Tyska raslagar och konvertiter till judendomen
Tyska raslagar och konvertiter till judendomen
Jag har alltid funderat över hur det låg till med konvertiter till judendomen när nazisterna tog över och började införa raslagar. Vill minnas att jag sett en "raskarta" där det fanns en vit kvinna jämte en jude som skulle pedagogiskt visa att deras avkomla var halvjude. Men hur låg det till med judar som var konvertiter men etniska tyskar, räknades de som vilka andra judar som helst eller fanns det särskilda lagar rörande dessa? Har svårt att tro att nazisterna såg dem som tyskar.
Mvh
Mvh
Re: Tyska raslagar och konvertiter till judendomen
Oklar fråga! Vad menar du med konvertiter till judendomen???Corsair skrev:Jag har alltid funderat över hur det låg till med konvertiter till judendomen när nazisterna tog över och började införa raslagar. Vill minnas att jag sett en "raskarta" där det fanns en vit kvinna jämte en jude som skulle pedagogiskt visa att deras avkomla var halvjude. Men hur låg det till med judar som var konvertiter men etniska tyskar, räknades de som vilka andra judar som helst eller fanns det särskilda lagar rörande dessa? Har svårt att tro att nazisterna såg dem som tyskar.Mvh
Förmodligen är det väl dock Nürnberglagarna från 1935 du tänker på. Kanske nöjer du dig med det här, http://en.wikipedia.org/wiki/Nuremberg_Laws som är bra och utförlig. Den grafiska framställningen (tyvärr mycket svårläst!) klargör också vem som räknades som jude och vilka som räknades som "Mischlinge" av olika grader.
Observera att de s.k. kvartsjudarna därvid faktiskt jämställdes med vanliga tyskar, även om det i praktiken inte blev så.
Eftersom de allra flesta varianter av judendomen inte är missionerande är det relativt ovanligt med konvertiter men det existerar (jag känner personligen två). Den vanligaste orsaken är giftermål med en judisk person, men det finns även personer som konverterar på grund av religös övertygelse.
Frågan som Corsair sannolikt ställer, och om inte så passar jag på att ställa den, är vad som gällde när en person av tysk börd konverterade till judendomen.
Frågan som Corsair sannolikt ställer, och om inte så passar jag på att ställa den, är vad som gällde när en person av tysk börd konverterade till judendomen.
Nej, det gick inte att rädda sig, vilket nog inte heller var möjligt, genom att konvertera till t.ex. kristendomen!Hexmaster skrev:Det som avses är väl huruvida judar kunde få det bättre genom att byta religion. Eftersom det är "den judiska rasen" som avses så torde sådant vara fåfängt - antar jag.
I varje fall skulle han knappast anses vara jude och alltså som sådan kunna avlivas. Något KZ-läger skulle istället säkert bli destinationen. Omskolning där - tja......IProbstner skrev:Fast det skulle vara intressant att veta om konvertiter till judendomen under några omständigheter ansågs vara omskolningsbara./ ProbstnerHexmaster skrev:En sådan omvändelse skulle nog hamna under åtalspunkten "rasförräderi".
- Utåtriktad
- Medlem
Det tror jag inte bara gäller dig. Själv är jag sekulariserad humanist och även jag tycker att frågan är intressant.Corsair skrev:Jag har personligen konverterat till judendomen, varför jag har ett extra intresse i frågan.masase skrev:Eftersom de allra flesta varianter av judendomen inte är missionerande är det relativt ovanligt med konvertiter men det existerar (jag känner personligen två).
Mvh Peter
Re: Tyska raslagar och konvertiter till judendomen
Om man tolkar Nürnberglagarna strikt borde inte konvertiten, men däremot konvertitens barnbarn (om de uppfyller vissa "judiska" kriterier som inte heller har det minsta med ras att göra, och under förutsättning att minst en till av far- eller morföräldrarna var judisk antingen genom börd eller konversion) räknas som jude även rasmässigt (vilket tydligt visar hur ologiska och inkonsekventa de nazistiska "ras"-lagarna var), och därmed ha varit föremål för utrotning:Corsair skrev:Jag har alltid funderat över hur det låg till med konvertiter till judendomen när nazisterna tog över och började införa raslagar. Vill minnas att jag sett en "raskarta" där det fanns en vit kvinna jämte en jude som skulle pedagogiskt visa att deras avkomla var halvjude. Men hur låg det till med judar som var konvertiter men etniska tyskar, räknades de som vilka andra judar som helst eller fanns det särskilda lagar rörande dessa? Har svårt att tro att nazisterna såg dem som tyskar.
ARTICLE 2. (1) The provisions of Article I shall apply also to
subjects who are of mixed Jewish blood.
(2) An individual of mixed Jewish blood is one who is
descended from one or two grandparents who, racially, were full
Jews, insofar that he is not a Jew according to Section 2 of
Article 5. Full-blooded Jewish grandparents are those who
belonged to the Jewish religious community.
[...]
ARTICLE 5 (1) A Jew is an individual who is descended from at
least three grandparents who were, racially, full Jews...
(2) A Jew is also an individual who is descended from two
full-Jewish grandparents if:
(a) he was a member of the Jewish religious community when
this law was issued, or joined the community later;
(b) when the law was issued, he was married to a person who
was a Jew, or was subsequently married to a Jew;
(c) he is the issue from a marriage with a Jew, in the sense
of Section I, which was contracted after the coming into
effect of the Law for the Protection of German Blood and
Honor of September 15, 1935;
(d) he is the issue of an extramarital relationship with a
Jew, in the sense of Section I, and was born out of
wedlock after July 31, 1936.
"Ras"-tillhörigheten påverkades med andra ord av sådant som religiös tillhörighet och vem man var gift med, liksom även av sådana ännu mindre detaljer som exakt datum för utträde ur judisk församling eller för skilsmässa.