Rüdiger von der Goltz
Rüdiger von der Goltz
General Graf Rüdiger von der Goltz var den man som ledde den tyska Östersjödivisionen i Finland 1918 och sedermera de trupper som stred vid Riga och i Lettland 1919. Jag köpte nyligen hans "Krigsminnen" på ett lopptorg (i perfekt skick och olästa dessutom! Grattis, Antiscamp!).
Men är det någon här som vet om hans vidare öden efter första världskriget? Jag vet att han gick bort 1946. Vad gjorde han under det andra världskriget? Var han medlem i Nazistpartiet? Osv...
Cheers.
Men är det någon här som vet om hans vidare öden efter första världskriget? Jag vet att han gick bort 1946. Vad gjorde han under det andra världskriget? Var han medlem i Nazistpartiet? Osv...
Cheers.
Han utmärkte sig som motståndare till Weimarrepubliken, men när Hitler sedan tog makten, var han nog redan så gammal, att han inte kan ha spelat någon central roll. Grattis till fyndet, det är så, att man blir lite avundsjuk.
http://de.wikipedia.org/wiki/R%C3%BCdig ... _der_Goltz
/G:son
Jag googlade lite. von der Goltz verkar ha varit en nitisk antibolsjevik och drömde om något slags korståg mot bolsjevismen. Jag läste också att han var ledare för nåt som kallades "verbande deutscher offiziere" (beklagar stavningen på tyska om den är felaktig) från 1934, vilket jag inte vet ett skvatt om. Nån som vet vidare?
Tackar G:son för det synnerligen snabba svaret. Visst har jag gjort ett fynd! Sidorna var osprättade ännu. Så man kan dregla alltså...
Jag tror jag ska ta mig an att skriva en biografi över denne man. Han är trots allt en relativt viktig figur i finländsk (och tydligen även lettisk) historia. Han borde uppmärksammas.
Cheers.
Tackar G:son för det synnerligen snabba svaret. Visst har jag gjort ett fynd! Sidorna var osprättade ännu. Så man kan dregla alltså...
Jag tror jag ska ta mig an att skriva en biografi över denne man. Han är trots allt en relativt viktig figur i finländsk (och tydligen även lettisk) historia. Han borde uppmärksammas.
Cheers.
Enligt den tyska Wikipedia-artikeln jag länkade till, blev han 1934 ledare (Führer
) för "Reichsverbandes deutscher Offiziere", som enligt samma artikel hade liten politisk betydelse. Men visst var han en av de mera prominenta anti-demokraterna i mellankrigstiden.
Beträffande boken, det är inte ofta man behöver papperskniven nu för tiden. Är boken på svenska? Var och när är den utgiven?
Beträffande boken, det är inte ofta man behöver papperskniven nu för tiden. Är boken på svenska? Var och när är den utgiven?
-
pandersson2
- Medlem
Antiscamp,
jag får gratulera till boken. Jag skulle tycka det vara enormt intressant att läsa de, så om du ger en sammanfattning av hur han uppfattade situationen, främst i Lettland, skulle jag vara väldigt tacksam. Jag visste inte att den fanns på svenska, får väl börja leta, det kan ju dock vara så att den inte haft så stor spridning i Sverige.
jag får gratulera till boken. Jag skulle tycka det vara enormt intressant att läsa de, så om du ger en sammanfattning av hur han uppfattade situationen, främst i Lettland, skulle jag vara väldigt tacksam. Jag visste inte att den fanns på svenska, får väl börja leta, det kan ju dock vara så att den inte haft så stor spridning i Sverige.
Åtminstone i Finland torde den ha rönt ett stort intresse. Originalet utkom på tyska 1920 och redan samma år översattes verket till svenska av en viss Ebba von Bonsdorff.
Jag ska ge en recension när jag har läst igenom bägge delarna. Som bäst håller jag på med den första och det är faktiskt högintressant. Speciellt von der Goltz' kommentarer i förordet om att bolsjevismen, om den tillåts sprida sig, kommer att leda till västerlandets undergång och att han hoppas att framtida generationer ska få leva utan det hotet. Fantastiskt.
Cheers.
Jag ska ge en recension när jag har läst igenom bägge delarna. Som bäst håller jag på med den första och det är faktiskt högintressant. Speciellt von der Goltz' kommentarer i förordet om att bolsjevismen, om den tillåts sprida sig, kommer att leda till västerlandets undergång och att han hoppas att framtida generationer ska få leva utan det hotet. Fantastiskt.
Cheers.
-
pandersson2
- Medlem
Frågan är väl dock om Goltz verkligen var äkta antibolsjevik eller om han utnyttjade det i personligt syfte. Han förklarade ju både den lettiska och estniska regeringen som bolsjevistiska innan tyskarna vände vapnen mot dem samt att han föredrog att attackera Lettland och Riga framför att slåss mot bolsjevikerna efter att han allierat sig med Bermonts vita styrkor. Det skulle vara intressant att höra hur han motiverar det. Ansåg han alla som inte ville stå under tysk ledning som bolsjeviker eller var det bara en ursäkt för något annat?
- Kapten_Gars
- Medlem
Tyvärr så är den svenska översättningen av von der Goltz bok ofullständig, texten har kortats ner och en rad avsnitt som finns med i den tyska orginalupplagan saknas i den svenska. Boken är som helhet en kraftigt vinklad partsinlaga, särskilt avsnitten om fälttågen i baltikum är väldigt tillrättalagda.
inte var han nu sååååå gammal, han var bara två år äldre än MannerheimG:son skrev:Han utmärkte sig som motståndare till Weimarrepubliken, men när Hitler sedan tog makten, var han nog redan så gammal, att han inte kan ha spelat någon central roll. Grattis till fyndet, det är så, att man blir lite avundsjuk.![]()
Heh, Kapten Gars. Jag köpte också ett helt bokverk om det finska frihets- och inbördeskriget som var skrivet på 20-talet. Alltemedan man i detta verk är synnerligen noggranna med att beskriva de rödas grymheter, behandlas de vitas förföljelser med total, komplett tystnad.
Det är väl vad man får när man läser litteratur som är skriven strax efter händelserna ifråga och man får alltsom oftast komplettera med nyare litteratur för att få en något riktigare bild.
Att även von der Goltz' krigsminnen politiserats och korrigerats i den svenska upplagan gör mig något besviken dock. Men för övrigt är jag inte riktigt intresserad av von der Goltz' aktioner i Lettland, 1919, utan det är hans handlande under frihets- och inbördeskriget som fångat mig och som jag är ute efter.
Är det nu någon här som för övrigt vet vad detta Reichsverbandes Deutscher offiziere handlar om? Jag ska posta på andravärldskrigsforumet. kanske nån av experterna därvid vet mera...
Cheers.
Det är väl vad man får när man läser litteratur som är skriven strax efter händelserna ifråga och man får alltsom oftast komplettera med nyare litteratur för att få en något riktigare bild.
Att även von der Goltz' krigsminnen politiserats och korrigerats i den svenska upplagan gör mig något besviken dock. Men för övrigt är jag inte riktigt intresserad av von der Goltz' aktioner i Lettland, 1919, utan det är hans handlande under frihets- och inbördeskriget som fångat mig och som jag är ute efter.
Är det nu någon här som för övrigt vet vad detta Reichsverbandes Deutscher offiziere handlar om? Jag ska posta på andravärldskrigsforumet. kanske nån av experterna därvid vet mera...
Cheers.
Min gissning är att korrigeringarna i den svenska upplagan har tillkommit p.g.a. svensk inblandning i affärerna i Lettland. Om de svenska inblandningen kan man läsa om i Lars Ericson Wolkes bok om svenska frivilliga. Tydligen var man på samma linje som balttyskarna. Eller kanske jag är mer än lovligt konspiratorisk.Tyvärr så är den svenska översättningen av von der Goltz bok ofullständig, texten har kortats ner och en rad avsnitt som finns med i den tyska orginalupplagan saknas i den svenska. Boken är som helhet en kraftigt vinklad partsinlaga, särskilt avsnitten om fälttågen i baltikum är väldigt tillrättalagda.
- Kapten_Gars
- Medlem
För att förtydliga så är det von der Gotlz egen text som Baltikum som är "tillrättalagd" och en partsinlaga. Nu är det några årsedan jag gjorde en mer detaljerad jämförelse mellan upplagorna men minns jag rätt jag fick mest av allt känslan av att utrymmet i den svenska upplagan var begränsat och man valde därför att skära ner texten.
Jag har varit ute och googlat igen. Detta är vad jag har kommit över om General Graf Rüdiger von der Goltz hitintills och jag slänger bara in dessa fakta här. För skojs skull, eh 
Född 8 december 1865. 1885-1918; generalstaben, brigad- och divisionskommendör. 1918 general för de tyska trupperna i Finland (dekorerad både med finska frihetskorset, 1 klass och Pour le Mérite (15.5.1918)). 1919 ledare för frikårerna i Baltikum. Deltog i Kapps kuppförsök 1920. Befordrad till Generallöjtnant 27 augusti 1939. Verbanddsführer des Reichsverbandes Deutscher Offiziere 1934-45. Död 4 november 1946.
Rüdiger von der Goltz hade åtminstone en son, Hans Graf von der Goltz. Bok: Meine Sendund in Finnland und im Baltikum (1920).
Reichsverbandes Deutscer Offiziere gäckar mig dock alltjämt. Jag vet inte alls vad det är för slags organisation. En tysk källa säger att den var "politisch wenig wirkmächtigen", vilket passar mig bra eftersom jag tycker att greven var en gammaldags gentleman och att han passar dåligt in bland nazist-rötäggen. Jag gissar helt sonika på att det var en organisation för pensionerade högre officerare från det andra rikets tid.
Jag har också antydningar på att han kan ha suttit i amerikansk fångenskap 1945 under en tid.
Cheers.
Född 8 december 1865. 1885-1918; generalstaben, brigad- och divisionskommendör. 1918 general för de tyska trupperna i Finland (dekorerad både med finska frihetskorset, 1 klass och Pour le Mérite (15.5.1918)). 1919 ledare för frikårerna i Baltikum. Deltog i Kapps kuppförsök 1920. Befordrad till Generallöjtnant 27 augusti 1939. Verbanddsführer des Reichsverbandes Deutscher Offiziere 1934-45. Död 4 november 1946.
Rüdiger von der Goltz hade åtminstone en son, Hans Graf von der Goltz. Bok: Meine Sendund in Finnland und im Baltikum (1920).
Reichsverbandes Deutscer Offiziere gäckar mig dock alltjämt. Jag vet inte alls vad det är för slags organisation. En tysk källa säger att den var "politisch wenig wirkmächtigen", vilket passar mig bra eftersom jag tycker att greven var en gammaldags gentleman och att han passar dåligt in bland nazist-rötäggen. Jag gissar helt sonika på att det var en organisation för pensionerade högre officerare från det andra rikets tid.
Jag har också antydningar på att han kan ha suttit i amerikansk fångenskap 1945 under en tid.
Cheers.
Senast redigerad av 1 Antiscamp, redigerad totalt 17 gånger.