tjänstevapen.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Beväpnade övningsledare

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 oktober 2007, 13:24

Jag minns en övning i Norrtälje. Sent 80-tal eller tidigt 90-tal. Den s k Maskedadligan misstänktes ha för avsikt att stjäla vapen. Samtliga i övningsledningen och förbandsinstruktörerna tilldelades en pistol m/07 med tre magasin och 28 patroner.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 31 oktober 2007, 13:27

Tack för svaret, jag har haft lite idéer om att det är någon slags övningspryl, men aldrig vetat exakt vad det är. Kul att få veta :) !

Och, jo, det är klart att licensen ligger i bankfacket och attrappen förvaras i vapenskåp :wink: :roll: :lol: :lol: !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 31 oktober 2007, 14:11

Tänkte också på det. Om en värnpliktigt får för sig att vända sitt vapen imot en offeser vad ska han göra då? Därför tycker jag det är konstigt att dom inte är beväpnade.

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 31 oktober 2007, 14:56

predator skrev:Tänkte också på det. Om en värnpliktigt får för sig att vända sitt vapen imot en offeser vad ska han göra då? Därför tycker jag det är konstigt att dom inte är beväpnade.
Jag tror dock att sannolikheten för att en officer ska hamna i en situation där han måste försvara sig mot en skjutvapensbeväpnad värnpliktig är ofantligt mycket mindre än att officeren vådaskjuter sig själv med vapnet.

Däremot har ju vapenstölder förekommit där brottslingarna ger sig ut i övningsområde med skjutvapen och tvingar till sig löskjutningsanordnade skjutvapen av värnpliktiga.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 november 2007, 10:38

Däremot har ju vapenstölder förekommit där brottslingarna ger sig ut i övningsområde med skjutvapen och tvingar till sig löskjutningsanordnade skjutvapen av värnpliktiga.
Är detta verkligen sant - eller en skröna? Varjag

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 2 november 2007, 10:56

varjag skrev:
Nja, det som i alla fall förekommit är insider-brott, där värnpliktiga själva deltagit i stölder på ett eller annat sätt. En snabb googling gav detta vid handen, liksom det här om det iscensatta rånet för några år sedan.

/Martin

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 november 2007, 11:44

SolitaryMan skrev:
varjag skrev:
Nja, det som i alla fall förekommit är insider-brott, där värnpliktiga själva deltagit i stölder på ett eller annat sätt. En snabb googling gav detta vid handen, liksom det här om det iscensatta rånet för några år sedan.

/Martin
Tack för länkarna Martin. Det hela verkar 'insider-jobs' - även det första!

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 november 2007, 15:16

Jag vill minnas att i tidsperioden 1985-1990 så skedde minst ett par rån av vapen från soldater. Vid ett tillfälle på skjutbana då bovarna helt enkelt åkte fram i pausen och med en hagelbrakare motsv. tog ett antal eldhandvapen. Vi ett annat tillfälle liknade scenario fast denna gång ute i skogen på lösövning. Därav påbudet att officerare skulle bära pistol.

MVH

Hans

FK Örtengren
Provmedlem

Re:

Inlägg av FK Örtengren » 11 februari 2008, 09:57

KA skrev:
Zenior skrev:
Ebbe_lille skrev:Frågan kvarstår dock - för vilka är pistol m/88 avsedd?
Måste erkänna min okunskap - hur ser m/88 ut? En clockner? Annan?
m/88=Glock 17

m/88B=Glock 19
När vi gjorde Högvakten på drottningholm så stoltserade vår FK med en m/88..
Det kanske är special regeler vi högvakten?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Thord Wedman » 11 februari 2008, 16:26

FK Örtengren skrev: När vi gjorde Högvakten på drottningholm så stoltserade vår FK med en m/88..
Det kanske är special regeler vi högvakten?
Vaktchef och stf vaktchef bär pistol vid högvakt, inget konstigt med det.
Pistolen är ju till för bl a vakttjänst.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 februari 2008, 17:02

Thord Wedman skrev: Vaktchef och stf vaktchef bär pistol vid högvakt, inget konstigt med det.
Pistolen är ju till för bl a vakttjänst.

/Thord
Vakthavande major tilldelas även pistol.
:)

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Re:

Inlägg av gostap » 12 februari 2008, 10:41

varjag skrev:
Den första stölden (tror jag) inträffade på P2 i min hemstad Hässleholm, tror det var på 70-talet. Bovarna åkte in på skjutbanan och hotade den stackars värnpliktige som vaktade vapnen (med lösskjutn.pipa) och la beslag på de kvarlämnade vapnen på vallen (resten var framme o markerade på tavlor). Sedan fick man väl inte lämna vapnen kvar har jag för mig. Minns detta rån mycket väl, bara ett nån kilometer från där jag bor.

Mvh

Gostap

Falckkjelle
Medlem

Re: tjänstevapen.

Inlägg av Falckkjelle » 1 mars 2008, 13:41

Nu har jag inte bestämmelser och utbildningspärmar tillgängliga, men inom bevakningsbranschen finns det flera möjligheter att bära vapen i tjänsten, inte bara som skyddsvakt. Även ordningsvakter kan bära skjutvapen, liksom väktare på värdetransport... ABAB's ambassadvakter (ordningsvakter) hade i stor utsträckning revolver (Arminus kal. .32), liksom många rondväktare på samma företag, då dom hade ett eller fler "vapenobjekt" på sitt distrikt. Jag har för mig att företaget kan ansöka om att få ha beväpnade väktare på objekt som är särskilt skyddsvärt/utsatt, men jag är inte helt säker.

Anledningen till att man inte kör beväpnat värde, beror på riskerna att motparten (busarna) ska skjuta först, eller att det blir Dodge City mitt på torget i förmiddagsrusningen!

Är det någon som kommer ihåg en incident i Uppsala (eller närområdet) där en väktare fredade sig med pistol/revolver för en 15 år sedan?? Han attackerades av en person beväpnad med ett spett eller en yxa på en skolgård, tror jag? Incidenten används vid utbildningen till skyddsvakt/för vapenlicens på företaget...

Kjelle

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 1 mars 2008, 23:07

gostap skrev:
varjag skrev:
Den första stölden (tror jag) inträffade på P2 i min hemstad Hässleholm, tror det var på 70-talet. Bovarna åkte in på skjutbanan och hotade den stackars värnpliktige som vaktade vapnen (med lösskjutn.pipa) och la beslag på de kvarlämnade vapnen på vallen (resten var framme o markerade på tavlor). Sedan fick man väl inte lämna vapnen kvar har jag för mig. Minns detta rån mycket väl, bara ett nån kilometer från där jag bor.

Mvh

Gostap
Varför har man lösskjutningspipa på en skjutbana, vad är en lösskjutningspipa förresten?
Jag kommer ihåg att man satte fast en mojäng på pipan för att träpluggen skulle splittras, men den anordningen har man ju ingen nytta av på en skjutbana.
Sen finns det väl vissa pipor man kan byta ut till en mindre kaliber för att få billigare ammunition, men jag har inte använt detta själv om man inte räknar Pskott med 9mm.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 2 mars 2008, 09:23

mrsund skrev:Varför har man lösskjutningspipa på en skjutbana, vad är en lösskjutningspipa förresten?
Jag kommer ihåg att man satte fast en mojäng på pipan för att träpluggen skulle splittras, men den anordningen har man ju ingen nytta av på en skjutbana.
Sen finns det väl vissa pipor man kan byta ut till en mindre kaliber för att få billigare ammunition, men jag har inte använt detta själv om man inte räknar Pskott med 9mm.
Till kpist m/45 så användes en särskild lösskjutningspipa med separat lösskjutningsanordning. Samma pipa användes när man sköt kammarammunition på korthållsbanor, då utan lösskjutningsanordningen. Så att det skulle finnas vapen med lösskjutningspipa på skjutbanan är inte alls otänkbart.

Skriv svar