Vändskiva

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Vändskiva

Inlägg av Hans » 2 oktober 2007, 11:17

Jag funderade på varför de inte fanns numera och tänkte ställa frågan här. Jag checkade upp på Wiki först och fick faktiskt svaret som jag delar med mig av.

Vändskiva (järnväg)
Vändskiva, en med järnvägsspår utrustad, vanligen cirkulär skiva, monterad på ett underrede på så sätt att skivan kan vridas runt ett centrum i spårets mitt. Konstruktionen används för att vända lok då de ska antingen in i ett cirkulärt lokstall, eller om loket behöver vändas för att kopplas i andra änden av ett tåg. Det finns även vändskivor som används för att vända järnvägsvagnar.
Idag används vändskivor mest på museijärnvägar, då moderna lok är byggda för att köras i båda riktningarna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nds ... nv%C3%A4g)
Min fetstil.

Någon som har något mer intressant i ämnet?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 oktober 2007, 11:40

Vändskivor har också använts vid lokstationer, men ett flertal sådana där stationer är numera nerlagda.....Det var mera under ånglokens epok som dessa var vanliga.

Det finns mer på Svenska järnvägsklubbens hemsida, http://www.sjk.se och klicka på förrådet.

Stefan

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 2 oktober 2007, 15:14

Vändskivor är platsbesparande. De användes ocksâ vid lokstallar där platserna för lokunderhâllet sedan ordnades radiellt ut frân vändskivan. De vreds vanligen runt med muskelkraft.

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 2 oktober 2007, 17:29

I järnvägens tidigaste barndom använde man ofta vändskivor i stället för växlar på bangårdarna. På gamla bangårdsskisser ser man ofta en massa vändskivor vid växlingsspår som gick i rät vinkel mot tågspåren. Det var fråga om mycket små vändskivor som bara rymde en tvåaxlig godsvagn. Vagnarna drogs vid den här tiden ofta med hästar inom bangårdarna. Efter hand övergick man till större vagnar som krävde lok, och då blev det opraktiskt med små vändskivor som rymde vagn men inte lok.

Det kan fortfarande finnas skäl att vända järnvägsfordon. Ibland är det fråga om att vända hela tågsätt, exempelvis X2000-sätt med drivenhet och sex vagnar. Normalt vänder man då tågsättet på ett triangelspår.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 oktober 2007, 17:34

Ett alternativ till att läsa om vändskivor och lokstallar är Malte Ljunggrens bok om Sveriges lokstallar, boken kom ut ungefär i början av 1990-talet. Författaren dog av ålderdom nåt efter boken hade kommit ut, men i sina yngre år var han verksam inom järnvägen i Kalmar.

Denna diskussion diskutera just om vändskivor.

http://ulj.mine.nu/phpbb2/viewtopic.php ... f2548071ba

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 3 gånger.

EDC
Medlem

Inlägg av EDC » 2 oktober 2007, 22:51

Jag har en vändskiva under mina fötter!
Den finns i ett varuintag i en fastighet i Stockholm och installerades 1975. Tanken var att distributionsbilarna som levererade varor till butiken i fastigheten skulle köra in i varuintagslokalen med nosen före och sedan snurra ett halv varv så att flaket kom mitt för lastbryggan som är i flakhöjd så att varorna lätt kunde lossas.

Det hela fungerade bra så i ett par år tills chaufförerna helt sonika började backa in till lastbryggan eftersom många inte kände till finessen med vändskivan. Och då fann butiksägaren det för gott att plugga igen vändskivan efterson den tog rätt stor plats, för att istället använda det frigjorda utrymmet till varulager. Så är det idag, fast under golvet i varuintagslokalen finns vändskivan kvar med hela sitt maskineri.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 oktober 2007, 14:08

EDIT: Jag ändrade om mitt inlägg lite grann.

Det finns rester efter järnväg och vändskiva i Säfsnäs socken i Dalarana, platsen kallas för Annefors och var en gång i tiden ett hammarsområde.

Stefan

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem

Inlägg av peter bjurman » 4 oktober 2007, 08:49

Macken som låg i bottenplanet på Marmorhallarna när det var bilpalats, var utrustad med en vändskiva för personbilar. mvh Peter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2007, 16:38

peter bjurman skrev:Macken som låg i bottenplanet på Marmorhallarna när det var bilpalats, var utrustad med en vändskiva för personbilar. mvh Peter
Det stämmer nog, jag har också hört talas om det........Kan inte erina mig var jag har läst det nånstans, möjligen i Tekniken 1956 eller 1958.

Stefan

Skriv svar