Hur såg egentligen Karl XII ut?
- Anders Nyman
- Medlem
Vissa kanske tror att Karl XII såg ut som Ernst Brunners bild på hans bokomslag om denne. Lite egendomlig bild eftersom Karl XII inte han bli så gammal som den elaka gamla gubben på bokens framsida. Kanske är det ytterligare en av Brunners upptäckter att han inte var 36 utan 63 år när han dog. Påstår man att man återger någons historia i sanning så är det lite komiskt att man misslyckas redan på omslaget.
- Bilagor
-
- Nidbilden.jpg (3.64 KiB) Visad 1386 gånger
- Anders Nyman
- Medlem
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem
Jag hittade, apropå nämnda bok, följande stycke text. Författare är Patrik Hadenius och detta ingår i en längre artikel publicerad i Språktidningen 2007:2
En lite för faktatät bok om Karl XII - läser Carl XVI Gustaf Carolus Rex? Någon borde i så fall berätta för honom att det nog inte gör så mycket att den är "faktatät" - det mesta är ju felaktigt...När jag sa du till hans majestät
Jag har träffat kungen. Det var inte min egen förtjänst. Jag blev medbjuden när min pappa skulle presentera en bok om Folke Bernadotte. Efter presentationen fanns det lite tid för kallprat. Så vi stod där: kungen, pappa och jag.
Kungen bläddrade i pappas bok. Jag försökte febrilt komma på något begåvat att säga. Förgäves. Som god republikan borde jag inte ha drabbats av tunghäfta inför monarken. Men kungen var van och småpratade artigt.
Han berättade att han hade en annan biografi på sitt nattygsbord. Om Karl XII. Den var bra, tyckte kungen, välskriven och intressant men kanske lite för faktatät. Han lovordade också att den var inbunden. Böcker ska vara inbundna, menade majestätet.
- Anders Nyman
- Medlem
http://members.tripod.com/Bengt_Nilsson ... lkista.htm
Apropå Karl XII:s utseende så planeras det i Ukraina ett stort högtidlighållande av 300-årsminnet av 1708-09. En av punkterna är uppsättandet av ett minnesmärke över Karl XII. Den ukrainske presidentens ukas finns här:
http://www.president.gov.ua/ru/documents/6798.html
http://www.president.gov.ua/ru/documents/6798.html
- Anders Nyman
- Medlem
- Grå vadmal
- Medlem
Det är tur att någon bryr sig om vår historia i alla fall! Det är tragiskt men sant att man måste bege sig utomlands för att få ta del av svensk historia & kultur, Karl XII:s namn har ju en förmåga i det här landet att från vissa kretsar automatiskt resultera i snack om 1900-talsfenomen.
För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag nog också på de porträtt som finns från 1707 & 1717. De skiljer sig kanske något åt men det är ändå en relativt entydig bild som presenteras av Carolus utseende i mina ögon?
Apropå det där med sparsamma vanor så får man en något annan syn på det när man läser "Karolinen Magnus Stenbock" av Ingvar Eriksson. Det framstår som om högkvarteret hade ganska överdådiga matvanor även i fält medan manskapet hade det ganska knapert ibland. Kungens syn på kritik ges även en del utrymme i boken och ger en bild av att Karl stundom krävde "det omöjliga" av sina mannar...
För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag nog också på de porträtt som finns från 1707 & 1717. De skiljer sig kanske något åt men det är ändå en relativt entydig bild som presenteras av Carolus utseende i mina ögon?
Apropå det där med sparsamma vanor så får man en något annan syn på det när man läser "Karolinen Magnus Stenbock" av Ingvar Eriksson. Det framstår som om högkvarteret hade ganska överdådiga matvanor även i fält medan manskapet hade det ganska knapert ibland. Kungens syn på kritik ges även en del utrymme i boken och ger en bild av att Karl stundom krävde "det omöjliga" av sina mannar...
Det är helt klart att det vid kungens bord åts ganska överdådigt, åtminstone fram till dess att man lämnade Sachsen 1707. Långre än så är det egentligen inte undersökt. Samtidigt finns det vittnesmål om helt andra matvanor, t.ex. från infallet i Norge 1716. Å andra sidan är det nog knappast ett unikt fenomen för den karolinska armén att överbefälhavaren ofta fick bättre mat än manskapet.Grå vadmal skrev:Apropå det där med sparsamma vanor så får man en något annan syn på det när man läser "Karolinen Magnus Stenbock" av Ingvar Eriksson. Det framstår som om högkvarteret hade ganska överdådiga matvanor även i fält medan manskapet hade det ganska knapert ibland. Kungens syn på kritik ges även en del utrymme i boken och ger en bild av att Karl stundom krävde "det omöjliga" av sina mannar...
När det sedan gäller Ingvar Erikssons bok är den närmast ett idolporträtt av Stenbock, där författaren med varsam hand undviker sådant som skulle riskera att sätta Stenbock i ett något mer tvivelaktigt ljus. Det är till exempel helt uppenbart från Stenbocks brev hem till hustrun att han skodde sig mycket kraftigt under tiden i Polen. Det skickades hem stora mängder krigsbyte, inkluderande en hel del kyrkliga objekt. Detta faktum glider Eriksson förbi genom att säga att Stenbock "hade stort intresse för heminredning" (s. 337). Eriksson använder Nils Reuterholms karaktäristik av Stenbock, men hoppar över uppgiften att S. var en stor kvinnokarl. Bränningen av Altona sägs ha kunnat bero på en plötslig "blackout" (s. 336). På samma sida förklaras brutalt agerande av Stenbock genom hänvisning till att han stod under Karl XII:s dåliga inflytande (s. 336).
Boken kan närmast betecknas som en panegyrik, alltså ett äreminne över Stenbock. Vad som sägs om personer i Stenbocks omgivning, inkl. Karl XII, bör alltså ställas i relation till att boken är ett idolporträtt. Krzysztof Zawisza, som slogs på svenskarnas sida, säger om Stenbock:
General Stenbock, tapper soldat, med stor krigserfarenhet, mycket uppfinningsrik, när det gällde att bygga broar och passera strömmar, utmärkt verksam, synnerligen skicklig dansör, galanthuomo, men det oaktat våldsam och tryckande för folket. Polen hade i honom en tung börda att bära.
Den beskrivningen torde vara mer rättvisande än Erikssons.
- Anders Nyman
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem