Allmän skala 1/6-figursdiskussion
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Håller oxå på att måla lite huvuden, Men jag har det svårt att bli nöjd tyvärr.B Hellqvist skrev:Jag är gräsänkling i drygt en vecka, och tillbringar kvällarna med att måla om figurhuvuden för glatta livet. Gamla figurer får definitivt nytt liv när fejorna får ny färg! Bilder kommer att postas när sambon (och digitalkameran) är hemma igen.
men jag jobbar på det.......
- Cyber Joker
- Medlem
Träffade en gammal vän idag som jobbade i stans enda riktiga skomakeri. Jag frågade honom om han hade något tunt svart läder som kunde duga till små bälten och fick en bit att testa med. Fick med skalpell skära bort på baksidan där det skulle vikas om spännena och likaså göra hällorna tunnare. Men på det hela så är jag rätt nöjd med resultatet.
- Bilagor
-
- Läderbälte.jpg (91.05 KiB) Visad 1154 gånger
Blev ju hur bra som hällst. snyggt jobbat.Cyber Joker skrev:Träffade en gammal vän idag som jobbade i stans enda riktiga skomakeri. Jag frågade honom om han hade något tunt svart läder som kunde duga till små bälten och fick en bit att testa med. Fick med skalpell skära bort på baksidan där det skulle vikas om spännena och likaså göra hällorna tunnare. Men på det hela så är jag rätt nöjd med resultatet.
Trevligt,Reinhard skrev:Nu har jag äntligen beställt lite grejer för att "göra" en figur från Monkey Depot!![]()
//Alexander
då får vi invänta den då! Tysk,Ryss eller Amerikan?
Nu har jag äntligen byggt tillsammans min Karl Stroop, det blev 2st av denna, så nu har jag äntligen fått besättning till min Kettenkrad (SS Camo).
Så har jag byggt klart Julius Hanke, En mycket gedigen figur tycker jag att Julius Hanke är, kan varmt rekomendera denna figur om inte alla redan köp den?
Denna figur Osama Bin Laden skulle jag ha köpt om jag bara viste att den har varit ute på marknaden, men har aldrig sätt den tillsalu någonstanns tyvärr.

Det blir en tysk, som vanligt.snorre70 skrev:Trevligt,Reinhard skrev:Nu har jag äntligen beställt lite grejer för att "göra" en figur från Monkey Depot!![]()
//Alexander
då får vi invänta den då! Tysk,Ryss eller Amerikan?
//Alexander
Idag kom min David Merril, mkt trevlig figur, kroppen är lite konstig och huvudet med "äckta" hår kommer jag inte använda(kanske om jag får för mig att göra en neandertalare nån gång). Men uniformen och speciellt assaultvesten är mkt bra, all utrustning är också bra, även om pistolbältet kanske har aningen för få hål och felacktigt spänne....Jump bootsen är ok, men aldeles för spetsiga där fram. Thompsonen är bättre en den tidigare och kommer även med det kortare 20 skotts magasinet.
Men som helhet är det en mkt bra figur som är mkt prisvärd.
Men som helhet är det en mkt bra figur som är mkt prisvärd.
Lite om vad man håller på med.
Huga så många figurer man fått gjorda den senaste veckan, gjorde klart 2st i går oxå. 1 MG 42 och 1 MG 34 soldater.
MG 42 är baserad på Willisch Biest Panzergrenadier
Den ungefär som den kom i lådan inte gjort så mycket på den figuren, Byte bara uniform på denna, den fick Friedrich Kohler uniform, annars som den va i boxen
och
MG 34 är en baserad på Hap Daley Infanterie
Den är ungerfär som Willisch Biest fast denna är vädrad och sliten. Och helt stil ren utan en massa medaljer.
Trevligt att bygga figurer av den nya kroppen Neo 3 synd att den inte kommit på alla nya figurer bara.
Och sedan håller jag på med Min lilla SS Grupp, behövs alltid lite uppdateringar på dessa.
Och något som tar tid och pengar just nu är min lilla Sd.Kfz 250 Halftrack
det ska ju dit en massa saker på den, just nu håller jag på med att montera fast båda MG:na. För har bestämt att den ska bara vara bestyckad med dessa.
Sedan har jag försökt mig på att fixa lite painting på några HS. men kommer troligen inte att använda dessa, då jag inte blir nöjd.
Håller oxå på med ett litet JORD DIO, Med som sakt va lite jord och träd.
Vad håller ni på med?
MG 42 är baserad på Willisch Biest Panzergrenadier
Den ungefär som den kom i lådan inte gjort så mycket på den figuren, Byte bara uniform på denna, den fick Friedrich Kohler uniform, annars som den va i boxen
och
MG 34 är en baserad på Hap Daley Infanterie
Den är ungerfär som Willisch Biest fast denna är vädrad och sliten. Och helt stil ren utan en massa medaljer.
Trevligt att bygga figurer av den nya kroppen Neo 3 synd att den inte kommit på alla nya figurer bara.
Och sedan håller jag på med Min lilla SS Grupp, behövs alltid lite uppdateringar på dessa.
Och något som tar tid och pengar just nu är min lilla Sd.Kfz 250 Halftrack
det ska ju dit en massa saker på den, just nu håller jag på med att montera fast båda MG:na. För har bestämt att den ska bara vara bestyckad med dessa.
Sedan har jag försökt mig på att fixa lite painting på några HS. men kommer troligen inte att använda dessa, då jag inte blir nöjd.
Håller oxå på med ett litet JORD DIO, Med som sakt va lite jord och träd.
Vad håller ni på med?
Senast redigerad av 1 snorre70, redigerad totalt 4 gånger.
Många projekt blir det.
Min 250 har legat på is under semestern.
Skall dock startas upp igen.
Håller på med ett brittiskt SAS team (en officer och två soldater).
En HJ grupp på tre-fyra soldater är under bashning.
(måste köpa lite fler delar)
Ett par jänkare till, en Airborne och en Infantry är klara att byggas.
En "modern" Falklands britt är på G. Troligen SBS med tanke på delarna.
En brittisk soldat modell 1970-80 är på gång.
En sovjetisk officer.
En sovjetisk MG skytt
En USMC "Ivo Jima" figur.
Fyra "Kreigsmarine" figurer.
Och mycket mer.....
Mvh
Glim
Min 250 har legat på is under semestern.
Skall dock startas upp igen.
Håller på med ett brittiskt SAS team (en officer och två soldater).
En HJ grupp på tre-fyra soldater är under bashning.
(måste köpa lite fler delar)
Ett par jänkare till, en Airborne och en Infantry är klara att byggas.
En "modern" Falklands britt är på G. Troligen SBS med tanke på delarna.
En brittisk soldat modell 1970-80 är på gång.
En sovjetisk officer.
En sovjetisk MG skytt
En USMC "Ivo Jima" figur.
Fyra "Kreigsmarine" figurer.
Och mycket mer.....
Mvh
Glim
Lite vad man håller på med...
Hus dio med många figurer (dvs. de få jag har), tänkt mig en framskjuten observations/spaningspost... Totenkopf sent 1944 eller vår 1945.
Fall Gelb eller tidigt Barbarossa, får se lite var det blir (1940-1941), Heer och inte SS, hade jag tänkt mig, får se vad det blir.
När bytte tyskarna egentligen från "pansargrå" till "sandgult" på fordon, stridsvagnar m.m? Någon som kan svara en oinvigd.
Fortsatt trevlig sommar...
/Johan
ps Glimturen (och alla andra...) Dragons Para "Graham" (Full Gear, Falklands) finns till salu på tradera för 925 pix, ser ut att vara MIB, kanske en liten genväg för den som ville göra något med en modern britt.
Fall Gelb eller tidigt Barbarossa, får se lite var det blir (1940-1941), Heer och inte SS, hade jag tänkt mig, får se vad det blir.
När bytte tyskarna egentligen från "pansargrå" till "sandgult" på fordon, stridsvagnar m.m? Någon som kan svara en oinvigd.
/Johan
ps Glimturen (och alla andra...) Dragons Para "Graham" (Full Gear, Falklands) finns till salu på tradera för 925 pix, ser ut att vara MIB, kanske en liten genväg för den som ville göra något med en modern britt.
Re: Lite vad man håller på med...
Tyskarna bytte till Dunkelgelb (mörkgul) från Dunkelgrau (mörkgrå) i Februari 1943.Jojjan67 skrev:Hus dio med många figurer (dvs. de få jag har), tänkt mig en framskjuten observations/spaningspost... Totenkopf sent 1944 eller vår 1945.
/Johan
Detta enligt de uppgifter jag har.
Det var dock inte så att alla fordon och prylar målades om över en natt.
Det tog nog många månader innan det gick att få fram ny färg i tillräckliga kvantiteter.
Dessutom borde fler variationer förekommit pga olika tillverkare.
Detta samt att Olivgrun (olivgrön) och Rotbraun? (rödbrun) också kom som tilläggsfärger för att åstadkomma kamoflage.
Finns evinnerligt med information och diskussion om detta i olika forum.
PS Har redan Dragons Para "Graham", Volat har haft "Graham" för 899:- under en längre tid.
Mvh
Glim