Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 juli 2007, 20:31

Mördaren var Magnus Bengtsson (Natt och Dag) [Måns Bengtsson (Natt och Dag)]. Han var son av riddaren och riksrådet Bengt Stensson (Natt och Dag) som i sin tur var son av riddaren och riksrådet Sten Bosson (Natt och Dag) samt dennes hustru Ingeborg Karlsdotter (Vinäsätten).

Användarvisningsbild
challen
Medlem

Inlägg av challen » 22 juli 2007, 20:40

helt rätt det var förmodligen förenkel fråga.
ralf palmgrens fråga.
/challen

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 juli 2007, 21:44

ralf palmgrens fråga.
Vilket fältslag är det frågan om i bilden nedan?
Bilagor
Skalman.JPG
Skalman.JPG (86.4 KiB) Visad 1074 gånger

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 23 juli 2007, 11:21

Engan skrev:Ursäkta mig, har varit på Kungahälla medeltidsdagar och gjort uppvisningar i medeltida långsvärdsfäktning (och allmänt haft väldigt roligt).
Ursäkta kapningen, men du var inte där i söndags och showade? :)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 juli 2007, 17:16

Belisarius skrev:
Engan skrev:Ursäkta mig, har varit på Kungahälla medeltidsdagar och gjort uppvisningar i medeltida långsvärdsfäktning (och allmänt haft väldigt roligt).
Ursäkta kapningen, men du var inte där i söndags och showade? :)
Jomen, visst var jag det.:-) Får man fråga vad du tyckte? Det hela var ganska improviserat, speciellt på söndagen när många av oss inte kunde vara där. Men det verkade som om folk uppskattade det hela..

Bild

Det är jag till höger.

Och för att inte tråden skall komma helt off-topic kommer jag med min kvalificerade gissning på frågan också:

Slaget vid Neville's Cross.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 23 juli 2007, 18:32

Slaget vid Neville's Cross.
Battle of Neville's Cross 17.10.1346 är alldeles rätt. Jag ställde frågan eftersom jag var den 12 juli 2007 på det ställe där fältslaget stod för 660 år sedan. I bakgrunden kan man se Durham Cathedral och den medeltida staden Durham i norra England. Jag antar att vägen som syns i bilden ovan är den väg som nuförtiden heter Newcastle Road. Om ni är intresserade av att läsa mer om själva slaget så är här artikeln från Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_ ... %27s_Cross

Under Discussion har jag skrivit:

I was recently searching for this battlefield in Durham and found a bridge over Newcastle Road near Moor Edge. If you come from Redhills Lane and turn right to Newcastle Road there is a bridge with a sign that says that the Battle of Neville's Cross where fought here in 1346. The location for the bridge is 54°46'41.36"N and 1°35'54.11"W.

Med detta som grund kan även ni besöka slagfältet som nuförtiden dock bara är den livligt trafikerade bilvägen Newcastle Road.

Engans tur! :)

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 23 juli 2007, 19:07

Då tar vi något fäktmanualsrelaterat.

En välkänd sydtysk fäktmanual från 1450-talet beskriver ett mycket speciellt sätt att skipa rätt mellan en man och en kvinna i extrema fall när de inte kunnat förlikas. Hur gick detta till, och vad heter manualens författare?

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 24 juli 2007, 15:54

Det där var inte alls så lätt, men jag tippar på Hans Thalhöfer.

I hans "Fechtbuch" som väl då är en fäktmanual, beskriver han ett par (man och kvinna) som faktiskt kämpar med varandra med nånting som ser ut som klubbor. Mren mannen står i en grop och har ena handen bunden. Väl för att jämna ut styrkeskillnanden..

På andra bilden försöker frun då dra upp mannen ur gropen, varvid hennes ena hand tar tag om strupen och den andra ett myckket ömt ställe (usch!!). Ser ut som om kvinnan vann. Och med den tidens tro var det ju säkert ett "Guds tecken"...

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 24 juli 2007, 16:42

Nära nog för att vara godkänt. Hans Talhoffer hette fäktmästaren, och duellen gick till så att mannen stod i en midjedjup och meterbred grop med en klubba (men hans arm var inte bunden, det bara ser ut så i illustration 1 eftersom han håller den bakom kroppen för att slippa bli slagen på den), och kvinnan går ovanför på marken med en avlång tygsäck med en tung sten i änden. Båda är klädda i tajta kroppstrumpor beprydda med kors. Båda kan förstås vinna genom att döda den andre eller slå honom/henne medvetslös. Kvinnan kan också vinna genom att dra upp mannen ur gropen, och mannen genom att dra ner kvinnan i gropen.

Talhoffer ägnar nio sidor i sin manual åt duellformen och beskriver tekniker lämpliga både för mannen och kvinnan.

Varsågod, Paulderfinne.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 24 juli 2007, 17:09

Usch, vilket rått sätt att försöka enas. Fast nog brukar frugan min ibland slänga saker eftre mig när hon är riktigt vresig :D :D

Vad har Dietrich von Bern ur Nibelungensagan med Varin från Östergötland att göra?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 24 juli 2007, 21:05

Nu handlade det i ärlighetens namn oftast inte så mycket om att försöka enas om det gått så långt som till den här typen av duell. Snarare handlade det oftast om att den ena anklagat den andra för ett brott som förtjänar dödsstraff, men ingendera parten har tillräckliga vittnen som styrker deras sak.

Och falsk angivelse för ett brott som ger dödsstraff straffades även det med döden.

Med andra ord var det vanligen totalkört för den förlorande parten oavsett om de överlevde duellen eller inte. Förlorade man ansågs det ju bevisat att man antingen var skyldig till ett brott eller (om man var den anklagande parten) till falsk angivelse för samma brott, och skulle alltså avrättas omedelbart efter duellen.

Nå, svaret på din fråga.. jag antar att det du menar är att Dietrich von Bern sägs vara baserad på Teoderik den store, och på Rökstenen (ristad av Varin till minne av sin som Vämod) finns en vers om "Tjodrik den dristige", allmänt antagen även detta varandes Teoderik den store.

raiþ þiaurikR
hin þurmuþi
stiliR flutna
strontu hraiþmaraR

sitiR nu garuR
o guta sinum
skialdi ub fatlaþR
skati marika

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 25 juli 2007, 06:40

Tackar för redogörelsen Engen. Både om "könskampen" och Rökstenen.

Och nog har du rätt. Det var prcis den förbindelsen jag tänkte på, så varsågod, frågan är din.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 25 juli 2007, 11:38

Ok, ny fråga: Ge ett historiskt exempel på kombinationen notskrift och runor. Dvs. en nedtecknad sång där melodin skrivs med (en form av) noter och texten med runor.

Eftersom jag tror att det bara finns ett sådant, berätta gärna vad det är för sång det handlar om och var den oftast hörs nu för tiden.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 25 juli 2007, 13:54

Var är våra danska kamrater? De borde ju ha nos om svaret, inte sant?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 25 juli 2007, 14:11

paulderfinne skrev:Var är våra danska kamrater? De borde ju ha nos om svaret, inte sant?
Jo, det kan nog hända :-)

Låst