Su-30MK Beats F-15C 'Every Time'
Su-30MK Beats F-15C 'Every Time'
http://vayu-sena.tripod.com/comparison-f15-su30-1.html
Hur sant är detta?
Hur sant är detta?
Det är väll baserat på en berömd/ökänd träning mellan indiska och amrekanska flygvapnet.
Troligtvis körde de bara "närstrid" och inte långdistans.
En Su-30 med tex hjälmsikte + de senaste robotarna är mycket överlägset i närstrid än en F-15 utan. Uppgraderingar görs/är planerade för F15.
Men man får inte glömma att amrekanska flygvapnet "ville" ha det resultatet för att skräma skiten ur kongresen så att de får pengar till F-22.
Troligtvis körde de bara "närstrid" och inte långdistans.
En Su-30 med tex hjälmsikte + de senaste robotarna är mycket överlägset i närstrid än en F-15 utan. Uppgraderingar görs/är planerade för F15.
Men man får inte glömma att amrekanska flygvapnet "ville" ha det resultatet för att skräma skiten ur kongresen så att de får pengar till F-22.
Det fanns en diskussion angående detta på http://www.acig.org ("How SU30MK beats F15C") .Om man kom till en slutsats är jag osäker på, men klart var väl att ROE kraftigt favoriserade indierna.
Dette er rimelig gamle nyheter, flere år gamle, men jeg tror det er riktig som du sier at ROE begrenset USAF sitt handlingsrepertoar. Men jeg så at de bruke AIM-9x som i skulle gi de gode sjanser mot hva som helst. De var i undertall 1 til 3, dvs flights med 4 mot 12 fly, og hadde oppgaven med å ta ut strike-pakker med diverse varianter av IAF fly.tryggve skrev:Det fanns en diskussion angående detta på http://www.acig.org ("How SU30MK beats F15C") .Om man kom till en slutsats är jag osäker på, men klart var väl att ROE kraftigt favoriserade indierna.
Det kan virke som om disse øvelsene har blitt viktige for både IAF og USAF, siden begge trenger sårt denne dissimilar-treningen. India føler trykket fra sine to ikke altfor venligsinnede naboer Pakistan og Kina, som begge har moderne utstyr, og dessuten gjør krav på indisk territorium. USAF på sin side vet at de før eller siden kanskje må gå til aksjon i nasjoner som har denne type utstyr. Dessuten, som det er sagt tidligere i tråden, trenger de å overbevise sine politikere om at F-15 ikke er så usårbart som mange ser ut til å tro.
Jeg tror dog at F-15 med AESA-radar og fri bruk av AMRAAM, som er et eksjepsonelt godt missil, ville vippet oddsen noe mer i favør av USAF i den refererte øvelsen.
- Olof Larsson
- Medlem
Särskillt när de har stöd av AWACS och telekrigresurser.frodeh skrev:Jeg tror dog at F-15 med AESA-radar og fri bruk av AMRAAM, som er et eksjepsonelt godt missil, ville vippet oddsen noe mer i favør av USAF i den refererte øvelsen.
Är F-22 därtill bara en bråkdel så bra som alla samstämmiga uppgifter anger
att F-22:an är, så har USA knappast något att frukta från fientlig jakt.
[OT]Opropå snedvriden ROE, så verkar det som om F-22:orna bara får vara med och leka
om ROE snedvrids till deras nackdel, detta för att F-teens
åtminstone ska ha en teoretisk möjlighet att se F-22:an innan de blir nedskjutna.[/OT]
Möjligt. Men det är också värt att hålla i minnet att Indierna "endast" ställde upp emd Su-30M i övningen, och inte Su-30MKI som är den mest avancerade versionen.frodeh skrev:tryggve skrev:
Jeg tror dog at F-15 med AESA-radar og fri bruk av AMRAAM, som er et eksjepsonelt godt missil, ville vippet oddsen noe mer i favør av USAF i den refererte øvelsen.
Har inte hört ngt om att USAF tänkt uppgradera sina Eagle, utan spar pengarna till inköp av F-22 (vilket jag förvisso tycker låter klokt).
- Belisarius
- Medlem
Nej, jag tror inte heller att de satsar på några nya 'blocks' av F-15 då skvadronerna ändå ska få nytt material så småningom. De kommer väl dock behålla Strike Eagle-versionerna F-15 E/F ett tag till eller ska F-22 ta den pucken också?Mjölner skrev: Har inte hört ngt om att USAF tänkt uppgradera sina Eagle, utan spar pengarna till inköp av F-22 (vilket jag förvisso tycker låter klokt).
Man kommer uppgradera ca 180 st F-15C med AESA radar, hjälmsikte mm.Belisarius skrev:Nej, jag tror inte heller att de satsar på några nya 'blocks' av F-15 då skvadronerna ändå ska få nytt material så småningom. De kommer väl dock behålla Strike Eagle-versionerna F-15 E/F ett tag till eller ska F-22 ta den pucken också?Mjölner skrev: Har inte hört ngt om att USAF tänkt uppgradera sina Eagle, utan spar pengarna till inköp av F-22 (vilket jag förvisso tycker låter klokt).
F-15E och de uppgraderade F-15C kommer att vara i tjänst i ytterligare 15-20 år.
- Olof Larsson
- Medlem
Det kan bli så att F-22:an tar över F-15 E:s roll (F-117:s ska den ju åtminstone delvis ersätta),Belisarius skrev:Nej, jag tror inte heller att de satsar på några nya 'blocks' av F-15 då skvadronerna ändå ska få nytt material så småningom. De kommer väl dock behålla Strike Eagle-versionerna F-15 E/F ett tag till eller ska F-22 ta den pucken också?
men helst vill man nog ha en ny tung attack/ medeldistans bomb plattform med smygegenskaper.
Det har diskuterats om att bygga om B-1:orna till B-1R (R som i Regional)
med kortare räckvidd och supercruise.
om en FB-22 (förlängd F-22:a med deltavinge och utan stabilsatorer) eller en FB-23:a.

Numera verkar man dock vare inne på en helt ny och mera kapabel "theater bomber"
(som även skulle finnas i "gunship" version),
där den senare eventuellt blir en enklare och mindre (jämfört med B-2) flygande vinge.

Dersom Iran kjøper 250 stk SU-30MK og tilhørende Il-78 tankere, så tror jeg at det blir en smal sak for USAF å få kjøpt noen flere F-22 ? Sjekk forresten NASA sin X-48B BWB-type fly som de flyr i småskalaforsøk om dagen, så tror jeg man får et inntrykk av hva USAF vil bruke i framtiden for tyngre fly.
Tja, om, men det senaste jag hörde på ACIG var att den iranske försvarsministern hade dementerat denna affär. Som så många andra vapenaffärer med Iran som det har rykats om genom åren, Mig-31:or, Tu-22M Backfires, Su-27 o s v.frodeh skrev:Dersom Iran kjøper 250 stk SU-30MK og tilhørende Il-78 tankere, så tror jeg at det blir en smal sak for USAF å få kjøpt noen flere F-22 ? Sjekk forresten NASA sin X-48B BWB-type fly som de flyr i småskalaforsøk om dagen, så tror jeg man får et inntrykk av hva USAF vil bruke i framtiden for tyngre fly.
Fast klart är ju att IRan snart måste köpa nya stridsflygplan, för även om de förefaller vara betydligt duktigare på att underhålla sina F-14 och F-4 än vad som ansågs för några år sedan så är flygplanen 30 år snart, och har använts mycket. Nå, det är OT...
Men visst, om det kommer ett stort hot så kan väl USAF väl köpa fler F-22, om inte produktionslinjen har lagts ned då. F-22 skulle väl få en rätt framträdande roll i en konflikt med Iran även idag.
Ja, det er en god holdning å ikke tro på all 'hype' som genereres fra den fronten, antallet (250 stk) er nærmest astronomisk, men nå som vi har sett at Iran har realisert mange kjøp av state of the art Tor M1 og i tillegg etter alt å dømme utvikler kjernevåpen, så kan det finnes god grunn til å tro at Iran også vil erstatte jagerflyparken sin. Jeg har ikke fått med meg at Iran har gått ut med noe offentlig om dette, har bare lest om det på Debka og defencetalk. Ser også at USA - til Israels irritasjon - ruster opp Saudi-Arabia med tusenvis av JDAM's og at Israel har snust etter å kjøpe F-22 (hvilket vel ikke er aktuelt), så det er åpenbart at det brygger opp til noe der nede.tryggve skrev:Tja, om, men det senaste jag hörde på ACIG var att den iranske försvarsministern hade dementerat denna affär. Som så många andra vapenaffärer med Iran som det har rykats om genom åren, Mig-31:or, Tu-22M Backfires, Su-27 o s v.frodeh skrev:Dersom Iran kjøper 250 stk SU-30MK og tilhørende Il-78 tankere, så tror jeg at det blir en smal sak for USAF å få kjøpt noen flere F-22 ? Sjekk forresten NASA sin X-48B BWB-type fly som de flyr i småskalaforsøk om dagen, så tror jeg man får et inntrykk av hva USAF vil bruke i framtiden for tyngre fly.
Fast klart är ju att IRan snart måste köpa nya stridsflygplan, för även om de förefaller vara betydligt duktigare på att underhålla sina F-14 och F-4 än vad som ansågs för några år sedan så är flygplanen 30 år snart, och har använts mycket. Nå, det är OT...![]()
Men visst, om det kommer ett stort hot så kan väl USAF väl köpa fler F-22, om inte produktionslinjen har lagts ned då. F-22 skulle väl få en rätt framträdande roll i en konflikt med Iran även idag.
Og som du sier, i det øyeblikk USA flytter en skvadron F-22 til området så går maktbalansen i deres favør hva luftsuverenitet angår.
På ACIG så postades en länk med en dementi (enligt författaren). Artikeln var på något för mig obegripligt språk, möjligen farsi, så jag är helt beroende av att den som postade länken talar sanningfrodeh skrev:
Ja, det er en god holdning å ikke tro på all 'hype' som genereres fra den fronten, antallet (250 stk) er nærmest astronomisk, men nå som vi har sett at Iran har realisert mange kjøp av state of the art Tor M1 og i tillegg etter alt å dømme utvikler kjernevåpen, så kan det finnes god grunn til å tro at Iran også vil erstatte jagerflyparken sin. Jeg har ikke fått med meg at Iran har gått ut med noe offentlig om dette, har bare lest om det på Debka og defencetalk. Ser også at USA - til Israels irritasjon - ruster opp Saudi-Arabia med tusenvis av JDAM's og at Israel har snust etter å kjøpe F-22 (hvilket vel ikke er aktuelt), så det er åpenbart at det brygger opp til noe der nede.
Ska man tro en del info på ACIG så är iranierna också rätt irriterade på ryssarna, bl a över strulet med färdigbyggandet och installationen av reaktorer i Brushehr. Finns t o m påståenden om att det första ryska företaget som anlitades till det blåljög när de sade att de kunde installera reaktorer utan problem.
Sedan så blev ju också iranierna besvikna på de Mig-29 som de köpte. Dock är de väl nöjda med sina Su-24:or, så det är väl blandat. Frågan är dock om de ställer upp på en större vapenaffär med ryssarna utan en massa tekniköverföring för att kunna serva flygplanen själva.
Men som du skriver så har de ju också köpt en del radaranläggningar och SAM:s från Ryssland, så helt missnöjda med de ryska systemen är de väl inte. Men möjligen misstänksamma...
Iranierna är ju dock verkligen tvunga att förnya sin flygplanspark snart. Frågan är vart de vänder sig om det inte är till ryssarna. J-10 från Kina kan kanske vara ett alternativ, men om kineserna kan erbjuda tillräckligt många tillräckligt snabbt är väl frågan. Sedan så upplevs kanske en anförskaffning av J-10 som ett nedköp i kapacitet för det iranska flygvapnet också.
Frankrike ska ha erbjudit moderniserade Mirage F-1 för ett tag sedan (Iran flyger ett 20-tal Mirage F-1, som flögs till Iran av irakiska piloter 1991), men Iran ska ha avböjt detta.
Jo. Iran ska ju dessutom ha rätt dålig radartäckning över sitt territorium, vilket väl knappast gör det lättare att försvara sig mot flyganfall.frodeh skrev: Og som du sier, i det øyeblikk USA flytter en skvadron F-22 til området så går maktbalansen i deres favør hva luftsuverenitet angår.