längre i nacken, där lockigheten i någon mån kunde framträda. Skulle denna hårstil ungefärligen motsvara 1980-talets "hockeyfrilla" i någon enklare variant, eller finns det något principiellt som skiljer frisyrerna åt? (Det höga hårfästet under hans senare år blir naturligtvis en skillnad.)

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 10 december 2007, 16:11

Jurgen Wullenwever skrev:
Karl XII hade håret kort upptill och längre i nacken, där lockigheten i någon mån kunde framträda. Skulle denna hårstil ungefärligen motsvara 1980-talets "hockeyfrilla" i någon enklare variant, eller finns det något principiellt som skiljer frisyrerna åt? (Det höga hårfästet under hans senare år blir naturligtvis en skillnad.)
Jag har läst anteckningar gjorda av några ur hans närhet, och de beskriver bl.a. Carolus' hår. Han hade rikligt med hår, det var brunt till färgen, kortklippt och kammat uppåt.
Jag har även läst att när han bodde hos en adelsfamilj i Polen så var det en flicka som beskrev att Konungens hår var kammat bakåt och fäst i en svans vid nacken, och att det var lätt pudrat...

Men min fråga är; hade Karl XII långt hår innan kriget bröt ut? Han klippte det ju kort då han begav sig ut i krig, men hur långt var hans hår innan dess? Är det någon som har koll på detta? Finns det någon tavla som visar detta?

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 10 december 2007, 16:15

Hittade precis en bild föreställande Karl XII, där jag antar att han bär sitt riktiga hår, som här är lite längre:
Bilagor
Carliii.jpg
Carliii.jpg (59.57 KiB) Visad 3239 gånger

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 10 december 2007, 18:18

Sandra Nord skrev:
Jag har läst anteckningar gjorda av några ur hans närhet, och de beskriver bl.a. Carolus' hår. Han hade rikligt med hår, det var brunt till färgen, kortklippt och kammat uppåt.
Jag har även läst att när han bodde hos en adelsfamilj i Polen så var det en flicka som beskrev att Konungens hår var kammat bakåt och fäst i en svans vid nacken, och att det var lätt pudrat...

Men min fråga är; hade Karl XII långt hår innan kriget bröt ut? Han klippte det ju kort då han begav sig ut i krig, men hur långt var hans hår innan dess? Är det någon som har koll på detta? Finns det någon tavla som visar detta?
Innan kriget bröt ut använde han peruk.

Vittnesmålet från den lilla adelflickan (pana Uniechowska, född 1697) lämnades så sent som 1807. Hon ska alltså vid tillfället ha varit 110 år gammal. Det är väldigt frestande att avfärda alltsammans som strunt och det finns också en del märkliga inslag i berättelsen. Det är dock åtskilligt som är tänkbart och en hel del som är korrekt - Karl XII befann sig verkligen i den gamla damens födelsetrakter just vid den tidpunkt 1708 som utpekas i berättelsen. Hon berättade också vid samma tillfälle om ett möte med tsar Peter några år senare, även där stämmer datumen väl.

Jag har gjort vissa ansträngningar för att identifiera henne, men har hittills inte lyckats. En sak är dock säker, den koppling som görs till gården "Korolny" i Frans G. Bengtssons "Karl XII:s levnad" stämmer inte. Där bodde en helt annan adelsfamilj.

Har kanske upptecknaren, Faddiej Bulharyn, hittat på alltsammans? Eller var damen kanske betydligt yngre, men berättade något hon hört av sina föräldrar? Det återstår att ta reda på. Man bör dock vara lite skeptisk mot historien.

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 11 december 2007, 19:20

Ben skrev:
Sandra Nord skrev:

Innan kriget bröt ut använde han peruk.

.
Javisst använde han peruk, men han hade väl hår under peruken också! :wink:

Totmes
Medlem

Inlägg av Totmes » 11 december 2007, 23:35

Citerar ur Klintbergs "Svenska folksägner":
"Karl XII är utan jämförelse den kung som har lockat till den rikaste sägendiktningen. Enligt en spridd föreställning skulle han ha varit den mest storväxte man som
någonsin levat i Sverige. Andra har trott att han var en kvinna eller tvekönad. Han kunde bara dödas med en knapp ur sin egen kappa, och det var också en sådan
som enligt sägnerna fällde honom."
36 i skonummer?
Ur en sägen upptecknad i Värnamo, Småland:"...Kalle var säker och ändå var han inte annat än en flickspröttling. När Karl XI inte fick annat än en flickestackare
skulle han ha gjort henne till kung..."
Och påstår man inte på Varbergs museum att man har ovannämnda knapp i förvar?
Jag undrar om den är av silver också?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 december 2007, 07:46

Men efter allt vad man har läst här på skalmans hur Karl XII såg ut,, så tror jag nog att Karl XII var en stilig och reslig man.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 13 december 2007, 13:37

Totmes skrev:Citerar ur Klintbergs "Svenska folksägner":
"Karl XII är utan jämförelse den kung som har lockat till den rikaste sägendiktningen. Enligt en spridd föreställning skulle han ha varit den mest storväxte man som
någonsin levat i Sverige. Andra har trott att han var en kvinna eller tvekönad. Han kunde bara dödas med en knapp ur sin egen kappa, och det var också en sådan
som enligt sägnerna fällde honom."
36 i skonummer?
Ur en sägen upptecknad i Värnamo, Småland:"...Kalle var säker och ändå var han inte annat än en flickspröttling. När Karl XI inte fick annat än en flickestackare
skulle han ha gjort henne till kung..."
Och påstår man inte på Varbergs museum att man har ovannämnda knapp i förvar?
Jag undrar om den är av silver också?
Anton Nyström drev detta med tvekönad väldigt hårt ("skägglös dundergud" skulle vara ett bevis), men undersökningen 1917 visade på ett typiskt manligt bäcken och spår av skäggväxt. Det finns dessutom vittnesbörd om att Karl XII vid ankomsten till Stralsund 1714 bar skägg.

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 13 december 2007, 14:22

Enligt Paul Myrén I Revolutionsland (1920) var Karl XII var 178 cm lång. Denne man hade fysionomik som sin födkrok efterson han var kartonist. Stolt konstaterar han att han var 178 cm lång, precis lika lång som Karl XII. Ovalt ansikte, inte illa, skriver han. Varifrån han fått denna estimering är inte gott att veta. (Kanske samtidens press, som skrev mycket om kistöppningen).

Skriv svar