tjänstevapen.

Skriv svar
Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 28 oktober 2007, 22:49

J.K Nilsson skrev:Nja det jag menade var att jag inte kan blanda skarpt och löst under samma övning. Därmed kan inte den enskillde officeren på eget bevåg beväpna sig skarpt och delta i övningen eller ta med sig pistolen utan kulor och krut då det inte finns lösskjutningsanordning till den.

En beväpnad skyddsvakt deltar inte i övningen och därför räknar jag inte med den.
Visst kan man inte beväpna sig på eget bevåg. Lika lite som man bedriver en övning på eget bevåg, all verksamhet ska ju vara beordrad. Huruvida en beväpnad officer deltar i övningen eller inte är en definitionsfråga, i min värld så är övningsledningssidan definitivt en del av övningen. När man som enskild officer är beväpnad samtidigt som man utbildar sina soldater som är lösapterade anser jag att man i högsta grad deltar - dock inte i befattning.
J.K Nilsson skrev:Frågan gällde ursprungligen huruvida officerare alltid gick beväpnade, vilket jag visade att så inte är fallet.
Därom torde inget tvivel råda. Lika lite som officerare alltid bär uniform. :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 oktober 2007, 23:10

Bjernevik skrev:
Förbandschef kan göra vissa avsteg avseende SäkI. Utlandsstyrkan har några fler avsteg.
Nej, förbandschef kan inte göra avsteg. Såvida inte detta har reglerats i ett avsteg gjort enligt nedan, vill säga.
"17. Undantag från SäkI. – Chefen för Försvarsmaktens säkerhetsinspektion får besluta undantag från SäkI föreskrifter."
Så sent som för två veckor sedan skulle vi ha med oss pistol på en övning men övningsledaren gav inte tillstånd för oss som normalt var beväpnade med pistol att ha med oss pistol (kass svenska...)
:)
Gick ni i befattning tro?
Stämmer säkert. Det var tidigare i allafall så att förbandschef fick göra vissa avsteg. Det är nog så jag minns det.

Njaee, till del var det vissa som kunde tänkas likställas att de gick i befattning.
:)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 29 oktober 2007, 10:59

varjag skrev:
Wooster skrev:
varjag skrev:

Äsch, jag glömde att det värsta brottet i Sverige är skattesmitning :lol: , Varjag
I genomsnitt döms man till ungefär ett år för ekobrott i Sverige, medan exempelvis mord ofta ger 10 år eller livstid.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 29 oktober 2007, 17:15

Bjernevik skrev:Visst kan man inte beväpna sig på eget bevåg. Lika lite som man bedriver en övning på eget bevåg, all verksamhet ska ju vara beordrad. Huruvida en beväpnad officer deltar i övningen eller inte är en definitionsfråga, i min värld så är övningsledningssidan definitivt en del av övningen. När man som enskild officer är beväpnad samtidigt som man utbildar sina soldater som är lösapterade anser jag att man i högsta grad deltar - dock inte i befattning.
Som jag ser det så kan jag visst genomföra en övning på eget bevåg med soldaterna så länge som övningen.

1) Är ekonomiskt försvarbar
2) Övningen syftar till att utbilda/öva soldater

Om jag skulle ingå i en övningsledning så är inte jag den som skall övas utan skall kunna erbjuda kvalitativ övning/utbildning till de som skall övas. Som övningsledning skall jag kunna ha fullgott stridsvärde så att jag kan hantera de situationer som uppkommer i samband med övningen och då kan man skilja mellan skarp verksamhet och övning.

Men det kräver ju att det finns en definition av begreppet övning som vi kan komma överens om. :P

Så pass HBL-skadad är jag inte så att jag anser att den som leder övning eller utbildning också är deltagande i den. I min förståelse av konceptet så anser jag att det inte blir riktigt rätt för den grupp som skall öva i befattning.

Men kom gärna över på en Whiskey och jäger till helgen så kan vi bottna i resonemanget riktigt då detta är lite OT... 8-)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 29 oktober 2007, 20:05

hangatyr skrev: I genomsnitt döms man till ungefär ett år för ekobrott i Sverige, medan exempelvis mord ofta ger 10 år eller livstid.
Känns som jag bara svarar på OT-ämnen nuförtiden (dags för delning igen? ;)) - men var kommer den siffran ifrån?

"Ekobrott" är inte ett brott i Sverige - ekonomisk brottslighet är bara ett samlingsnamn på en rad olika brott, till exempel skattebrott, bokföringsbrott, förskingring, trolöshet mot huvudman, orederlighet mot huvudman etc. etc.

Dessutom varierar brotten så i art, omfattning och "grovhet" att det är närmast omöjligt att på ett rättvisande sätt räkna ut något slags "genomsnittlig" dom - istället får man i varje enskilt fall jämföra med prejudicerande domar och utifrån det mäta om domen är för hård eller för mild.

Därutöver kan man inte jämföra hur allvarligt samhället ser på ett brott endast utifrån strafftiden. Anser samhället att ett mord där gärningsmannen döms till 10 års fängelse endast 10 gånger värre än en förskingring som ger gärningsmannen 1 års fängelse? Knappast, och det är inte heller rättens mening.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 30 oktober 2007, 01:38

Tänkte bara förtydliga hur det var för mig.

"mina" befäl som utbildade mig hade ofta sina Glock med sig på våra övningar, jag skulle nog inte sagt alltid som jag skrev innan, då jag inte kan vara säker på det, utan mer förutsatte det när jag sett deras vapen under så många övningar.

Sen vill jag även säga att andra befäl vi har haft som har kommenderat oss, som en del i deras egen utbildning inte hade skarpa vapen.

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 30 oktober 2007, 08:26

Kan tyvärr inte peka på någon källa just nu, men enligt en kollega var även fältmätare utrustade med tjänstevapen under det tidiga 1900-talet. Gissningsvis för att skydda sig mot ilskna bönder som inte gillade hur gränserna till deras ägor drogs upp. :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 oktober 2007, 11:42

Jag är fullt medveten om att tråden handlar om svenska förhållanden.....
Men 'bärandet' av pistol/revolver har i mer än ett sekel var ett privilegium för officerare och en del underofficerare. Gissar att en del fortfarande uppskattar det 'privilegiet' och kanske försöker kringgå bestämmelserna här och där.
Som ett praktiskt vapen i krig - har pistolen för länge sedan spelat ut sin roll.
Utom kanske för de mest plikttrogna 'att skjuta sig en kula för pannan' för att undgå fångenskap eller kapitulation. Pistoler är farliga vapen - genom sin lätthanterlighet - vilket speglas i de bestämmelser jag läst om i tråden. För varje person som dödats av en pistol i fält - har antagligen en annan dödats av vådaskott......Så farliga att;
I svenska armén fanns redan på 20-talet en 'pistolattrapp' m/07 gjord av trä - varmed officerarna kunde 'fylla sina pistolhölster på ärans fält'...Ett bra sätt att göra det föga troligt att någon olycka skulle inträffa under 'övningar' :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

OT ?

Inlägg av Ori » 30 oktober 2007, 13:22

Ursäkta om detta hamnar OT :roll:
varjag skrev:I svenska armén fanns redan på 20-talet en 'pistolattrapp' m/07 gjord av trä - varmed officerarna kunde 'fylla sina pistolhölster på ärans fält'...Ett bra sätt att göra det föga troligt att någon olycka skulle inträffa under 'övningar' :lol:
Känner någon till något om en "pistolattapp" i metall ?

--
Jörgen

varjag
Saknad medlem †

Re: OT ?

Inlägg av varjag » 30 oktober 2007, 13:28

Ori skrev:Ursäkta om detta hamnar OT :roll:
varjag skrev:I svenska armén fanns redan på 20-talet en 'pistolattrapp' m/07 gjord av trä - varmed officerarna kunde 'fylla sina pistolhölster på ärans fält'...Ett bra sätt att göra det föga troligt att någon olycka skulle inträffa under 'övningar' :lol:
Känner någon till något om en "pistolattapp" i metall ?

--
Jörgen
Den kanske rent av var i metall - men vikten låg omkring 1000 gram - för att motsvara den hos en skarpladdad 07:a....har sett bild av den men kan inte hitta ngn 'på nätet', Varjag

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 30 oktober 2007, 16:43

Pistolatrappen för m/07 är i metall.

/Thord

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 30 oktober 2007, 22:25

Är detta en attrapp för pistol m/07, vikten är ca 930g ?

--
Jörgen
Bilagor
IMGP0465.JPG
Snabb bild
IMGP0465.JPG (78.95 KiB) Visad 892 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 oktober 2007, 11:39

Japp Ori - där har vi den! Det absolut säkraste sätte att förhindra vådaskott....Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 31 oktober 2007, 12:02

Den var fräck. :)

Utan tvekan licenspliktig i Sverige idag, och skall förvaras inlåst i ett certifierat vapenskåp? :lol:

/G:son

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 31 oktober 2007, 12:09

G:son skrev:Den var fräck. :)

Utan tvekan licenspliktig i Sverige idag, och skall förvaras inlåst i ett certifierat vapenskåp? :lol:

/G:son

:lol: :lol: :lol:

Skriv svar