Hur såg egentligen Karl XII ut?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 juli 2007, 21:57

Pewi skrev:den propagandistiska bild han ville förmedla till omvärlden
Menar du att den skulle vara förvrängd, och i så fall hur? (Jag är kanske naiv men i sådana här frågor tillskriver jag gärna Karl en rätt stor portion ärlighet.) Hade han ingen peruk så skulle någon sådan heller inte finnas på avbildningarna, eller vad du nu menade med den detaljen.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 15 juli 2007, 22:03

Det översta porträttet är av Michael Dahl, en svenskfödd konstnär verksam i England. Dahl lär aldrig ha sett kungen (se Wilhelm Nissers Michael Dahl and the contemporary Swedish school of painting, s. 116) eftersom han lämnade Sverige redan 1682.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 16 juli 2007, 14:46

Menar du att den skulle vara förvrängd, och i så fall hur? (Jag är kanske naiv men i sådana här frågor tillskriver jag gärna Karl en rätt stor portion ärlighet.) Hade han ingen peruk så skulle någon sådan heller inte finnas på avbildningarna, eller vad du nu menade med den detaljen.
Det handlar inte om ärlighet, men hela "ingen peruk"-grejen är förstås att se som ett image-skapande, och ett rätt intressant sådant då det skiljer sig från det gängse kungliga. Men som enväldig av guds nåde så tjänade det förmodligen hans intresse bättre att uppträda som närmare folket, motsatsen är förstås Ludvig XIV som hade distansen som strategi.

Jag tror inte att vi någon gång kan säga att en kunglig persons handlande är ärligt eller inte eftersom de är just kungliga. Visst kan en personlighet slå igenom, men framförallt så är de heltidspolitiker dygnet runt, och alltså påpassade dygnet runt. Allt de gjorde var föremål för bedömningar och kan alltså också användas som politiska handlingar.

/P

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 16 juli 2007, 17:28

Resonemanget må vara riktigt, men saknar inte sina lustiga poänger. Uppträder och avbildas en kung i full peruk, med alla regalierna och allt annat krusidull, handlar det om att skapa en image inför undersåtarna. Om en kung däremot skalar av sig nästan allt av detta och dessutom insisterar på att varje koppärr ska synas, att solbrännan ska framgå etc. - då handlar det också om att skapa en image. En kung kan aldrig vinna hur han än gör - allting handlar bara om image. Rider han i spetsen för sina trupper är det image, står han 500 meter bakom fronten är det också image.

För att anknyta till en annan tråd - vilken strategi följde Fredrik I då han "köpte" unga kvinnor från deras föräldrar? Ville han därmed verka "folklig" eller deklarerade han kanske en ståndpunkt i könsrollsfrågor?

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 17 juli 2007, 05:31

Jag tror helt enkelt inte att Karl XII ville vara någon "översittare" som stod över alla andra människor. Jag tror att han hellre ville bli sedd som en av sina soldater. Det var säkert därför han klädde sig som dem, bodde som dem och stred med dem i kriget. Att han ville bli avporträtterad på det viset som han blev (utan peruk, solbränd med alla ärr etc.) är ett bevis på detta. Han ville vara med i gemenskapen (med tanke på att han som liten knappt fick leka med sina systrar eftersom att de stod lägre än honom, var han ofta ensam) och genom dessa naturtrogna porträtt visade han för sina undersåtar att han var precis som dem.
Samtidigt visste han ju vilken makt han hade som kung, och även om han ville bli sedd som en av sina soldater, var han ju ändå just kung, och utövade sin makt som en sådan...

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 17 juli 2007, 09:31

Det fanns säkert en tanke bakom. Men det var ju inte så att Karl XII:s krav på realistiska porträtt medförde att de såg radikalt annorlunda ut än vad han själv gjorde i verkliga livet. Han klädde sig faktiskt så också i vardagen. Kvaliteten på uniformen var säkert finare än gemene mans och han bytte den oftare. Men i grund och botten såg han ut som en av dem och slogs med dem på de mest utsatta platserna. Det hade säkert en stor betydelse för moralen i armén.

Sedan undrar jag om detta med systrarna är riktigt. Det finns inte så rasande mycket källor runt familjelivets innersta, men Karl XII skrev som liten gosse ett par kortare dagböcker. I en av dem springer han runt med sin äldsta syster under ett besök på Karlberg.

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 17 juli 2007, 21:03

Ben skrev:Det fanns säkert en tanke bakom. Men det var ju inte så att Karl XII:s krav på realistiska porträtt medförde att de såg radikalt annorlunda ut än vad han själv gjorde i verkliga livet. Han klädde sig faktiskt så också i vardagen. Kvaliteten på uniformen var säkert finare än gemene mans och han bytte den oftare. Men i grund och botten såg han ut som en av dem och slogs med dem på de mest utsatta platserna. Det hade säkert en stor betydelse för moralen i armén.

Sedan undrar jag om detta med systrarna är riktigt. Det finns inte så rasande mycket källor runt familjelivets innersta, men Karl XII skrev som liten gosse ett par kortare dagböcker. I en av dem springer han runt med sin äldsta syster under ett besök på Karlberg.
Du kan ha rätt, han kanske fick leka med sina systrar. Varför jag inte trodde det, var för att jag läst Ernst Brunners roman... Fast, vi vet ju hur det är med sanningshalten i den romanen... :wink:
Men jag kan mycket väl tänka mig att Karl XII var mycket ensam under sin barndom. Han hade nog inte så många vänner, ja, inte föränn Fredrik av Holstein-Gottorp kom på besök...

Jag är själv mycket glad över att Karl XII valde att bli avbildad på det mest verklighetstrogna sättet, för att det gör det mycket lättare att bilda sig en uppfattning om hans utseende. Om man jämför hans porträtt med "vanliga" fursteporträtt, så ser de "vanliga" porträtten mer ut som dockor eller vaxfigurer... Karl XII ser ut som en riktig människa tack vare sina naturtrogna porträtt.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 17 juli 2007, 21:26

Jag tror inte man ska vara så säker på att han var ensam som liten. Jag vet inte riktigt vad som skulle tyda på det, egentligen. Det fanns säkert gott om barn vid och runt hovet. Och så hade han ju två systrar.

I ett dagboksfragment från den 14 mars 1690 berättar han om ett besök på Karlberg: "I medlertidh sprungo min syster och iagh omkring, och sedan drogo wij samma afton hem igen." Dagen efter skickas han och systern till "Pappamamma" för att hämta henne till måltid. Det vore rätt egendomligt om detta var unika händelser.

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Inlägg av Sandra Nord » 18 juli 2007, 13:43

Detta var när han var mycket liten, men jag menade snarare när han blev lite äldre. När han blev krönt till Konung. Det har sagts av t.e.x Gustaf III, att "Människor i allmänhet har sällan vänner -Kungar aldrig..."
Men Karl XII var ju en karismatisk person, som drog folk till sig, så han borde ju inte haft svårt att skaffa vänner, men jag tror inte att han egentligen litade på någon fullt ut (förutom sina systrar), så om någon riktig vänskap fanns eller inte, kan man inte veta... Däremot verkar Karl XII ha kommit ganska väl överens med sin kammartjänare Hultman, samt Axel Löwen, den svenske kuriren.
Jag tror att det var lätt för andra människor att tycka om Karl XII, men eftersom att han var kung, var han tvungen att vara på sin vakt, för det fanns nog många som försökte påverka honom, politiskt sett...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 18 juli 2007, 14:07

Jag tror att det är mycket svårt att bedöma Karl XII efter moderna sociala måttstockar eftersom dåtiden skiljde sig mycket åt från dagens samhälle.

Som son till Karl XI var han predestinerad att bli rikets konung och därför blev barndomen helt inriktad på detta - med utbildning i fortifikation, krigföring, statskunskap, olika språk, diplomati etc etc etc vilket för en vuxen ter sig mastigt nog men betänk att detta gällde ett barn...

Kristina, som visste sin position som Gustavs dotter och blivande drottning, talade en gång om för sin lärare att "hon icke ville smaka riset mer, ty det skulle de alla få ångra" (citat ur minnet) och då darrade farbröderna minsann. Inget talade för att Karl skulle tänka annorlunda förutom att hans far hade modernare åsikter i det mesta än vad Kristinas fader hade.

Som enväldig konung, krönt i ungdomen med fulla befogenheter, är det nog självklart att han såg sig som HSB i allt och uppstudsigt eller kritiskt bemötande tålde han illa enligt de källor jag tagit del av. Dock var han nog inte särdeles långsint och för den sentide läsaren framstår han som förhållandevis modern i sitt sätt att låta blivande officerare tjänstgöra som gemen innan de fick befälstjänst så de fick lära sig vad den vanlige soldaten fick utstå och därför blev bättre befäl. Mänskligt och klokt och inte vanligt på den tiden.

En viss sorts empati för soldaten fanns ju hos honom vilket kom till uttryck i exempelvis samtal med skadade soldater - jag har för mig att Bengtsson citerar ett samtal med en illa skadad person; Karl säger "Lappri" och visar upp någon egen blessyr som varandes värre, men säger sedan åt en annan att "det är skada på honom, emedan han är så ung".

Om jag skulle sammanfatta mitt eget intryck av honom så skulle det bli att han var en mycket principfast, ordhållig och "ärlig" person. Hans mål var att undanröja hoten mot Sverige och då han föresatt sig det kunde inget ändra hans planer. Svält och umbäranden i det egna landet var ointressant så länge det inte påverkade möjligheterna att skriva ut nytt folk till soldater. Eftersom han levde utomlands större delen av sitt liv var det nog svårt att få rätt information om läget i Sverige.

Att han klädde sig som sina soldater, levde bland dem, drack vatten och hade en för tiden mycket ovanlig vana att strida personligen gjorde nog sitt till för att skapa den mytbildning som fanns och finns kring honom.

Vi skall inte glömma att han faktiskt blev något av en legend redan under sin livstid och det är alltså inte ett modernt påfund av nationalistiskt sinnade.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 18 juli 2007, 14:59

Jag håller med om det mesta, bortsett från detta med "uppstudsigt". Menar man därmed militär olydnad, visst. Men det är väldigt tydligt att han måste ha stått ut med mängder av invändningar under mycket lång tid, från t.ex. Piper och männen i fältkansliet, när det gällde avsättningen av August. Men de var alla kvar 1709.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 19 juli 2007, 15:15

Ben skrev:
För att anknyta till en annan tråd - vilken strategi följde Fredrik I då han "köpte" unga kvinnor från deras föräldrar? Ville han därmed verka "folklig" eller deklarerade han kanske en ståndpunkt i könsrollsfrågor?
Touché... :lol:

Du har helt rätt i att jag uttrycke mig lite hårt, även kungar kanske kan ha ett visst privatliv, olika mycket beroende på vem vi pratar om och vilken tid det rör sig om, Fredrik var förmodligen en av de som hade/skapade sig mest privat utrymme. Eller? Intressant är han hursomhelst, han med.

Nåja, vad det gäller kungliga porträtt så vidhåller jag i alla fall min tes, att de inte är avbilder av privatpersoner utan politiska verktyg, även i fallet KXII.

/P

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 19 juli 2007, 16:30

Jag tror säkert att du kan ha rätt. Jag ville bara peka på att det finns en tendens att tolka allting. Skalar kungen ett äpple betyder det något speciellt, äter han ett ägg löskokt och inte hårdkokt betyder det något annat.

När det sedan gäller porträtten så var de rimligen mycket sekundära om man ser till förhållandet kungen - undersåtarna. De flesta lär aldrig ha sett ett porträtt av Karl XII, utom på mynten. Hans klädsel till vardags, inom armén, måste ha betytt mycket mer än vad målarnas avbildningar gjorde.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 september 2007, 17:56

Jag tänkte jag skulle in på denna länk http://www.karlXII.tk som står omnänt här på inlägget, men då var den tydligen stängd av någon anledning. Finns det några flera länkar till Karl XII, krigarkonungen.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 24 september 2007, 14:19

Anders Nyman skrev:Jag tänkte jag skulle in på denna länk http://www.karlXII.tk som står omnänt här på inlägget, men då var den tydligen stängd av någon anledning. Finns det några flera länkar till Karl XII, krigarkonungen.
http://www.karlxii.se

Skriv svar