Rekordstor rea av historisk litteratur

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Rekordstor rea av historisk litteratur

Inlägg av Marcus » 19 oktober 2007, 16:41

Låter väldigt lockande, synd att man missar den rean.
Nästa helg öppnar den största rean av arkeologisk och historisk litteratur någonsin i Sverige. Vitterhetsakademien och Riksantikvarieämbetet flyttar båda på sina lager säljer ut pallvis med böcker.
Kungliga Vitterhetsakademien halverar sitt boklager inför en lagerflytt till Gotland. 160 pallar böcker med hundratals attraktiva titlar inom arkeologi och historia reas ut. Även Riksantikvarieämbetet har lagerproblem. De måste flytta sitt boklager till en mer ändamålsenlig lokal. Tillsammans arrangerar man därför en utförsäljning av arkeologisk och historisk litteratur. Alternativet hade varit att förstöra och slänga böckerna.
[...]
I utbudet ingår många arkeologers forskarmödor och bland allehanda svårsmälta vetenskapliga rapporter och en del litterärt damm finns rariteter med mycken arkeologisk och historisk livskunskap. Höjdare som Oscar Montelius, Birger Nerman, Margareta Biörnstad och Run-Janne Jansson skaver pärm med specialböcker om utgrävningarna på Helgö i Mälardalen eller de i Skedemosse på Öland.
Samtidigt kan specialintresserade verkligen få sitt lystmäte. Här reas böcker om fotbeklädnader, dopfuntar, spännen, vapen, slott och mycket annat. Dit hör också Svenska sigiller från Medeltiden, Olav den helige i medeltida bildkonst, rikskanslern Axel Oxenstiernas skrifter under perioden 1606–1636 och så förstås skrifter om Linné.
Man kan också fynda gamla konferens- och symposie­rapporter, liksom gamla årgångar av husbibeln Fornvännen. Den finns på pall. De flyttande antikvariska myndigheterna är angelägna om att bli av med allt.
–Vi kommer låta folk fylla en plastkasse med böcker för 50 kronor, säger Robert Danielsson.
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_510109.svd

/Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 oktober 2007, 21:04

Det är inte så ofta jag önskar att jag befann mig i huvudstaden. Men just nu infann sig just en sådan önskning. En plastkasse för 50 spänn? Heh, det låter ju som vilken loppis som helst. Fast. Hihi. Det är Vitterhetsakademien som har utförsäljning. Och Riksantikvarieämbetet. Hihi.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 19 oktober 2007, 22:18

Och det är klart att det bara är stockholmare som skall få chansen.

Som vanligt.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 21 oktober 2007, 20:41

Nåja, nästa gång de skall flytta så blir det ju Visbybornas tur... :D

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 24 oktober 2007, 20:20

Tja, jag som Uppsalabo tänker försöka ta mig dit iallafall.

Skriv svar