Jeanne d'Arc

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 oktober 2007, 09:33

Som jag förstår så var hon en speciell kvinna Jean d´arc. Kan det stämma att hon har haft lite övernaturliga krafter, har sett något om detta att hon hade lite övernaturliga krafter.. :)

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 6 oktober 2007, 09:55

Den som har "övernaturliga krafter" är inte av denna naturen. Existerar alltså inte.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 oktober 2007, 16:19

Hon var i varje fall inte brandsäker... Religiösa mystiker har ju funnits i alla tider, och mer eller (oftast) mindre trovärdiga mirakel har tillskrivits dem. Vad skulle hennes "övernaturliga krafter" ha varit för några? Även om Luc Bessons "The Messenger"/"Jeanne d'Arc" har sina brister, så är skildringen av hennes religiösa syner inte så pjåkig. De var tillräckligt verklga för henne, och för att hon skulle kunna projicera den övertygelse som höjde den franska stridsmoralen.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 6 oktober 2007, 16:36

Etiketter mâste användas med omdöme. Om vi tar detta med "folk" sâ brukar man anses att t.ex. det tyska utgör just ett folk. Medlemmarna i detta folk har under ârhundraden, för att inte säga ârtusenden bott utspridda i ett stort antal olika länder. (En hel del av dessa befolkningar deporterades efter det andra världskriget.)

Däremot, som redan antytts, brukar man inte anse att det finns ett "franskt folk". Frankrike utgör däremot en "nation" (som man sedan tillhör eller inte.) Den som dâ bor i t.ex. Geneve och talar franska till vardags är inte ett dugg "fransman" utan givetvis schweizare. Den tysktalande schweizaren är därmeot bâde detta och "tysk" ( tillhörande det tyska folket)

Under hundraârskriget hade en stor del av dagens geografiska Frankrike hamnat under engelskt inflytande eller, annorlunda uttryckt, kommit att utgöra en del av samma statsbildning som England.

I den miljön, betingat av just de franska "nationsförhâllandena" uppkom den här fransk-franska proteströrelsen. Jag skulle sâga att den fick näring av ung. samma krafter i samhället som Gustav Vasa drog nytta av i sin kamp mot de "danska" unionsanhängarna. För att bekämpa dessa lâg det säkert nära till hands att hävda idén om "Sverige ât svenskarna". Jean d'Arc agiterade p.s.s. för fransk enighet i bekämpandet av "engelsmännen". Helt vanlig maktkamp sâledes, spetsad ocksâ med ett mâtt av det som idag brukar kallas "främlingsfientlighet". I de lânga loppet segrade sedan geografin. Engelsmännen drevs etappvis ut frân kontinenten. Omvänt kunde ingen sedan rubba dem i deras förskansning pâ andra siden den engelska kanalen. Där, visade det sig, tog kontinentalmakten slut.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 oktober 2007, 21:54

Om jag inte minns fel så i en film jag såg, som handlade om henne, så var det lite av en övernaturlig begåvning i henne i denna film.. Men det kan ju bara vara i filmen... Men sedan så, är ju film och verklighet två skilda saker.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 7 oktober 2007, 08:48

Det första hör helt klart till sâdana förhâllanden som det bara finns en enda person i hela världen som kan uttala sig om - nämligen du själv. Beträffande det sista är ocksâ jag böjd för att se saken pâ ung. samma sätt som du.

Annars, för allt vi vet, var Jeanne en helt vanlig liten flickunge lât vara en ovanligt företagsam sâdan. Som ordsprâket säger:
"Fina flickor kan komma till himlen. Andra flickor kan komma hur lângt som helst" I Jeannes fall slutade det med att engelsmännen lät avrätta henne i Beauvais. Och eftersom hon, för allt vi vet, var en ganska rekorderlig person är hon kanske i himlen nu, om sâdan finns.

Kring allt detta vore nog fel att säga att dagens fransmän skulle vara lagda för att lâta udda vara jämnt, dra ett streck, gâ vidare. Sâret finns m.a.o. kvar. Ung. som kring en senare tids lângt större Förintelse. Detta kan vara bra att känna till. Inte heller är det välbetânkt att i Frankrike uttala sig förklenande om t.ex. Napoleon Bonaparte. I övrigt är det mera fritt fram.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 6 november 2007, 10:04

Jeanne d'Arcs "övernaturliga" krafter inskränkte sig till visioner och röster. Hon trodde sig redan i tidiga år se ansikten och personer som talade till henne och kom med heliga meddelanden från Gud och helgonen. Speciellt ansåg hon sig tala med någon St. Katarina.

Med tiden utvecklades rösterna och började ge henne direkta order om vad som måste göras. Allt detta resulterade i att hon ställdes i spetsen för en hel armé och hennes imponerande fälttåg vid Orléans.

Säga vad man vill om detta. Men "rösterna", vare sig de var utav Gud Fader eller bara rena skära inbillningar (mentala problem osv), resulterade de i att engelsmännens belägring av Orléans hävdes och Frankrike räddades från en bitter katastrof.

Jeanne d'Arcs betydelse som härförare kan diskuteras. I denna tid av vidskeplighet kan jag bara konstatera att hon var en synnerligen värdefull "maskot" för den franska armén och ryktet om att hon var sänd av Gud för att rädda det franska kungadömet torde ha varit oerhört sporrande för moralen i det franska lägret. Världens bästa krigspropaganda!

Jag rekommenderar Sven Stolpes bok om Jeanne d'Arc och protokollen från hennes rättegång finns att nerladdas online (jag läste dem för några år sedan, men minns inte adressen - googla!).

Åh. För min egen ringa del, spelar det inte så stor roll om en film är 100% historiskt korrekt, bara storyn är bra. Exempel på detta är Jeanne d'Arc och Braveheart. Låt filmmakarna ta sig sina konstnärliga friheter och spela på klichéerna och myterna. Jag gillade till och med filmen Waterloo, trots att Napoleon utmålades som nåt slags odjur i Hitlerstil. Men storyn var bra. När ska nån göra en film om Gustav II Adolf eller Karl XII?

Cheers.

Skriv svar