Vetemjölsjesus

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Vetemjölsjesus

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 juli 2007, 18:30

Utflyttat av mig själv från Efterkrigsforumet efter 0 svar och 123 visningar. :)

I början på 1800-talet föddes en liten gosse i Landsberga by, det var inte enbart han som föddes då i Biskopkulla socken mellan Örnsundsbro och Enköping. Han föräldrar jobbade i samband med hans födsel på Landsberga gård som är en av de största gårdarna i trakten. Det var iallafall 1½ mil till Salneke slott i Gryta socken och längre till Sjöö slott i Holm socken. Så Landsberga var en av de större gårdarna som hade arbetskraft på den tiden.
Det visade sig att det skulle vara en speciell framtid för denna gosse som fick namnet Erik Jansson. Det var på 1820-talet som han gjorde sina första framträdande och fick snabbt anhängare. Hans anhängare kom inte bara från Enköpingstrakten utan också från Hälsingland. När jag gjorde min kulturanalys i en av grannsocknarna(Österunda) så träffade jag en avlägsen släkting till honom. Det var en äldre man i 90-årsåldern som på en artificell väg är släkt med Erik Jansson. Det var en kvinna som var ett syskon till en av de ingifta i hans släkt och de frågade henne om de fick har Erik Jansson som sin släkting.
Det tog långt tid för sockenborna i Torstuna, Biskopskulla, Österunda, Nysätra samt några andra socknar att komma över pinsamheter som Erik Jansson religiösa land. I stycket ovanför så är en av de stoltaste minnerna som vissa har i området. Numera är ett museum som handlar om honom inrymd i den gamla skolan(osäker) i Biskopkulla och inte så långt ifrån själva kyrkan.
På 1840-talet så tog han över sin sekt över till USA och resan gick över flera etapper, ofta strapastfyllda och färden gick i ganska dåliga skepp över Atlanten som delvis var ganska så oroligt. Erik själv blev dödad av en f d sektmedlem i sin koloni Bishop Hill 1850 där han också finns begraven. Han blev drygt 44 år gammal.
En lokal forskare från Torstuna, det är han som mer eller mindre är släkt med honom. Han gjorde för några år sedan en sammanställning på vilka platser Erik Jansson var bosatt innan flytten över Atlanten. Han föddes i Landsberga gård, flyttade sedan till Torstuna kyrkby, Väppeby(samma socken) och sedan på olika platser i Österunda som ligger strax norr om Torstuna. Klockargården som ligger strax sydost om Österunda kyrka bodde Erik Jansson under några kring decennietskiftet 1820/30. Det var därifrån som han "tog sats" för att flytta till Amerika.
Varför han kallades för Vetemjölsjesus vet jag inte, men jag har sett detta smeknamn någon annanstans, det kan jag nästan lova.

Stefan

Bihang(Hans antavla från Rootsweb)

Husband: Erik JANSSON
-------------------------------------------------------------------------------- Born: 19 Dec 1808 at: Landsberga, Biskopskulla, Uppsala Län, Sweden
Married: at:
Died: 13 May 1850 at: Cambridge, IL
Father:Jan MATTSSON
Mother:Sara ERSDOTTER
Other Spouses: Anna Sophia JOHANSDOTTER
-------------------------------------------------------------------------------- Wife: Maja Stina LARSDOTTER
-------------------------------------------------------------------------------- Born: 19 Jan 1815 at: Rung, Torstuna Parish, Västmanland Län, Sweden
Died: 1849 at: Rock Island, IL
Father:Lars JANSSON
Mother:Catharina LARSDOTTER
Other Spouses:
--------------------------------------------------------------------------------CHILDREN
-------------------------------------------------------------------------------- Name: Erik JOHNSON
Born: 15 Jul 1838 at: Sonkarby, Österunda Parish, Västmanland Län, Sweden
Married: 31 Jan 1863 at: Bishop Hill, IL
Died: 18 May 1919 at: Omaha, NE
Spouses: Maria Octavia TROIL Georgia A. TILLINHAST
NOTES
-------------------------------------------------------------------------------- Name: Mathilda JOHNSON
Born: 12 Apr 1842 at: Sonkarby,Österunda Parish, Västmanland Län, Sweden
Married: at:
Died: 3 Dec 1926 at:
Spouses: Andrew RUTHERFORD Anders Gustaf WARNER

Ördög
Medlem

Re: Vetemjölsjesus

Inlägg av Ördög » 10 augusti 2007, 19:32

Stefan Lundgren skrev:Varför han kallades för Vetemjölsjesus vet jag inte, men jag har sett detta smeknamn någon annanstans, det kan jag nästan lova.
Du har tydligen inte läst Mobergs magnifika Utvandrarsvit? Erik Jansson nämns på ett antal ställen i boken, och man får veta att han hade fått namnet Vetemjöls-Jesus eller Vetemjöls-Kristus då han gick omkring i byarna och sålde vetemjöl.

Här är en uppsats om Erik Jansson, där också binamnets uppkomst förklaras.

http://64.233.183.104/search?q=cache:5u ... cd=3&gl=fi

Med det växande motståndet i sin hembygd reste Erik Jansson i januari 1843 till Hälsingland med förevändningen att sälja mjöl, men den egentliga orsaken tros ha varit att komma de andliga rörelserna i Hälsingland närmare och där igenom kunna driva sin egentliga uppfattning om den kristna religionen. Kjell Söderberg, (1981), skriver också att en annan förklaring till att Erik Jansson drogs till Hälsingland var att man där tillåtit en mer eller mindre frihet då det gällt sammankomster av denna sort som berörde Jansson. Därav blev han kallad "Vetemjölsjesus".

Minsann har inte namnet diskuterats tidigare här på Skalman ...

viewtopic.php?t=30257

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 19:38

Det var inte Mobergs bok som jag tänkte på för jag skrev att jag har sett namnet nånstans i de böcker som jag nämnde här ovanför.

Om mormonerna gled vi in på vetemjölsjesus lite grann, men Erik Jansson var ju ingen mormon och därför tänkte jag på min gammal tråd som jag "flyttade" hit.

Tackar för uppsatsen om honom.

Stefan

Janak
Provmedlem

Om Erik Jansson

Inlägg av Janak » 9 september 2007, 12:35

"När jag gjorde min kulturanalys i en av grannsocknarna(Österunda) så träffade jag en avlägsen släkting till honom. Det var en äldre man i 90-årsåldern som på en artificell väg är släkt med Erik Jansson. Det var en kvinna som var ett syskon till en av de ingifta i hans släkt och de frågade henne om de fick har Erik Jansson som sin släkting."
- Eftersom jag är släkt med Erik Jansson skulle jag vilja veta om du kan förklara ovanstående lite mera. Vem var kvinnan, syskonetet och den ingifta?

"Numera är ett museum som handlar om honom inrymd i den gamla skolan(osäker) i Biskopkulla och inte så långt ifrån själva kyrkan."
- Bishop-Hillmuseet i Biskopskulla är inrymt i en gammal bagarstuga vid Biskopskulla Prästgård.
Se http://home.swipnet.se/bishophill/

"Han blev drygt 44 år gammal."
- Erik Jansson föddes 1808-12-21 och dog 1850-05-13, alltså i 41-årsåldern.

"Det var därifrån som han "tog sats" för att flytta till Amerika."
- De sista två åren i Sverige var han skriven i Lumnäs i Forsa, Gävleborgs län. Han emigrerade från Oslo(Kristiania).

"Varför han kallades för Vetemjölsjesus vet jag inte"
- Han var en duglig bonde, men drog iväg som mjölförsäljare antagligen som täckmantel för predikoresor.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Om Erik Jansson

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 september 2007, 20:56

Janak skrev: "När jag gjorde min kulturanalys i en av grannsocknarna(Österunda) så träffade jag en avlägsen släkting till honom. Det var en äldre man i 90-årsåldern som på en artificell väg är släkt med Erik Jansson. Eftersom jag är släkt med Erik Jansson skulle jag vilja veta om du kan förklara ovanstående lite mera. Vem var kvinnan, syskonetet och den ingifta?
Vad trevligt, det har jag också gjort i samma socken samt har gjort en liten undersökning på Örsundaån och Skattmannaån. Jag träffade också en avlägsen släkting till honom kom jag på nu, Torsmark heter gubben och jag vet inte om han lever nu.
Janak skrev:
"Numera är ett museum som handlar om honom inrymd i den gamla skolan(osäker) i Biskopkulla och inte så långt ifrån själva kyrkan."
- Bishop-Hillmuseet i Biskopskulla är inrymt i en gammal bagarstuga vid Biskopskulla Prästgård.
Se http://home.swipnet.se/bishophill/
Jag har varit där vid ett par tillfällen, har bl a besökt kyrkogården i Biskopskulla och det är ganska många äldre gravar som är "kulturgravar"(varav två gravvårdar med präster som var verksamma samtidigt med honom). De två prästerna var nog rejäl sura på hans verksamhet och det hände väl att dom skällde på honom också. Jag känner till ett fall där janserna inte fick möjlighet att tas sig ut, om det hände i Biskopskulla eller i Hälsningsland känner jag inte till.
Janak skrev: "Varför han kallades för Vetemjölsjesus vet jag inte"
- Han var en duglig bonde, men drog iväg som mjölförsäljare antagligen som täckmantel för predikoresor.
Ördyg nämnde lite grann om det, jag har inte hittat källan som jag såg den i ännu. Men jag tror på det som Ördyg skrev. :)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 oktober 2007, 10:53

För ett par månader sedan gick jag runt på kyrkogården i Biskopskulla och hittade två prästgravar som också är "kulturgravar". Dessa två präster var samtida med Erik Jansson.

E A Stenmetz levde mellan 1798-1869 och fältprästen Anders Svanbeck mellan 1786-1849. Jag kan föreställa mig att dessa två präster var rejält sura på Erik Jansson, eftersom han bedrev en sektrörelse som då ansåg vara allvarligt. När någon hade en egen predikan så kom oftast prästen med länsmannen till hushållet. Med tanke på det som hände i samband med Janssons sekt i Sverige så kan man också göra ett par kopplingar till Biskopskulla.

Stefan

Skriv svar