"Hollywood och krigsmakten" SVT2 söndag 28/1 22.15

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 29 augusti 2007, 20:55

cats skrev:Assuming KIAs accurately represented age groups serving in Vietnam, the average age of an infantryman (MOS 11B) serving in Vietnam to be 19 years old is a myth, it is actually 22. None of the enlisted grades have an average age of less than 20. [CACF] The average man who fought in World War II was 26 years of age. [Westmoreland]

I rest my case.
Va?!? Det var ju du som hävdade 19år, med Chalmers Johnson (som förövrigt verkar vara ekonom och inte historiker) som källa.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 30 augusti 2007, 08:57

Andreas #1 skrev:
cats skrev:Assuming KIAs accurately represented age groups serving in Vietnam, the average age of an infantryman (MOS 11B) serving in Vietnam to be 19 years old is a myth, it is actually 22. None of the enlisted grades have an average age of less than 20. [CACF] The average man who fought in World War II was 26 years of age. [Westmoreland]

I rest my case.
Va?!? Det var ju du som hävdade 19år, med Chalmers Johnson (som förövrigt verkar vara ekonom och inte historiker) som källa.
Ville bara visa att källa står mot källa. Skrivet i all hast och inte så tydligt, håller med :roll:
Hur visar man att ena källan har mer rätt än den andra?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 30 augusti 2007, 09:48

cats skrev: Ville bara visa att källa står mot källa. Skrivet i all hast och inte så tydligt, håller med :roll:
Hur visar man att ena källan har mer rätt än den andra?
Nä, källa står mot påstående. Varifrån kommer hans siffror, och vad baserar de sig på.

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

You, VC?

Inlägg av David Asplund » 30 augusti 2007, 13:58

Vad är det för fel med att använda Vietcong den benämningen används väl förövrigt likamycket som FNL i historieböckerna. Fast det beror på vems historieböcker det är kanske.
FNL är väl inte heller en problemfri benämning?

Sonderling

Ps Var det du som skrev det arga mailet till populärhistoria när de gjorde "misstaget" att skriva Vietcong i en artikel?
"You, VC?" Det är väl vad Sean Penn eller var det Tom Berenger frågar byborna innan de begår krigsbrott. Man anar VC under varje sten och buske. "Sir, no, sir!" Det var inte jag som skrev det arga mailet till PopH.
"Drop down, and give me fifty!" :wink:

I en del saker har du rätt Sonderling. Jag tänkte bara om VC var detsamma som FNL, men enligt Wikipedia verkar det vara så som du säger. Och i "Bonniers världshistoria" står faktiskt vietcong, möjligen ett politiskt ställningstagande eller så beror det på att författaren är dansk och hade en annan vokabulär än vad vi i Sverige haft tills Hollywood populariserat termen... ja, inte vet jag.

http://www.sv.wikipedia.org/wiki/FNL
http://www.sv.wikipedia.org/wiki/Vietminh
http://www.britannica.com/eb/article-9075312/Viet-Minh

Victor Charlie kan man också säga. Antar att det är vietcongbenämningen som ligger dig närmast om hjärtat. Därmed är väl du litet partisk. Men alla har ju rätt till sin åsikt. Varför produceras det så många filmer om Vietnam-kriget? Nog måste väl krigsindustrin ha stora intressen i detta? Hollywood har mycket finansiellt stöd att vänta om de serverar filmer om det förlorade kriget och fokuserar soldatens heroism och renttvår den riktiga militären från oriktiga? Det ligger i industrins intresse att göra soldatens yrke så attraktivt som möjligt för unga män. För att göra detta måste man rentvå militären från begågna ogärningar i det förflutna elller vända på steken och heroisera dem eller påvisa deras nödvändighet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 augusti 2007, 16:13

You, VC?" Det är väl vad Sean Penn eller var det Tom Berenger frågar byborna innan de begår krigsbrott. Man anar VC under varje sten och buske.

Det var båda två i varsin film "Plutonen" och "Casualties of War".

Nog måste väl krigsindustrin ha stora intressen i detta? Hollywood har mycket finansiellt stöd att vänta om de serverar filmer om det förlorade kriget och fokuserar soldatens heroism och renttvår den riktiga militären från oriktiga? Det ligger i industrins intresse att göra soldatens yrke så attraktivt som möjligt för unga män. För att göra detta måste man rentvå militären från begågna ogärningar i det förflutna elller vända på steken och heroisera dem eller påvisa deras nödvändighet.
Inte vet jag om man värvar så många soldater på att göra filmer om just Vietnam-kriget, eller?
Sedan så är det nog självskrivet att Amerikaner i allmänhet och gamla svenska FNL-are i synnerhet divergerar i syn på Vietnam-kriget och den Amerikanska militärens uppträdande.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 augusti 2007, 19:38

Jag håller med Sonderling om att Vietnamfilmer är ett sällsynt dåligt rekryteringsverktyg. I så fall är filmer som t.ex. "Heartbreak Ridge" eller "Top Gun" betydligt mer lämpliga.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 31 augusti 2007, 03:53

sonderling skrev:Inte vet jag om man värvar så många soldater på att göra filmer om just Vietnam-kriget, eller?
Kanske därför som den amerikanska armén inte ställde upp med materiel, rådgivare och statister för Apocalypze och Plutonen? :wink:
sonderling skrev:Sedan så är det nog självskrivet att Amerikaner i allmänhet och gamla svenska FNL-are i synnerhet divergerar i syn på Vietnam-kriget och den Amerikanska militärens uppträdande.
Jag har sett fler amerikanska filmer om amerikanska militärens uppträdande i Vietnam, än svenska... Skulle man kunna tolka dem som utslag av amerikaners syn på Vietnamkriget, snarare än FNL-anhängares?

Och vad är det som gör att jag dras in i såna här diskussioner med just dig Sonderling? :)

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem

Inlägg av David Asplund » 31 augusti 2007, 12:02

Ni missförstår mig. Att försöka rentvå och heroisera soldaten (via Vietnamfilmer) är ett led i försöken att göra yrket attraktivt igen. Soldaten förvandlas från baby-killer till hjälte. Sedan varierar filmerna som sagt. Hollywood har också producerat filmer där soldaten framstår som baby-killer. Sådana gynnas inte av militären.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 31 augusti 2007, 13:07

David Asplund skrev:Ni missförstår mig. Att försöka rentvå och heroisera soldaten (via Vietnamfilmer) är ett led i försöken att göra yrket attraktivt igen. Soldaten förvandlas från baby-killer till hjälte. Sedan varierar filmerna som sagt. Hollywood har också producerat filmer där soldaten framstår som baby-killer. Sådana gynnas inte av militären.
Hmm..nja även på den tiden innan jag blev avfälling så tyckte inte jag att bilden av USA soldaten som "babykiller" var riktigt rättvis eller sann med för den delen. Så en film som är lite mer nyanserad ser inte jag nått problem med.
Sedan är det ju märkligt det här med vad som gynnar militären. Det är nog förvånansvärt många antikrigs- böcker/filmer i kulturen som just haft omvänd effekt egentligen. Dsv ung man läser "okänd soldat" eller "the red badge of courage" och söker sig istället till militären.

Durion skrev:
Och vad är det som gör att jag dras in i såna här diskussioner med just dig Sonderling?
Ja undrade just när du skulle tycka upp. Ja inte vet jag du kanske gillar mig av nån anledning. Ja du vet som rabiata homohatare egentligen är bögar. :wink:

Sonderling

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 31 augusti 2007, 13:20

Det är nog förvånansvärt många antikrigs- böcker/filmer i kulturen som just haft omvänd effekt egentligen. Dsv ung man läser "okänd soldat" eller "the red badge of courage" och söker sig istället till militären.
En av teserna i Sanimir Resics bok som jag varmt rekommenderar. Tidigare har jag rekommenderat den på en annan tråd om litteraturtips om Vietnamkriget. Citat från denna tråd:
En bra bok om vad som allmänt sett får män att dra ut i fält och hänföras av krig är Sanimir Resics bok American Warrior in Vietnam. Den innehåller många citat från deltagare. Dess teoretiska ramar är fotade i litteratur om "the myth of war" osv. Slagord som "never again" spelar ingen roll. Trots upprepade krig finns det män som finner kriget som den manligaste av alla sysslor. Talet om ärans fält har aldrig tystnat är hans tes. (I och för sig ingen bok som Deioces efterlyser). Författaren har också skrivit mycket om krigen på Balkan.

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 31 augusti 2007, 21:58

I rest my case.
Snittåldern på de som dog kan man verkligen inte jämföra med snittåldern på de som deltog. Någon verkar vara ute på hal is här..

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 september 2007, 04:55

sonderling skrev:Sedan är det ju märkligt det här med vad som gynnar militären. Det är nog förvånansvärt många antikrigs- böcker/filmer i kulturen som just haft omvänd effekt egentligen. Dsv ung man läser "okänd soldat" eller "the red badge of courage" och söker sig istället till militären.
Det här håller jag med om, jag tror även att filmer som är uttalat antikrig påverkar unga sinnen till att vilja leka soldat. Även de hemskaste krigsbilder på nyheterna inspirerar till "leka krig". Död och kamp fortsätter att fascinera människan. Men betyder inte att militären inte försöker bedriva propaganda genom filmer som framställer död och kamp i det bästa ljuset. Det är ju som sagt ingen hemlighet hur amerikanska försvaret väljer att sponsra filmproduktioner.
sonderling skrev:Durion skrev:
Och vad är det som gör att jag dras in i såna här diskussioner med just dig Sonderling?
Ja undrade just när du skulle tycka upp. Ja inte vet jag du kanske gillar mig av nån anledning. Ja du vet som rabiata homohatare egentligen är bögar. :wink:
*A wink. OMG, is he flirting with me? 8O *

Du glömde att svara på mina tankar. :)

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 1 september 2007, 10:54

cats skrev:Vet någon vad värnpliktsåldern i USA var vid den här tiden?
Den var under 19 i alla fall, det minns vi alla som spanade på Cia Berg och Bagen för att få en skymt av Twisted Sisters.

http://www.youtube.com/watch?v=byCCmBwRjGw

http://www.afn.org/~afn30091/songs/h/hardcastle-19.htm

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 2 september 2007, 18:18

Är det någon som har varit inne och spelat krigsspel på http://www.americasarmy.com/ En propagandasida för USA:s arme?
Det är inte bara genom filmer de försöker värva ungdomar att ta värvning.

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 2 september 2007, 20:26

cats skrev:Är det någon som har varit inne och spelat krigsspel på http://www.americasarmy.com/ En propagandasida för USA:s arme?
Det är inte bara genom filmer de försöker värva ungdomar att ta värvning.
R&R där har man ju ett par tusen postningar. Var väldigt roliga människor där för några år sedan. Eftesom deras system bygger på frivillighet till skillnad från vårt, där alternativet är fängelse, måste de locka till sig soldater. Att de inte bara gör det med att låna ut saker till filmer säger ju sig självt.

Skriv svar