Vad hände med knektarna 1901?
När den indelta soldaten försvann....
Vad hände med dom soldater som fanns i indelningssystemet när det slutgiltligen avskaffades helt 1901?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Utan att vara allt för insatt i ämnet, kan jag ge dig en del alternativ:
En del slutade lugnt och tog civil anställning.
Andra tog anställning på regementet, som förrådsmän och liknande.
Det skulle inte förvåna mig ifall flera av dem blev underbefäl, korpraler och liknande.
En del fortsatte lugnt sitt liv som indelt soldat. De bildede till och med egen fackförening. Min äldste bror gjorde lumpen på Stockhloms stabskompani K1 1962 och träffade där vad som skall ha varit sveriges siste indelt soldat. Han var inne på regementet och gjorde sin sommarövning. Troligen bestod övnignen mest av att han gick runt och berättade skrönor för ungdomarna.
Den indelta armén fasades väl ut, inte gjordes gubbarna arbetslösa.
En del slutade lugnt och tog civil anställning.
Andra tog anställning på regementet, som förrådsmän och liknande.
Det skulle inte förvåna mig ifall flera av dem blev underbefäl, korpraler och liknande.
En del fortsatte lugnt sitt liv som indelt soldat. De bildede till och med egen fackförening. Min äldste bror gjorde lumpen på Stockhloms stabskompani K1 1962 och träffade där vad som skall ha varit sveriges siste indelt soldat. Han var inne på regementet och gjorde sin sommarövning. Troligen bestod övnignen mest av att han gick runt och berättade skrönor för ungdomarna.
Den indelta armén fasades väl ut, inte gjordes gubbarna arbetslösa.
Tackar för svaret, ungefär det jag misstänkte.
Bakgrunden till mitt undrade kommer från när jag var nere på på Arkivcentrum/Värmlandsarkiv i veckan och letade efter andra saker. Jag såg då i ett index att det fanns material som berörde indelta soldater och det sträckte sig en bra bit in på 1900-talet.
Bakgrunden till mitt undrade kommer från när jag var nere på på Arkivcentrum/Värmlandsarkiv i veckan och letade efter andra saker. Jag såg då i ett index att det fanns material som berörde indelta soldater och det sträckte sig en bra bit in på 1900-talet.
-
Wavy Gravy
- Medlem
http://soldat.dis.se/ - Centrala Soldatregistret på internet - bör väl också kanske nämnas för de som inte känner till det.
Väldigt bra för de som vill leta efter indelta soldater i släkten, t ex.
Ska se om nämnda böcker finns på biblioteket när jag ska förbi där. Tack.
Väldigt bra för de som vill leta efter indelta soldater i släkten, t ex.
Ska se om nämnda böcker finns på biblioteket när jag ska förbi där. Tack.
-
Wavy Gravy
- Medlem
Tog fram Svenska knektar och konstaterar följande:
- 1961 fanns det ännu tre indelta soldater i tjänst inom den svenska armén.
- 1969 fanns en indelt soldat som var tjänstgöringsskyldig kvar, han var då 90 år och hade tjänstgjort 71 år vid upplands reg.
- Den 9/8 1983 avled Axel Ljung, knekt nr 483, Vartofta kompani, Skaraborgs regemente. Han ska ha varit den sista i livet.
Konstaterar också att jag måste läsa boken igen
- 1969 fanns en indelt soldat som var tjänstgöringsskyldig kvar, han var då 90 år och hade tjänstgjort 71 år vid upplands reg.
- Den 9/8 1983 avled Axel Ljung, knekt nr 483, Vartofta kompani, Skaraborgs regemente. Han ska ha varit den sista i livet.
Tjänstgöringsskyldig vid 90 års ålder???Simon_HBG skrev:Tog fram Svenska knektar och konstaterar följande:
/CvD
Vet inte hur arméns inställning till de indelta var, men verkar ha funnits en hel del som vägrade gå i pension och ta avsked från armén. De övningar som de kallades in till (på 50/60-talet) bestod dock som Holst berättade mest av att de "berättade skrönor för ungdomarna".CvD skrev: Tjänstgöringsskyldig vid 90 års ålder???![]()
Imponerande...
Och som Ericson skriver i boken: "Ännu under 1960-talet ställde en del av de gamla indelta knektarna upp på regementets dag iförda uniform, som en fläkt från ett annat tidevarv."
Kommiss kommer av orden kommisionen och härstämmar från 1600-talet då ärat vårt namn flög över världen och våra knektar började skilja på sånt som kronan tillhandahöll och sånt man fixade själv.Jag har ingen aning om vad "kommiss" är eller vad "kommissfasoner" kan betyda. Därför passar jag på att fråga här på denna tråd.
Kommiss var således sådant som var fastställt av kommisionen att använda ("ärligt krigsbyte"). En kommiskavaj är tex uniformskavajen man får ut på förrådet och inte lika fin som den man kan låta sy upp själv hos skräddaren-
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
-
Wavy Gravy
- Medlem
Att gamlingarna ställde upp på regementsdag iförda uniform är väl lätt att förstå. Det är ju "ganz" självklart.Simon_HBG skrev:Vet inte hur arméns inställning till de indelta var, men verkar ha funnits en hel del som vägrade gå i pension och ta avsked från armén. De övningar som de kallades in till (på 50/60-talet) bestod dock som Holst berättade mest av att de "berättade skrönor för ungdomarna".CvD skrev: Tjänstgöringsskyldig vid 90 års ålder???![]()
Imponerande...
Och som Ericson skriver i boken: "Ännu under 1960-talet ställde en del av de gamla indelta knektarna upp på regementets dag iförda uniform, som en fläkt från ett annat tidevarv."
Men att gamlingarna var i rullorna långt in i 90 års ålder antyder ju att de INTE hade någon obligatorisk pensionsålder, utan förväntades tjänstgöra så länge de levde och hade ork.
Kanske ungefär som generaler, som visserligen förväntas träda tillbaka vid tillräckligt hög ålder, men också förväntas återgå i tjänst om fosterlandet och behovet påkallar detta.
Eller kanske för att de ursprungligen inte hade någon pension alls, men leva måste de ju, så därför tilläts de tjänstgöra livet ut - iaf enligt sina ursprungliga anställningsbevis innan folkpensionens tid..
Kunde gamla hoplit-gubbar i antika Grekland, så kunde väl svenska indelta knektar...