Hej,
Här kommer en osannolik men sann nyhet från Setermoen, Nordnorges motsvarighet till Boden: http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=2922
Kan tillägga att jag håller det för sannolikt att dessa två stridsvagnar är de enda som finns kvar från världshistoriens största pansarslag, slaget om Kursk.
Jag håller det också för troligt att vagnarna tjänstgjorde på Nordkalotten under kriget - vilket skulle göra att de även vittnar om historiens nordligaste insatser med pansar.
F.ö. har det framkommit att en av de nu uppgrävda vagnarna tillhörde pansardivisionen "Das Reich" (uppgift från Tor-Helge Yttervik till mig).
Den som vill besöka Troms Försvarsmuseum i Setermoen - se norska delen av "GUIDEBOOK" inuti sektionen "Trails of War" på http://www.barentsroad.org Där står telefonnummer mm.
Mvh,
Lars
Sensationella krigsfynd i Norge
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Jag misstänker att det rör sig om PzIII som skadats på östfronten och inte reparerats där, utan sänts till Tyskland. I samband med detta har de fått den korta 7,5 cm kanonen och tilldelats en annan enhet. PzAbt 211 låter som det mest rimliga förslaget.
Huvuddelen av de skadade tyska stridsvagnarna reparerades relativt nära frontförbanden och återfördes till sitt "moderförband" när verkstaden gjort sitt jobb klart. De som däremot sändes bort från Östfronten kunde hamna i stort sett var som helst när de åter var i stridsdugligt skick.
Huvuddelen av de skadade tyska stridsvagnarna reparerades relativt nära frontförbanden och återfördes till sitt "moderförband" när verkstaden gjort sitt jobb klart. De som däremot sändes bort från Östfronten kunde hamna i stort sett var som helst när de åter var i stridsdugligt skick.
-
Kjetil Aasland
- Medlem
-
Niklas Zetterling
- Medlem