Jehovas Vittnen
- Anders Nyman
- Medlem
Nu kommer jag inte ihåg om det var Mormonerna eller Jehovas Vittnena det gällde det jag hörde en gång för många år sedan. Att vill man bli av med dom när man får påhälsning av dom, då ska man bjuda in dom och börja tala i tungomål precis som många frikyrkor gör.. Då vänder de och går, varför vet jag inte.. Det är bara vad jag hört talas om.
- Anders Nyman
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Anders Nyman
- Medlem
Här i Borlänge har Jehovas Vittnena en vanlig villa som en kyrkolokal, så man märker inte att det är en kyrka.. Man är ju van annars med att många kristna samfund brukar ju skyllta med var dom håller hus, men inte JV här i Borlänge.. Man kan ju nästan tro att de inte vill ha någon publicitet? Inte vet jag?
Har aldrig varit inne i en Rikets Sal, men utanpå liknar de ju faktiskt mera lutherska församlingsgårdar, än kyrkor. Byggandet väcker ofta protester i grannskapet, åtminstone i Finland, där Jehovas Vittnen har ett grundmurat dåligt rykte, som torde gå tillbaka till vinterkriget.Hexmaster skrev:Tror aldrig jag sett ett Rikets Sal som sett ut som något särskilt. Det är definitivt en poäng från deras sida, att inte ha en kyrkobyggnad som ser ut som en kyrka eller ett tempel eller något ditåt. Ingen symbolik, inget liturgiskt, vare sig utanpå eller inuti.
För att undvika konfrontationer, missionerar JV inte i det närmaste grannskapet till Rikets Salar. Byggandet av en Rikets Sal är ett intressant kapitel. Man bygger av långt virke, med ett väldigt antal frivilliga som jobbar med en ofattbar fart och koordination mellan teamen. Ett RS-bygge påminner mest om en myrstack. Tack vare detta, kan JV bygga sina tempel i stort sett för materialkostnaderna.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jag var beredd på detta.Tomas Ibsen skrev:Förklara tack.G:son skrev:där Jehovas Vittnen har ett grundmurat dåligt rykte, som torde gå tillbaka till vinterkriget.
/Tomas Ibsen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
Kopplingen till vinterkriget är något knepigare. I sig var deras vägran att delta i landets försvar en orsak. Men det finns en utbredd uppfattning, som jag dock inte hitat något belägg för, att ledningen för JV ansåg den finska statsledningen vara besatt av djävulen, och Finlands kamp orättfärdig. Som sagt, inget belägg för detta, men ryktet om en sådan hållning är ju tillräckligt för att skapa en negativ syn på JV.
- Anders Nyman
- Medlem
Som G:son skrev om JV:s vägran att delta i landets försvar. JV är inte de enda som vägrar bära vapen, det gör även de extrema judarna nere i Israel, för det fick jag veta när jag reste runt där nere i Israel på 80-talet. Utan de förlitar sej helt på den högre himmelska makten om något händer. En rolig händelse jag hörde om de Extrema judarna, var i ett krig när Israel blev indraget i ett krig för ett ex antal år sedan, så stog de extrema Judarna och kastade saker på Israels arme som skulle åka till sitt lans försvar.. Jag har den uppfattningen, att om Gud finns så tror jag att han tillåter att man får försvara sig.
En rättelse till mitt tidigare inlägg: JV:s påstådda aversion mot den finska krigsinsatsen, och därav föranledda majoritetsbefolkningens misstro mot JV, skulle mera sannolikt ha sitt ursprung i fortsättningskriget. JV var ju en av de starkt förföljda grupperna i Tyskland, och Finlands de facto allians med axelmakterna skulle ha varit orsaken till JV:s negativa hållning.
Tja, Jehovas vittnen var lika starkt förföljda i Sovjetunionen, mot vilket Finland förde kriget. Att Jehovas vittnen emotsätter sig krig och regeringspåbud som inte är förenliga med deras tro är nåt jag varit inne på i denna tråd tidigare. De vill hålla sig neutrala i alla "världsliga frågor".
Cheers.
Cheers.