fick en förfrågan om detta personen hävdade att kistan varit öppen så sent som 2005 !?
Karl XII.s kista
Karl XII.s kista
Är det någon som vet om Karl XII:s sarkofag har öppnats under de sista 10 åren ?
fick en förfrågan om detta personen hävdade att kistan varit öppen så sent som 2005 !?
Heh, en sådan händelse hade inte haft någon chans på jorden att undkomma skalmaniternas samlade intresse... 
Wikipedian nämner kistöppningar 1746, 1799, 1859 och 1917. Den öppnades garanterat inte 2005. Kanske "personen" tänkte på den mycket detaljerade och insatta bok om Karl XII:s död som väl utkom det året?
Wikipedian nämner kistöppningar 1746, 1799, 1859 och 1917. Den öppnades garanterat inte 2005. Kanske "personen" tänkte på den mycket detaljerade och insatta bok om Karl XII:s död som väl utkom det året?
Eller på att Ernst Brunner blev insläppt i gravkoret så att Aftonbladet kunde göra en intervju med honom medan han fingrade på sarkofagen:
http://www.aftonbladet.se/vss/bocker/st ... 13,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/bocker/st ... 13,00.html
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Anders Nyman
- Medlem
Det där var intressant läsning av Ernst Brunner,, men en sak reagerade jag på, varför skriver han att alla svenska kungar fram till Bernadotterna, är begravda i Riddarholmskyrkan, men det stämmer ju inte, Gustav Vasa ligger ju i Uppsala, och Johan III ligger ju inte heller i Riddarholmskyrkan.. Jag har för mej att Johan ligger i Uppsala eller i Strängnäs domkyrka. För det finns en till kung som ligger i Uppsala och sedan så finns det en som ligger i Strängnäs. Men det är det att jag kommer inte ihåg om johan ligger i uppsala å sedan vem som ligger i Strängnäs.
- Sandra Nord
- Medlem
Hej Anders! Johan III ligger i Vasakoret i Uppsala Domkyrka. I Strängnäs domkyrka ligger Karl IX.Anders Nyman skrev:Det där var intressant läsning av Ernst Brunner,, men en sak reagerade jag på, varför skriver han att alla svenska kungar fram till Bernadotterna, är begravda i Riddarholmskyrkan, men det stämmer ju inte, Gustav Vasa ligger ju i Uppsala, och Johan III ligger ju inte heller i Riddarholmskyrkan.. Jag har för mej att Johan ligger i Uppsala eller i Strängnäs domkyrka. För det finns en till kung som ligger i Uppsala och sedan så finns det en som ligger i Strängnäs. Men det är det att jag kommer inte ihåg om johan ligger i uppsala å sedan vem som ligger i Strängnäs.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
- Anders Nyman
- Medlem