Vad läser du just nu?

Skriv svar
Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 24 juli 2007, 12:55

Hej,

Har precis läst ut en mkt bra bok"Adolf Eichmann" av David Cesarani.

Den kaster ett nytt sken om mannen samt tar upp hur man egentligen hittade han i Sydamerika.

Tar även upp hans uppväxt tid och alla intresant händelser under sin tjänstgöring under Tredje Rikets dagar. Helt klart ger boken ett nytt sken om vad han egentligen gjorde och vilken byrokrati som han han fick stå upp med.

Som sagt en bra bok som jag rekomendera till alla som vill läsa om en man som enligt han själv bara gjorde som han blev till sagd att göra.

3,5 av 5 möjliga

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 27 juli 2007, 11:27

Mr x skrev:Hej,

Har precis läst ut en mkt bra bok"Adolf Eichmann" av David Cesarani.

Den kaster ett nytt sken om mannen samt tar upp hur man egentligen hittade han i Sydamerika.

Tar även upp hans uppväxt tid och alla intresant händelser under sin tjänstgöring under Tredje Rikets dagar. Helt klart ger boken ett nytt sken om vad han egentligen gjorde och vilken byrokrati som han han fick stå upp med.

Som sagt en bra bok som jag rekomendera till alla som vill läsa om en man som enligt han själv bara gjorde som han blev till sagd att göra.

3,5 av 5 möjliga
Läste också denna bok för ett tag sedan (fick den i julklapp), den är klart intressant. Har just läst ut Frontschwein av Günter Koschorrek, en intressant skildring av en idealistisk ynglings förvandling till en förhärdad frontveteran ett "Frontschwein".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 juli 2007, 11:30

Hexmaster skrev:Jan-Olof Olssons (Jolo) bok om första världskriget: Den okände soldaten 1914-1918.
Han skrev tydligen två böcker om kriget, uppdelade i fyra volymer - jag har de två som utgör ...soldaten, och de är så oerhört välskrivna och intressanta att jag började på en andra genomläsning så fort jag blivit klar. Tror inte jag lockats till sådant någon gång tidigare. Såväl storpolitik som gyttjeelände skildras, kändisar och okändisar, på ett sätt som bara Peter Englund kommit i närheten av. Jolo är inte lika grundlig i detaljer och analyser och så, men minst lika driven skribent när det gäller att få till en text som är informativ samtidigt som den är omöjlig att lägga ifrån sig. Rekommenderas förbehållningslöst.

Min andra huvudläsning just nu är korrektur. :)

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 28 juli 2007, 12:09

Hej,

Har precis köpt Andra Världskrigets utbrott av Marco Smedberg& Niklas Zetterling

Hoppas vara klar innan sem slutar dvs om 1vecka med tanke på skitvädret så är det någon ingen match....

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 juli 2007, 23:25

"The meaning of the 21st century" av James Martin. Motsatsen till historia, kan man säga.

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 29 juli 2007, 01:23

Tja!

Söker en bok som är skojig och lätt att läsa, man ska lätt ryckas med. Läste Salt- En världshistoria för ett tag sen och den var jävligt bra! Jag vill gärna ha exempel på liknande böcker, typ.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 30 juli 2007, 09:11

Just nu håller jag på med klassikern Det romerska rikets nedgång och fall. Jag har läst den förr, men denna gång på originalspråket The Decline and Fall of the Roman Empire, av Gibbon. Mycket läsvärd. Och mycket spännande! Man måste bara hålla i minnet att luntan skrevs på 1700-talet. Rekommenderas.

Cheers.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 31 juli 2007, 18:35

Natalie av Herman Wouk - nästan historia iallafall

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 6 augusti 2007, 16:32

white line fever av lemmy kilmister.
antingen är karln en idiot, eller så är översättaren det, för boken är makalöst infantilt skriven.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 6 augusti 2007, 17:03

Lemmy är killen som enligt en läkare skulle dö av att få in en dos rent blod i sitt sprit och kolaomlopp....
Däremot verkar ha ha lättare att uttrycka sig i tal.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 8 augusti 2007, 17:24

Undergångens skuggor av Peter Handberg. Handlar om de Sovjetiska kärnvapenbaserna i Baltikum. Författaren har besökt baserna som nu är i olika stadier av förfall, intervjuat före detta ryska militärer som tjänstgjort på baserna, samt civila som bott i skuggan av baserna. Visste ni att ett av raketregementena som förflyttades till Kuba 1962, kom från Litauen.

MVH

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 8 augusti 2007, 21:43

"Imperiedrömmar" av Chalmers Johnson. Professor vid Univrsity of California i San Diego och f.d officer i marinkåren. En inventering av alla militära äventyr USA har haft under modern tid fram till 2004.Imponerande mycket fakta om baser och vapen och bemanning av olika baser runt om i världen. Redogörelse när de kom till och orsaken till varför varför en del baser lagts ner och andra kommit till. En väl underbyggd förklaring till varför USA har ett intresse av Afganstan, förutom kopplingen till al-Qaida, som verkar mer som en biorsak. Lite som att få Michael Moore i bokformat, men mera underbyggt och sakligare.

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem

Kivimäkis memoarer en besvikelse

Inlägg av Johan Olofsson » 12 augusti 2007, 23:53

Jag har i sommar köpt Kivimäkis och Gripenbergs memoarer på antikvariat.

Gripenberg var Finlands ambassadör i London fram till krigsförklaringen 6/12 1941, och snart därefter i Stockholm där han var en av nyckelaktörerna i ansträngningarna att få ett slut på fortsättningskriget.

Kivimäki var finländsk inrikesminister 1928-29, juridikprofessor, justitieminister från Svinhufvuds tillträde som president 1931 och snart statsminister 1932-36. Han hade därmed varit i händelsernas centrum under Lapporörelsens år och därefter varit ansvarig för den utrikespolitiska omsvängningen från (relativt) aktivistisk randstatspolitik till (relativt) neutralistisk skandinavisk orientering. Han tillhörde samma Framstegsparti som Ståhlberg, Ryti och Eero Erkko, dvs den anti-monarkistiska falangen av det Ungfinska partiet. Efter vinterkriget blev han framgångsrik ambassadör i Berlin och en av de åtta dömda i krigsansvarighetsmålet 1946.

Jag får väl erkänna att Kivimäkis memoarer är en rejäl besvikelse. De är tämligen intetsägande. Visserligen kan man i någon mån förstå att hänsyn till Sovjetunionen gjorde självcensur motiverad 1965 när boken utgavs, men nästan varje gång det hade kunnat vara intressant väljer han att inte analysera, inte förklara, inte upplysa om hur han själv värderat och omvärderat möjligheter och svårigheter. Linkomies memoarer är till exempel mycket mera upplysande.

Gripenberg skrev sina memoarer samtidigt, men ger en mycket mera levande skildring. Men han hade ju så att säga varit på rätt sida, sett genom Kekkonen-erans backspegel.

Gripenbergs två volymer, skrivna på svenska, tog jag mig igenom snabbt. Kivimäki går det trögare med, fast det beror ju också på att min finska är alltför rudimentär, så jag tröttnar när jag tycker att det tenderar bli ointressant och lägger boken ifrån mig.
Senast redigerad av 1 Johan Olofsson, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 augusti 2007, 07:55

Molnens idéhistoria. Richard Hamblyn beskriver Luke Howard, han som myntade begrepp som cirrus och cumulonimbus.

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem

Inlägg av Lumber Jack » 13 augusti 2007, 15:54

Anne Applebaums Gulag, intressant men f*n så tungläst. Jag varvar den med en King. :)

Skriv svar