sämsta ww2 film

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 oktober 2002, 16:48

Ja, U-517 var dålig! Döden på larvfötter på andra plats bland dåliga ww2 filmer!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 oktober 2002, 01:23

Oj, oj, så många usla filmer så lite bandbredd...

Några av de mer usla: Rädda meninge meningslös, Pearl Harbor (Härifrån till evigheten möter Tora! Tora! Tora! och det blev inte bra), Hjältarna från telemarken, Döden på larvfötter (ja du...vad ska man säga, baksidan på filmen säger väl det mesta), Enemy at the gates (bra kräkmedel iaf) och givetvis U-571 (bara det faktum att Bon Jovi är med är ett bra incidament för att INTE se filmen).

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 oktober 2002, 03:12

Har aldrig sett Hjältarna från telemarken(bara hört talas om den), Vad handlar den om Patrik?? 8O

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 oktober 2002, 08:47

CJBackfire skrev: the dirty dozen är kult...
En film om ett gäng mördare och våldtäktsmän, där den glimrande finalen består i att hjältemodigt kremera försvarslösa kvinnor och män levande? Vad kan bli nästa kultrulle? En om några vänner i SS Einsatzkommando, som tävlar i att hitta judar? Sorry, "The Dirty Dozen" är en riktigt obehaglig skitfilm.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 29 oktober 2002, 13:37

Anno skrev:Har aldrig sett Hjältarna från telemarken(bara hört talas om den), Vad handlar den om Patrik?? 8O
Här kan du se handlingen: http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... =&id=28519

Ebbe_lille
Medlem

Inlägg av Ebbe_lille » 29 oktober 2002, 14:34

B Hellqvist skrev:
CJBackfire skrev: the dirty dozen är kult...
En film om ett gäng mördare och våldtäktsmän, där den glimrande finalen består i att hjältemodigt kremera försvarslösa kvinnor och män levande? Vad kan bli nästa kultrulle? En om några vänner i SS Einsatzkommando, som tävlar i att hitta judar? Sorry, "The Dirty Dozen" är en riktigt obehaglig skitfilm.
:lol: Det var nog den saftigaste moralkakan jag har hört på länge. Kan det vara dags att spänna av en aning och inse att The Dirty Dozen är en oförarglig äventyrsfilm från hollywood med mer än bara lite glimt i ögat.

Nu kommer du väl säkert med någon avväpnande replik som får mig att framstå som en hjärntvättat våldsfetischist, men faktum kvarstår att det är intressant hur pass uppretade en del människor blir över film (särskilt då en sådan film som The Dirty Dozen, vilken vid det här laget är ungefär lika våldsam och fördärvande som vilket TV-program som helst).

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 29 oktober 2002, 22:52

Bland det smästa som jag har sett så ligger nog "sahara" bra till.
Handlar om 10 allierade soldater från lite olika land som åker runt i öknen på en stridsvagn. Dom hittar en oas som en tysk infanteribataljon också är intresserad utav. Men dom förlorar naturligtvis! Den filmen får ju avståndet mellan mannarna att likna 1600-1700talets krigföring! En i sanning värdig rulle till denna plats!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 29 oktober 2002, 23:06

Nej, nej!!! Sahara är ju en äkta klassiker!!! :D

/Johan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 oktober 2002, 00:34

Ebbe_lille skrev::lol: Det var nog den saftigaste moralkakan jag har hört på länge. Kan det vara dags att spänna av en aning och inse att The Dirty Dozen är en oförarglig äventyrsfilm från hollywood med mer än bara lite glimt i ögat.

Nu kommer du väl säkert med någon avväpnande replik som får mig att framstå som en hjärntvättat våldsfetischist, men faktum kvarstår att det är intressant hur pass uppretade en del människor blir över film (särskilt då en sådan film som The Dirty Dozen, vilken vid det här laget är ungefär lika våldsam och fördärvande som vilket TV-program som helst).
OK, låt oss se lite närmare på TDD... En officer får i uppdrag att plocka ihop en grupp råskinn (våldtäktsmän, mördare och andra) och träna dem för ett självmordsuppdrag. Första delen av filmen är OK, med en del roande scener. Men så spårar filmen ur när själva uppdraget ska utföras. Efter sedvanlig infiltration får vi bland annat vara med om att Telly Savalas' rollfigur förgriper sig på och mördar en kvinna, och hur sedan "hjältarna" lurar in de tyska officerarna och kvinnorna i en källare. Därefter häller "hjältarna" ner bensin i luftintagen, för att sedan kasta ner handgranater. Mycket heroiskt och uppbyggligt... Bara några grader över snubbarna som lassade in Zyklon B i gaskamrarna. "Glimt i ögat" my ass.

Nu är det mycket möjligt att producenten, regissören och manusförfattaren ville göra en subversiv film á la "Starship Troopers", och som i så fall skulle innebära att TDD är en på ytan "häftig" krigsactionrulle, men där intellektuella kan fnissa åt hur den hollywoodska hjältemyten blir avklädd, och att pappskallarna (=de genomsnittliga tittarna) aldrig fattar att de och deras människosyn blir drivna med. I så fall är TDD en av de mer subtila krigssatirer som gjorts, men med problemet att popcornätarna inte fattar det.

Om någon störs av att jag levererar moralkakor över filmer som gör död och våld till underhållning, så kan jag ta den kritiken. De hjärndöda idioter som glatt lapar i sig timtals med underhållningsvåld utan att ifrågasätta det får tåla att bli kritiserade, de med. Även om jag inte köper idén att "videovåld = mer våld på gatorna per automatik", så har våldsfilm utan analys en nedbrytande effekt. Den person som inte frågar sig "varför ser jag på det här, och varför tycker jag att det är kul?" är enligt mitt sätt att se en potentiell risk, där de kan komma att ge sitt passiva eller aktiva stöd till en avhumaniserad samhällsutveckling.

För att ingen här ska tro att jag är någon pacifistisk fredshetsare i plyschoverall, så vill jag påpeka att jag är för ett starkt försvar, spelar mer eller mindre våldsamma spel, har tjogtals med krigs- och actionfilmer i hyllorna, och att jag samlar på vapen. Därmed inte sagt att jag kan tycka förbannat illa om Hollywoods slentrianvåld.
Senast redigerad av 1 B Hellqvist, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

g

Inlägg av Oskar R. » 30 oktober 2002, 00:51

Filmen(Tha dirty dozen) i sig är spännande och bra.Men andravärldskrigs "modet*" kunde dom skippat det är det som gör filmen kass.(och att de kremerade de oskyldiga)

*engelska ordet

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem

r

Inlägg av Oskar R. » 30 oktober 2002, 00:55

Nej, nej!!! Sahara är ju en äkta klassiker!!!
Jovist kan det vara en klassiker för det man det betyder inte att den är bra för det(men alla tycker ju olika och tur är väl det).

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 oktober 2002, 10:25

Sahara med Humprey Bogart är en klassiker, däremot är den nyinspelning med James Belushi som kom på 90-talet (tror jag) nog bland det mest meningslösa jag sett.
Filmen ska givetvis ses i svartvitt och är förstås en klassisk aktionfilm. :D
Den går förstås i samma stuk som Örnnästet o.s.v.. Fast inget slår ju Clintan med en MP 38/40. 8)

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 1 november 2002, 22:16

Mats skrev:Pearl Harbour?
Rent historiemässigt var den kass men en underbar kärleks historia.. :lol: :lol: :lol:

DEER HUNTER var rikigt kass...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 november 2002, 22:31

Newt skrev:DEER HUNTER var rikigt kass...
Har du ingen smak kvinna???
Deer hunter är en otroligt vacker film som speglar mycket stämningsfullt på krigets inverkan.
Robert diNiro är som vanligt suverän...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 1 november 2002, 22:31

Newt skrev:DEER HUNTER var rikigt kass...
Har du ingen smak kvinna???
Deer hunter är en otroligt vacker film som speglar mycket stämningsfullt på krigets inverkan.
Robert diNiro är som vanligt suverän...

Skriv svar