Quiz: Medeltid
- Ralf Palmgren
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
Så du är från Finland?Eftersom Dahlbergh också gjorde teckningar i Finland och du kommer frn Helsingfors kunde det ju tänkas att det handlar om ett tidigt skede av vår (Finlnads) huvudstad.
Det är ett medeltida kloster i Sverige. Det är dock inte Alvastra kloster.Ser ut lite som ett kloster. Chansar på Alvastra.
- paulderfinne
- Medlem
jovisst, jag är tom född i h:forsRalf Palmgren skrev: Så du är från Finland?![]()
OK. Det borde jag ha tänk på. Men eftersom snubben (ursäkta greven) Dahlbergh inte var en medeltida född, glömde jag trådens titel och bara gissadeRalf Palmgren skrev: Helsingfors grundades först år 1550 och är således tyvärr inte en medeltida stad.
- Ralf Palmgren
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
- paulderfinne
- Medlem
Jag försökte naturligtvis vara rolig! Inte kan jag heller persiska tecken, men i wikipedia var dom där. Titta här>:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omar_Khayyam
http://sv.wikipedia.org/wiki/Omar_Khayyam
- paulderfinne
- Medlem
Ta det lugnt mina vänner, här kommer frågan:
Frågan gäller en poet från sen medeltid. Han räknas till sitt lands berydelsefullaste från den tiden.
Medan poeterna från andra länder svärmade över hovdamernas skönhet, höll han sig mera till det enkla folket. Hans dikter kan man säga ha varit mustiga. Horor och tjuvar var hans hjältar. Själv blev han åtminstone två gånger dömd till döden.
Frågan gäller en poet från sen medeltid. Han räknas till sitt lands berydelsefullaste från den tiden.
Medan poeterna från andra länder svärmade över hovdamernas skönhet, höll han sig mera till det enkla folket. Hans dikter kan man säga ha varit mustiga. Horor och tjuvar var hans hjältar. Själv blev han åtminstone två gånger dömd till döden.
- Bilagor
-
- diktare.jpg (22.51 KiB) Visad 762 gånger