Tv4 storsatsar svensk Historia
-
Mikael XII
- Medlem
Tv4 storsatsar svensk Historia
Läste i tidningen idag att TV skall producera en serie om Svensk Historia, från stenålder till nutid. Prelimär tvdebut 2009, ok långt borta men endån. Detta skall vara i fas med att ett nytt praktverk om Svensk historia skall publiceras. Underbart att mer historia produceras i ett land som annars är rätt anti-svenskt gällande historia.
Re: Tv4 storsatsar svensk Historia
Jag är skeptiskt till om det blir så bra. TV4 kommer väl att köra den stenhårt PK och lite mindre HK(historisk korrekt).Mikael XII skrev:Läste i tidningen idag att TV skall producera en serie om Svensk Historia, från stenålder till nutid. Prelimär tvdebut 2009, ok långt borta men endån. Detta skall vara i fas med att ett nytt praktverk om Svensk historia skall publiceras. Underbart att mer historia produceras i ett land som annars är rätt anti-svenskt gällande historia.
Re: Tv4 storsatsar svensk Historia
Några exempel på när du menar att "PK" kommer att gå före korrekt historia?mattep74 skrev:TV4 kommer väl att köra den stenhårt PK och lite mindre HK(historisk korrekt).
/Marcus
-
Magnus Lindström
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jag misstänker att vad tidigare skribenter menar är att idag är det inte PK att vara stolt över att leva i ett land som har ett imperialistiskt, krigiskt och stormaktssträvande i bagaget. Man "får" alltså inte vara stolt över vad det lilla fattiga landet i norra Europas utkanter uppnådde på t ex 1600-talet. Mina kollegor använder till exempel stormaktstidens kungar och generaler som parallell till Stalin och Hitler...
Men som sagt, kul att det produceras historia i våra TV-kanaler!
Men som sagt, kul att det produceras historia i våra TV-kanaler!