Bjernevik skrev:
Sovjetiskt jaktflyg har jag inte räknat med alls. Lika lite som jag har räknat med svenskt jaktflyg. Första halvan av 80-talet är jag dessutom lite skeptisk till det sovjetiska jaktflygets förmåga att ingripa mot mål på lägsta höjd.
Svenskt jaktflyg bestod under större delen av åttiotalet av J35F med milt sagt begränsad förmåga mot sovietisk jaktflyg.
Sovietunionen hade Su-15E, MIG-23 och 1988 kom MIG-29'or till östersjön.
Och vi visste alla att sovietiska plan inte kunde skjuta på mål på lägre höjd,
men tyvärr stämde det inte. Sena Mig-23 var mycket mer likvärdiga jaktviggar än vad vi visste. Det var först när muren föll och AA-7 kunde köpas för dollar som sanningen kom fram.
Bjernevik skrev:
Fast nu var väl ditt argument att det inte gjorde så mycket om specialtonnaget sänktes eftersom det fanns rorofartyg kvar?
Nej, jag sa att specialtonnagets betydelse minskade efter första varvet och de som trodde att ryssen skulle ge upp om dom fick 25% förluster på specialtonnaget var ute och cyklade.
Bjernevik skrev:
Nu var det inte så mycket de fasta anläggningarna jag tänkte på. Utan det faktum att din jämförelse med brittiskt användande av pontonfärjor inte riktigt tar hänsyn till att britterna gjorde detta på Falklandsöarna, inte i en svensk skärgård där det torde finnas gott om svenska förband. En sådan operation torde vara synnerligen känslig för påverkan, även om denna påverkan bara skulle utgöras av enstaka skyttegrupper med grg.
Så länge det skulle finnas gott om svenska förband i brohuvudet så var det inte mycket till brohuvud. Hotbilden innehöll ju också luftlandsatta förband,
både via helikopter (Skåne) och fallskärm. Jag har visst förtroende för att ryssarna kunde rensa kring brohuvudet.
Fast i sak har du ju rätt, så länge det fanns svenskar som var beredda att trotsa stormakten var det ingen enkel sak att invadera sverige. Vi hade ju ungefär lika många jägarutbildade som det var aktiv afgansk guerrilla, sedan fanns det ju 750 000 man till som man som ryss inte kunde lita på.
Men det hade nog blivit lika blodigt och eländigt som afganistan för bägge parter. Men jag tror inte att E1 och KF hade fixat det medan resten av befolkningen satt och mös i TV soffan.
Bjernevik skrev:
Av rent intresse, vad hade Sovjetunionen för styrda vapen i början av 80-talet och vilka flygplan bar dem?
Lite förenklat, allt efter Su-7 blev uppgraderat och Tu-16 hade signalsökande robotar.
Bjernevik skrev:
Jag hävdar fortfarande att kakan trots allt var ganska liten. Framförallt jämfört med hur den framställdes, i alla fall under min grundutbildning. Men just den frågan kan vi lika gärna sluta diskutera, där handlar det om uppfattningar. Det jag tycker är lite är mycket för någon annan osv.
Vet ju inte hur det framställdes för dig, detta är ju verkligen något som man kan presentera på olika sätt.
så kanske en sjundedel av overlord i alla fall

(Två brigader mot 5 divisioner)
Jag vill inte larva på med att lite och mycket men vill få avsluta den debatten med att de fartyg FNP listade i sitt första inlägg i tråden kunde bära ca tiotusen man och fyrahundra pansarfordon plus att sovietiska östersjömarinen dessutom hade (Janes 1983)
2 Robotkryssare
2 gamla kryssare (frågan var om dom kunde lämna hamn)
4 Robotjagare
5 jagare
14 jagare till från 50-talet (frågan var om dom kunde lämna hamn)
8 Krivakfregatter
25 Korvetter
55 robotbåtar
130 mindre patrullfartyg/torpedbåtar
125 minsvepare
ISSS military balance 1986-87 sa
2 kryssare
11 jagare (skiljer inte på de med robot)
15 fregatter
17 korvetter
(skrev inte upp i mina gamla papper hur dom hade fördelat mindre fartyg)
Mvh
/John T