Ornässtugan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Ornässtugan

Inlägg av Anders Nyman » 3 augusti 2007, 18:43

Ornässtugan är ett stort medeltida gästhus som byggdes i början på 1500-talet. Den tillhörde en förmögen bergsman och ingick i en kringbyggd gårdsformation. Nedre planet fungerade som förråd och det övre som gästhus. Loftbyggnaden ger kunskap om dåtida yrkeskunnighet, men lämnar även spår av dalabergsmännens makt och rikedomar i det senmedeltida Sverige.
I slutet av 1600-talet övertog släkten Brandberg Stora Ornäs. Jacob Brandberg tog under 1700-talet fasta på loftbyggnadens anknytning till Gustav Vasa och samlade in föremål och då ännu levande folktraditioner om Vasas äventyr i Dalarna. Reultatet blev ett museum på Ornässtugan som öppnades redan på 1750-talet. Dagens museum är ett av Sveriges äldsta museum.
Gustav Vasa anlände till Ornäs i December 1520 och bad husbonden om hjälp. Han ville samla ihop dalkarlarna för att bekämpa danskarna, som vid den tiden hade makten i Sverige. Husfolket lovade att hjälpa till och Gustav Vasa somnade utmattad i Gästhuset. Men husbonden ville hellre få belöningen som var utlovad till den man som kunde fånga Gustav Vasa. Han for till den danskvänlige fogden i Säter och förde honom och hans soldater till Ornäs. Men under tiden tack vare husbondens fru så har ju Gustav vasa via dasset på Ornässtugan lyckats fly och sätta sig i säkerhet på annat håll. Men sedan så vet vi ju vad som hände att Gustav befriade sverige från Dansken och blev konung i Sverige.. :) :) Ha det bra

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 4 augusti 2007, 00:53

Väldigt intressant byggnad, har dock aldrig varit där. Vet man hur bostadshuset såg ut på vid den här tiden? (Med tanke på att Ornässtugan fungerade som gästhus, bör ju bostadshuset ha varit en ännu större byggnad.) Jag har en del lågadliga anor som levde under senmedeltiden, framför allt i Småland, men jag har aldrig riktigt lyckats få någon bild av hur deras gårdar kan tänkas ha sett ut. Det enda jag vet, är de oftast var byggda av timmer och på många sätt liknade vanliga bondgårdar, om än större. Kanske kan Ornässtugan ge några ledtrådar?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 augusti 2007, 12:30

Hej a81.. Jag är inte säker hur bostadshuset såg ut vid Ornässtugan. Det kan ha varit större, men det behöver ju inte ha varit större, men nästa gång jag har vägarna förbi därborta, så kan jag gå in och kolla vid deras informations hus och kolla om det finns uppgifter om det. Eller om det finns uppgifter nere på Turistbyrån. Men om jag får tag på uppgifter om hur det är med den saken, så skriver jag ner det här på Forumet. Ha det bra
Senast redigerad av 2 Anders Nyman, redigerad totalt 4 gång.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 4 augusti 2007, 12:30

Gäststugan var förmodligen den största byggnaden.
Det var ju i samband med ståtligare besök och fester man var i behov av större salar - annars sov man ju kanska hoppackade, och arbetade gjorde man utomhus. Gården lär ha varit kringbygd i en fyrkant - vad jag vet fanns väl en del andra byggnader kvar ännu på 1700-talet vid ornäs - om de nu möjligen var medeltida.
Det finns en målning från 1660-talet över Lövsta bruk, där bredvid nya byggningen gamla herrgården står kvar - den visar ett exempel på hur de här gårdarna oftast såg ut. Den är visserligen yngre, men kan nog ändå ge en viss bild av hur de såg ut.
En vanlig kringbygd bondgård. Det som skiljer är att den är rödfärgad fast det ännu är så tidigt, de delar av gården som inte sluts av fyrkanten är täckta med pallisader, två våningar på byggnaderna.
En kraftig stenfot så att de kom upp från marken - kanske en riktig stenkällare under huset.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 4 augusti 2007, 12:33

En loftbod eller härbärge - kanske ganska lik ornässtugan fanns nog på de flesta gårdar - på de lite mindre liknade de kanske mera förstorade loftbodar av allmogetyp.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 4 augusti 2007, 12:36

Men tittar man på små härbrän från svunna tider, vissa av dessa härbrän ser ut som en Ornässtuga i miniatyr.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 5 augusti 2007, 17:11

Anders och jag skrev visst omlott med varandra :-)
Visst, det var väl egentligen det jag ville säga - Ornässtugan är väl egentligen en stor loftbod - många av de mindre adelsgårdarna hade troligen en enklare variant. Trappen är ju lite speciell, men den är ju en sen rekonstruktion, jag minns nu inte hur goda källor man hade för den konstruktionen.
Jag kom ju på att en skillnad mellan Dalarna och Småland är att i Småland förhärskar den Götiska gårdstypen med åtskild man- och fägård - medan Dalarna har Nordsvenska gårdar med ett gårdstun. Nu är ju frågan hur gamla de här skillnaderna är - men jag vet att de alla fall i Uppland går att spåra ned i 1500-talet.
Fataburer är väl annars ett exempel på en byggnad från äldre frälsegårdar av vilken det finns några få bevarade. Fast den är ju också egentligen en stor bod- stolpbod i Dalarna eller en visthusbod/källarstuga eller annan bod söderöver.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 augusti 2007, 19:03

Jag vet inte hur långt tillbaka i tiden det går det här med Nordsvenska gårdar med ett gårdstun, Men jag slog opp i NE just "Stolpbod" som FBQ nämner, å då hittade jag dessa rader: Stolpbod, stolphärbre, stabbur,, förrådshus upplyft på stolpar, vanligt på bondgårdar i norra Svealand och Norrland. En primitiv och ursprunglig form av stolpbod är den bland Samerna förr använda "njallan"..

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 6 augusti 2007, 00:14

I dalarna kallas ju stolpbodarna oftast för "Härbre", jag ville inte använda den benämningen, eftersom det egentligen betyder Härbärge, och likaväl kan syfta på loftbodar med svalgång som har fungerat som gäststugor.
I Norduppland där jag kommer ifrån finns både bodar på stolpar och på stensyllar. Annars skiljer sig de lite äldre bodarna konstruktionsmässigt väldigt lite från varandra oavsett om de står på stolpar eller stensyllar, med utkragad övervåning över ingången.
Skansens fatabur från Björkviks herrgård är väl kanske med sina fönstergluggar och svalgång runt hela byggnaden antagligen inte riktigt representativ för hur en Fatabur på en medeltida gård har sett ut - men kan väl ändå ge en viss aning - man ser ju ändå släktskapet med stolpbodarna. Jag vet att det finns några fler träfataburer bevarade - jag hittar dem inte just nu.
Sedan har ju visthusbodar i Uppland och söderöver ofta varit timrade över källaren - och på en del gårdar har det funnit ganska höga källarmurar.
Förmodligen är det så - att hade man någon byggnad i sten på gården så var det en källare - valv med tegel börjar förekomma under 1400-talet, men även senare var det vanligt att man bara hade källarbodens golv som tak över källaren.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 augusti 2007, 12:56

Om jag förstått det rätt, så ingick alltså Ornässtugan en gång i tiden i en kringbyggd gård med boningshus och andra byggnader. Fanns det även ekonomibyggnader i den här kvadraten, eller låg de separat på en så här stor gård? (Trots att byggnaden ligger i mellersta/norra Sverige.)

Den götiska gårdstypen var alltså delad, men hur såg då delarna ut? Var det en kringbyggd mangård och en kringbyggd fägård, eller var någon av gårdens delar öppen?

Hur tidigt började man rödfärga frälsegårdar och vad var rödfärgat? Hela gården? Bara boningshuset?

Jag var in på Skansens hemsida och tittade på fataburen FBQ skriver om. Den verkar i dag stå separat, men hur fungerade det förr i tiden? Ingick fataburen i den kringbyggda gården?

Var frälsegårdar befästa på något sätt på 1400-/1500-talen? Hade de exempelvis palissader eller dylikt? (Jag tänker nu främst på gårdar som tillhörde lågadeln.)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 6 augusti 2007, 18:38

Jag har själv besökt Skansen vid några tillfällen. Å, där har de intressanta byggnader från svunna tider, det är spännande och intressant att vanndra runt där på Skansen. Det är som en stor Gammelgård. Men om just rödfärgandet av boningshus är jag inte så hemma på. Men det skulle vara roligt att veta som a81 skriver när man började rödmåla frälsegårdar å om det bara vara boningshuset eller hela gården. Hoppas det är någon som vet.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 8 augusti 2007, 01:25

Rödfärgen kommer först på 1500-talet.
I Uppland förekommer på 1500-talet både att fägården finns
Just stolpbodarna i Norra Sverige skiljer sig också från bodar söderöver i att de står åtskiljda från gårdsfyrkanten. Fataburerna på frälsegårdarna gör också oftast det - men i många fall har de också stått i vinkel eller i närheten av gården. De bevarade bodarna.
Pallisader har nog funnits på många håll. Rester av vallgravar finns ju på en hel del medeltida smågods - fast det är ju ofta på de lite större gårdarna. En fatabur uppbyggd på en har kunnat fungera som ett primitivt försvarstorn.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 8 augusti 2007, 18:40

Tack för informationen FBQ.. Men en sak som jag är nyfiken på, Rödfärgen kom ju på 1500-talet. Men undra om det var Falu Rödfärg då eller om det var någon annan röd färg.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 8 augusti 2007, 20:44

Tack för svaren!

Var adelsmännens byggnader helt omålade före 1500-talet, eller var de behandlade med t ex tjära?

Vi hade faktiskt den där bilden på Lövstabruk i en bok hemma, så nu har jag sett den äldsta(?) herrgården där (som FBQ skrev om). Bilden är i och för sig i svartvitt och rätt liten, men jag uppfattar det som en omålad helt kringbyggd gård. Det ser till och med ut som att husen sitter helt ihop (taken är liksom hopbyggda). Är det en ren mangård eller är något av husen/husdelarna ekonomibyggnader?

Om man hade palissader på en mindre herrgård, byggdes de då runt om hela anläggningen eller bara mellan husen (så att husväggarna också fick fungera som murar)?

Jag tror att jag läst någonstans att man började rödfärga herrgårdarna i och med att riddarhuset i Stockholm byggdes, för att efterlikna teglet där. Men riddarhuset är ju byggt i mitten av 1600-talet. Hursomhelst började man väl använda rödfärg för att få träbyggnader att se ut som tegelbyggnader (rödfärgen hade väl en lite ljusare mer orange nyans förr)?

Hittade en länk om detta: http://www.nyteknik.se/art/36488.

FBQ
Medlem

Inlägg av FBQ » 10 augusti 2007, 10:45

Hej igen.
Jag såg att jag hade lite bråttom i mitt svar. När jag mindes bilden hade jag för mig att gården var rödfärgad - jag hittade dock bara en svartvit bild när jag tittade här hemma inför mitt svar. Nu när jag fick leta lite till hittar jag en färgreproduktion och visst - gården är grå.
Egentligen borde jag se till att ha ordentligt med tid att gå igenom mina svar innan jag ger dem - men skulle jag i brådskan missa något viktigt eller ge något mer felaktigt svar hoppas jag att någon annan korrigerar mig.
Rödfärgade herrgårdsbyggnader fanns dock redan på 1500-talet, det finns andra exempel. Troligen färgade man dock inte gården.
Den här gården på Lövsta var bara mangård - fägården låg ungefär där konstnären har stått. Förrådshus ingick ju i mangården, men annars borde det inte ha funnits några fähus i den gården (nu verkar det gå får på holmen på bilden, antingen hade de bara bete där, eller så hade funktionen för en del byggnader ändrats sedan nya byggnaderna kom till)

De belägg jag känner till för tjärade hus är mest yngre. Undantaget är ju väggar eller byggnader klädda i kyrkspån - men bortsett från kyrkor och klockstaplar - samt mestadels yngre byggnader i städerna vet jag inte att det materialet har använts på några sätesgårdar. Ornässtugans trapphus är ju klätt i kyrkspån, men jag tror att det är en sentida rekonstruktion på ganska lösa grunder. Ornässtugan hade tidigare en mycket enklare trapp.
Vad jag hört om riddarhuset är att det varit insprirationskällan för att börja bräda in och vitmåla knutskallarna - äldsta beläggen på sådant stämmer ganska väl med när det första beläggen på det börjar förekomma.
Det var nog mest så att husväggarna fick fungera som "murar". Undantag fanns nog när det gällde lite större gårdar och om det som jag nämnde fanns andra mer avancerade försvarslösningar som vallgravar.

Skriv svar