"Sieg Heil" och "Heil Hitler"

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 24 juli 2007, 19:32

Kanske OT men jag drar mig till minnes att i boken Pansarskepp beskrivs ett möte mellan Sverigedivisionen och Tyska Deutschlandskepp innan VK2. Tyskarna signalerar något i stil med "Gute reise, Heil Hitler". Det svenska svaret blir "Danke, Heil Gustav"

Verkligen OT Men jag har läst att Lotta Engberg under en spelning i Tyskland drabbades av lätt hjärnsläpp och den enda hälsningsfrasen hon fick fram var "Heil"

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 24 juli 2007, 20:58

Mer halv-OT "jag har hört":

En polares farsa reste i Tyskland (Bayern) i slutet av fyrtitalet. Fortfarande hälsade folk med uppsträckt högerarm.

Och varför inte? En annan polare visade ett tyskt lexikon från tretti- eller fyrtitalet. Under ordet "hälsning" fanns Hitlerhälsningen men under namnet "den tyska hälsningen".

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 24 juli 2007, 21:48

Blixten skrev:Mer halv-OT "jag har hört":

En polares farsa reste i Tyskland (Bayern) i slutet av fyrtitalet. Fortfarande hälsade folk med uppsträckt högerarm.
Tanken slog mig tidigare när jag läste tråden - det måste ha varit en sjukt jobbig ovana att träna bort efter kapitulationen...

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 24 juli 2007, 22:55

Och varför inte? En annan polare visade ett tyskt lexikon från tretti- eller fyrtitalet. Under ordet "hälsning" fanns Hitlerhälsningen men under namnet "den tyska hälsningen".
Intressant, undra vad de amerikanska ockupanterna tyckte om detta? Dock så tror jag att det kanske kan röra sig om någon slags "protest" som vissa inbitna gamla bayerska nazister ägnade sig åt? Har lite svårt att tro att gemene tysk skulle gå runt och heila till höger och vänster när denne möter folk i någon bayersk by. Men visst, nog kan det ha varit svårt på vissa håll att återgå till "Guten tag" efter 12 år av "Heil Hitler".

Bara mina 5 cent. :)

Btw, sa inte Himmler "hur ska jag hälsa på Eisenhower, med ett handslag eller hitlerhälsning?" Nu har jag visserligen fått detta från "Der Untergang", men skulle vara kul att veta om han sade så i verkligheten.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 24 juli 2007, 23:02

När jag var i Aachen ´92 ropade de "Sieg Heil!" inne från en ölstuga. Inga unga nynazister utan de såg ut att vara medelålders.
Vissa ränder går aldrig ur.....

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 juli 2007, 14:11

dc skrev: Verkligen OT Men jag har läst att Lotta Engberg under en spelning i Tyskland drabbades av lätt hjärnsläpp och den enda hälsningsfrasen hon fick fram var "Heil"
Heter inte "hej" hei i tyska, så det är ju inte så långt ifrån? Det är ju bara l-et i slutet som skiljer, men hur används hei. I svenska, danska och engelska verkar det vara allmänt. Är det det i norska, holländska och tyska?

LEW
Medlem

Inlägg av LEW » 26 juli 2007, 15:54

Det heter "hi" på tyska och skrivs också så. Uttrycket är nytt ca 10 år och kommer väl från amerikanskan. Det används som hej. Som vanligt när det gäller tyskan bara mellan goda vänner eller mellan ungdomar. Annars heter det "Guten Tag"

LEW

P.S. Petri Heil är en gammal hälsning mellan fiskare speciellt spöfiskare.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 26 juli 2007, 16:00

LEW skrev:Petri Heil är en gammal hälsning mellan fiskare speciellt spöfiskare.
..!? Minsann. Det skulle alltså vara fiskaren Simon Petrus som avses.

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem

Inlägg av JaGeR » 26 juli 2007, 20:21

Ave Caesar-
Hang hitler-är dem samma (högra armen upp hand flatan utåt )

men

Hell Heil ? Caesar-
pig die- är dem samma (från vänstra bröstet till rak arm utåt? har aldrig set det i någon romersk film!

Jens Yde
Medlem

Petri Heil = Knæk og Bræk = ?

Inlägg av Jens Yde » 5 september 2007, 09:07

Joachim skrev:Jag har ett förklade där en hälsning förekommer.
PETRI HEIL! står det på den. Någon som kan tyda detta?
Det ser ud til at være det samme, som når man på dansk siger "knæk og bræk", en hilsen til jægere og fiskere (som man ifølge overtroen ikke må ønske lykke til). På tysk ønsker man også "Hals- und Beinbruch" eller på engelsk "Break a Leg". Hvad hedder dette på svensk?

Her er en sprogartikel om det danske "knæk og bræk", tidligst kendt i 1941.

http://www.berlingske.dk/indland/artike ... =100101160

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Re: Petri Heil = Knæk og Bræk = ?

Inlägg av G:son » 5 september 2007, 09:59

Jens Yde skrev:
Det ser ud til at være det samme, som når man på dansk siger "knæk og bræk", en hilsen til jægere og fiskere (som man ifølge overtroen ikke må ønske lykke til). På tysk ønsker man også "Hals- und Beinbruch" eller på engelsk "Break a Leg". Hvad hedder dette på svensk?
Jag tror inte, att det finns någon direkt allmängiltig motsvarighet på svenska till dessa uttryck. Men jägare önskar ibland varandra "skitjakt", fast innebörden är förstås den motsatta.

Jens Yde
Medlem

Re: "Sieg Heil" och "Ski Heil"

Inlägg av Jens Yde » 5 september 2007, 10:18

Sturmgeschütz skrev:Jag undrar vad "Sieg Heil" och "Heil Hitler" igentligen betyder.
När använde man dom och fanns det straff om man inte använde dom?
Der findes ikke meget på nettet om, at Sieg Heil betyder Hell Seger, men nu er der kommet en artikel om det på svensk wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hitlerh%C3%A4lsning

Der findes nærmest intet om oversættelsen til dansk - Hil Sejren.

Min gamle tysk-dansk ordbog fra Gyldendals Ordbøger oplyser:

Heil: 1. frelse, redning. 2. velfærd, lykke, held, 3. lægedom, helbredelse...samt:

Heil dir! Hil dig!
All Heil! (cyklisters hilsen)
Funk Heil! (radiofolks hilsen)
Gut Heil! (gymnastik-hilsen)
Ski Heil! (skiløber-hilsen)

Sieg: sejr. ...sieg-gekrönt, sieg-gewohnt, sieg-haft, sieg-reich..

Men intet om Sieg Heil.

- er det tæt på tabu?

Användarvisningsbild
Johan Olofsson
Medlem

Inlägg av Johan Olofsson » 5 september 2007, 21:20

Jag flyttade till Hamburg hösten 1981, och tyckte inte att det dåtida ungdomliga avståndshälsandet med höger arm vinkandes högt uppe i luften var speciellt annorlunda än hur man på den tiden gjorde hemma i Skåne. (Däremot har jag till min förvåning noterat att detta inte verkar brukligt nu mera, vad nu det kan bero på.)

Skillnaden mot tidigare generationers "tyska hälsning" var uppenbar, och jag associerade aldrig någonsin till fascister och nazister som ju hade en mycket mera militaristisk schwung.

Så frågan är då vad något som beskrevs som "uppsträckt högerarm" representerade. Det kan ju lika gärna ha varit uråldriga vanor.

HoK
Provmedlem

Inlägg av HoK » 26 oktober 2007, 16:23

Blandt tyske jægere hilser man på følgende måde:

A: Waldmanns Heil ("skovmands" helse)

B: Waldmanns Glück ("skovmands" held)

Holger

Joachim
Medlem

Re:

Inlägg av Joachim » 16 augusti 2009, 13:08

LEW skrev: P.S. Petri Heil är en gammal hälsning mellan fiskare speciellt spöfiskare.

Man får tacka för svaret, idag är det hela 5 år sen att frågan ställdes =)

Skriv svar