Jag kan omöjligt hålla med om detta. Det demokratiska styrelsesättet är enligt min uppfattning inte kollektivt. Majoritetsbeslut gäller, oberoende av, om det är frågan om direkt demokrati, eller representativ demokrati, som ju får anses vara det vanliga. Minoriteten får lov att finna sig i besluten. Ofta(st) infinner det sig dock en märkvärdig balans i de demokratiska länderna, det är sällan som en majoritetsgrupp fattar beslut som minoriteten uppfattar som helt oacceptabla. Två bekanta undantag: Tyskland 1933, och Venezuela idag.LasseMaja skrev:Ser vi till det demokratiska styressättet så är det en form av kollektivt beslutsfattande och i allmänhet så brukar man ju anse demokratiska system väldigt flexibla, och kapabla att göra investeringar och ta risker. Även ett företag med spritt ägande så blir ju beslutsfattandet i form av kollektiva beslut. Jag tror inte att människan är oförmögen att fatta kollektiva beslut och detta är nog heller inte grunden till de kommunistiska systemens misslyckanden.G:son skrev:Investeringar betyder risker, och ett kollektivt beslutsfattande klarar inte av att hantera det. En del av människorna vill satsa mera, i hopp om ett bättre liv i framtiden, medan andra nöjer sig t.o.m. med en krympande kaka, hellre än att riskera det man har.
Vad gäller företag med spritt ägande (aktiebolag), så har du ju alldeles fel. Besluten fattas i sista hand av styrelsen, som väljs av aktieägarna med enkel majoritet, om inte bolagsordningen stipulerar annat. Besluten bereds i allmänhet och verkställs av den operativa ledningen. Om styrelsen fattar beslut om en stor investering, som kräver nytt aktiekapital, står det aktieägarna fritt att delta, eller låta bli att delta i emissionen. De som sätter in pengar, tar en större risk, och får ett större inflytande i bolaget. Kollektivismen, liksom kommunismen, förutsätter enligt mig, att alla ställer sig frivilligt bakom besluten. Detta är en sannolikt bidragande orsak, till kommunismens misslyckanden.