Häromdagen försökte jag förklara varför man från rysk sida så ofta har talat om risken att just Finland skulle kunna fungera som en språngbräda för en tysk aggression mot Ryssland. Nu är ju just ryskt tänkande inget jag vet så mycket om, men det är inte det som blev mitt bekymmer. Har man vuxit upp i vår del av Europa så har man med bröstmjölken fått en känsla för Tysklands betydelse som är så automatisk att det visade sig svårt för mig att förmedla hur och varför.
Sovjetisk rädsla för en tysk attack via Finland kunde jag förklara som ett arv från Första Världskriget, när den finska nationen fortfarande var en del av det Ryska Kejsardömet, men lierade sig med det Tyska Kejsardömet för att bryta sig loss från Ryssland (och var på väg att istället bli hårt associerat till Tyskland, vilket dock förhindrades av den tyska förlusten i världskriget).
Men hur kom det sig att det var just i det kejserliga Tyskland som jägarna blev utbildade? Borde det inte varit ett "naturligare" val med Frankrike eller England som hade demokratiska traditioner som var mycket mera besläktade med Finlands? Jag svarade att det fanns inte så många alternativ. Frankrike och England var allierade med Ryssland och de Skandinaviska staterna försökte hålla sig utanför världskriget.
Men på en följdfråga så fick jag medge att jag inte trodde att England eller Frankrike verkligen hade varit ett naturligare val eller uppfattas som ideologiskt mera närstående då, på 1910-talet. Situationen 20 år senare hade vi berört tidigare, och jag hade hävdat att det då fanns en ideologisk affinitet till demokratierna i Skandinavien, Frankrike och England. Men nu lyckades jag inte komma på någon förklaring på varför jag inte trodde att det samma gällde på 1910-talet. Generat hasplade jag ur mig "att det bara var så" och att det fanns mycket starkare personliga och historiska band till Tyskland än till Frankrike och England.
Jag satte mig ner i kväll för att försöka formulera en sammanhängande och kortfattad förklaring till att Tyskland blev såpass dominant, kulturellt, vetenskapligt, industriellt, i vår del av världen. ...en förklaring som inte förutsatte de förkunskaper som man annars tar för givet att bildade människor besitter, men nu är jag för sömnig och får väl skjuta upp det här projektet några dagar.
Är det någon som vill hjälpa mig lite på traven under tiden?