tjänstevapen.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 oktober 2007, 17:41

Vad hade systembolaget för tjänstevapen?
Zenior skrev:
Henriko skrev:Under min värnplikt som inte var för alltför länge sedan så hade en del befäl mig sig vapen (pistol/revolver, såg aldrig var det var för modell) ut när vi hade skarpa stridsövningar mitt ute i ingenstans, tex helveteshålet utanför Uddevalla, har redan förträngt namnet ;)

Henrik
Jag tror mig kunna påstå att detta inte var riktigt - torde vara provocerande om ett befäl gick omkring med pistol -- lite machbetonat- tycker jag!
//sven
Det hade nog inget med macho att göra - det var order på det. I samband med slutet på åttiotalet så kom vissa bovar på att man kan råna militärer på vapen. Därav påbudet att vissa officerare skulle ha pistol med sig vid vissa tillfällen.

Personligen konstaterade jag 1986 att min tjänstepistol m/40 var skräp och tänkte att om inte Försvaret har råd att köpa en vettig pistol åt mig så får jag göra det själv. Studerade marknaden och till slut valde jag en pistol och köpte den. Glock 17. Två år senare gör Försvaret samma bedömning som jag. Vid flera tillfällen bröt jag mot en bunt bestämmelser och bar den istället för m/40. Hoppas det är preskiberat nu.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 25 oktober 2007, 17:49

Hans skrev:Vad hade systembolaget för tjänstevapen?
Vill minnas, att jag sett en tråd om detta på Historiskt Samlarforum. Billiga belgiska revolvrar av diverse typer, tror jag att det var.

/G:son

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 25 oktober 2007, 17:57

Från Historiskt Samlarforum, skrivet av HgF:
Dreysen brukar kallas modell 1907 och tillhör den första generationen automatpistoler. Den förekom som befälsvapen i Tyskland under första världskriget och var även vanlig här i Sverige senare som "tjänstevapen" kanske i driftvärnet, bankvärlden och bland övriga medborgare som var beväpnade å tjänstens vägnar under 1900-talets första tredjedel. Lite kuriöst och svårt att att tänka sig idag är att cheferna i Systembolagets butiker ofta vare beväpnade med mindre automatpistoler av den här typen. Vanligast var små 6,35:or av alla tänkbara fabrikat, samt 7,65:or som FN 1900 och 1910, Dreyse, Mauser 1910, Sauer & Sohn, Langenhahn med flera.
http://www.samlarforum.nu/viewtopic.php?t=10249

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 25 oktober 2007, 20:39

Zenior skrev:
Thord Wedman skrev:Du får som officer bära hur många vapen du vill under din tjänsteutövning.
Däremot tilldelas inte pistol till alla officerare.

/Thord
Om det är en övning där deltagare bär vapen så är detta klart - d v s tilldelat tjänstevapen.
Men normalt går inte en officer beväpnad.
Det beror på vad du menar "normalt", officerarna där jag gjorde lumpen var alltid (Så gott som) beväpnade vid övningar utanför flottiljområdet.

Vanligtvis med Glock, men en del varianter förekom.

Om du menar med "normalt" som efter arbetstid så var de flest nog obeväpnade.

Sen finns det rätt många officerare (byråkrater) som aldrig (nästan) bär vapen, tyvärr är det nog fler av den sorten än den förra.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 oktober 2007, 21:04

Normalt är att man inte är beväpnad med pistol, avsett om Du är på trupp eller inte.
:)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 25 oktober 2007, 23:43

MD650 skrev:Normalt är att man inte är beväpnad med pistol, avsett om Du är på trupp eller inte.
Vid övning med lös ammunition så måste pistolen ligga kvar hemma. Vid övning med skarpa kulor behövs ingen pistol.

Valet är lätt, skall det skjutas på bana eller i skogen skall vapnet med ,om det inte skall skjutas får vapnet ligga inlåst.

J.K Nilsson

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 oktober 2007, 11:49

Hans skrev:
Vad hade systembolaget för tjänstevapen?

Vill minnas, att jag sett en tråd om detta på Historiskt Samlarforum. Billiga belgiska revolvrar av diverse typer, tror jag att det var.
OM svaret i Samlarforumet är korrekt....

Systembolagets butiker ofta vare beväpnade med mindre automatpistoler av den här typen. Vanligast var små 6,35:or av alla tänkbara fabrikat, samt 7,65:or som FN 1900 och 1910, Dreyse, Mauser 1910, Sauer & Sohn, Langenhahn med flera
såvill jag bara blygsammast påpeka att fabrikat som FN, Dreyse, Mauser, Sauer o.s.v. var ganska dyrbara vapen i jämförelse med billiga belgiska revolvrar, Varjag

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 26 oktober 2007, 14:38

varjag skrev:
såvill jag bara blygsammast påpeka att fabrikat som FN, Dreyse, Mauser, Sauer o.s.v. var ganska dyrbara vapen i jämförelse med billiga belgiska revolvrar, Varjag
Javisst, mitt andra inlägg var egentligen en korrigering av mitt första. Jag hade i mitt minne kopplat ihop fel vapen med Systembolaget. Jag borde ha påpekat detta, eller strukit mitt första inlägg.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 27 oktober 2007, 00:13

J.K Nilsson skrev:
MD650 skrev:Normalt är att man inte är beväpnad med pistol, avsett om Du är på trupp eller inte.
Vid övning med lös ammunition så måste pistolen ligga kvar hemma. Vid övning med skarpa kulor behövs ingen pistol.

Valet är lätt, skall det skjutas på bana eller i skogen skall vapnet med ,om det inte skall skjutas får vapnet ligga inlåst.

J.K Nilsson
Nu hänger jag inte med riktigt :oops:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 oktober 2007, 10:02

mrsund skrev:
Det är inte tillåtet att ha med sig pistol under övningar där lösskjutning förekommer. Allt enl. SäkI Ehv/Pv.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 27 oktober 2007, 14:28

Magnus O skrev:Kustbevaknings personal knallar omkring med Glock som tjänstevapen.

Varför har de inte Sig Sauer som polisen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 oktober 2007, 17:04

Mackan L skrev:
Magnus O skrev:Kustbevaknings personal knallar omkring med Glock som tjänstevapen.

Glock är väl säkrare?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 oktober 2007, 17:30

MD650 skrev:
Mackan L skrev:

Glock är väl säkrare?
Även om jag delar din uppfattning så finns det de som säger att utan säkring kan man inte ha en säker pistol :roll:

Frågan är om Kustbeakningen valde Glock för att vara närmare försvaret, p.g.a. priset eller för att en pistoltokig chef tyckte bättre om den?

MVH

Hans

Richard J
Medlem

Inlägg av Richard J » 28 oktober 2007, 05:00

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om Polisens och andra statliga myndigheters förvaring
och transport av skjutvapen och ammunition;
beslutade den 8 december 2005.
http://www.polisen.se/static/fap/FAP943 ... 2005_9.pdf

Av den föreskriften kan man dra slutsaten att följande myndigheter har någon slags rätt till vapenhantering;

* De lokala 21 Polismyndigheterna
* Rikspolisstyrelsen
* Säkerhetspolisen
* Rikskriminalpolisen
* Försvarsmakten
* Ekobrottsmyndigheten
* Statens kriminaltekniska laboratorium
* Kustbevakningen
* Tullverket
* Skatteverket

Även om det inte framgår i den här föreskriften för de "civila" myndighterna så lär även Försvarets materielverk och Försvarets Forskningsinstitut ha en viss rätt till vapenhantering. Frågetecken kring Försvarets radioanstalt och Fortifikationsverket dock...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 28 oktober 2007, 08:12

MD650 skrev:
mrsund skrev:
Det är inte tillåtet att ha med sig pistol under övningar där lösskjutning förekommer. Allt enl. SäkI Ehv/Pv.
OK tack

Skriv svar