"Sieg Heil" och "Heil Hitler"
Kanske OT men jag drar mig till minnes att i boken Pansarskepp beskrivs ett möte mellan Sverigedivisionen och Tyska Deutschlandskepp innan VK2. Tyskarna signalerar något i stil med "Gute reise, Heil Hitler". Det svenska svaret blir "Danke, Heil Gustav"
Verkligen OT Men jag har läst att Lotta Engberg under en spelning i Tyskland drabbades av lätt hjärnsläpp och den enda hälsningsfrasen hon fick fram var "Heil"
Verkligen OT Men jag har läst att Lotta Engberg under en spelning i Tyskland drabbades av lätt hjärnsläpp och den enda hälsningsfrasen hon fick fram var "Heil"
Mer halv-OT "jag har hört":
En polares farsa reste i Tyskland (Bayern) i slutet av fyrtitalet. Fortfarande hälsade folk med uppsträckt högerarm.
Och varför inte? En annan polare visade ett tyskt lexikon från tretti- eller fyrtitalet. Under ordet "hälsning" fanns Hitlerhälsningen men under namnet "den tyska hälsningen".
En polares farsa reste i Tyskland (Bayern) i slutet av fyrtitalet. Fortfarande hälsade folk med uppsträckt högerarm.
Och varför inte? En annan polare visade ett tyskt lexikon från tretti- eller fyrtitalet. Under ordet "hälsning" fanns Hitlerhälsningen men under namnet "den tyska hälsningen".
Intressant, undra vad de amerikanska ockupanterna tyckte om detta? Dock så tror jag att det kanske kan röra sig om någon slags "protest" som vissa inbitna gamla bayerska nazister ägnade sig åt? Har lite svårt att tro att gemene tysk skulle gå runt och heila till höger och vänster när denne möter folk i någon bayersk by. Men visst, nog kan det ha varit svårt på vissa håll att återgå till "Guten tag" efter 12 år av "Heil Hitler".Blixten skrev:Mer halv-OT "jag har hört":
Bara mina 5 cent.
Btw, sa inte Himmler "hur ska jag hälsa på Eisenhower, med ett handslag eller hitlerhälsning?" Nu har jag visserligen fått detta från "Der Untergang", men skulle vara kul att veta om han sade så i verkligheten.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Heter inte "hej" hei i tyska, så det är ju inte så långt ifrån? Det är ju bara l-et i slutet som skiljer, men hur används hei. I svenska, danska och engelska verkar det vara allmänt. Är det det i norska, holländska och tyska?dc skrev: Verkligen OT Men jag har läst att Lotta Engberg under en spelning i Tyskland drabbades av lätt hjärnsläpp och den enda hälsningsfrasen hon fick fram var "Heil"
Det heter "hi" på tyska och skrivs också så. Uttrycket är nytt ca 10 år och kommer väl från amerikanskan. Det används som hej. Som vanligt när det gäller tyskan bara mellan goda vänner eller mellan ungdomar. Annars heter det "Guten Tag"
LEW
P.S. Petri Heil är en gammal hälsning mellan fiskare speciellt spöfiskare.
LEW
P.S. Petri Heil är en gammal hälsning mellan fiskare speciellt spöfiskare.
Petri Heil = Knæk og Bræk = ?
Det ser ud til at være det samme, som når man på dansk siger "knæk og bræk", en hilsen til jægere og fiskere (som man ifølge overtroen ikke må ønske lykke til). På tysk ønsker man også "Hals- und Beinbruch" eller på engelsk "Break a Leg". Hvad hedder dette på svensk?Joachim skrev:Jag har ett förklade där en hälsning förekommer.
PETRI HEIL! står det på den. Någon som kan tyda detta?
Her er en sprogartikel om det danske "knæk og bræk", tidligst kendt i 1941.
http://www.berlingske.dk/indland/artike ... =100101160
Re: Petri Heil = Knæk og Bræk = ?
Jag tror inte, att det finns någon direkt allmängiltig motsvarighet på svenska till dessa uttryck. Men jägare önskar ibland varandra "skitjakt", fast innebörden är förstås den motsatta.Jens Yde skrev:
Det ser ud til at være det samme, som når man på dansk siger "knæk og bræk", en hilsen til jægere og fiskere (som man ifølge overtroen ikke må ønske lykke til). På tysk ønsker man også "Hals- und Beinbruch" eller på engelsk "Break a Leg". Hvad hedder dette på svensk?
Re: "Sieg Heil" och "Ski Heil"
Der findes ikke meget på nettet om, at Sieg Heil betyder Hell Seger, men nu er der kommet en artikel om det på svensk wikipedia.Sturmgeschütz skrev:Jag undrar vad "Sieg Heil" och "Heil Hitler" igentligen betyder.
När använde man dom och fanns det straff om man inte använde dom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hitlerh%C3%A4lsning
Der findes nærmest intet om oversættelsen til dansk - Hil Sejren.
Min gamle tysk-dansk ordbog fra Gyldendals Ordbøger oplyser:
Heil: 1. frelse, redning. 2. velfærd, lykke, held, 3. lægedom, helbredelse...samt:
Heil dir! Hil dig!
All Heil! (cyklisters hilsen)
Funk Heil! (radiofolks hilsen)
Gut Heil! (gymnastik-hilsen)
Ski Heil! (skiløber-hilsen)
Sieg: sejr. ...sieg-gekrönt, sieg-gewohnt, sieg-haft, sieg-reich..
Men intet om Sieg Heil.
- er det tæt på tabu?
- Johan Olofsson
- Medlem
Jag flyttade till Hamburg hösten 1981, och tyckte inte att det dåtida ungdomliga avståndshälsandet med höger arm vinkandes högt uppe i luften var speciellt annorlunda än hur man på den tiden gjorde hemma i Skåne. (Däremot har jag till min förvåning noterat att detta inte verkar brukligt nu mera, vad nu det kan bero på.)Blixten skrev:Mer halv-OT "jag har hört":
Skillnaden mot tidigare generationers "tyska hälsning" var uppenbar, och jag associerade aldrig någonsin till fascister och nazister som ju hade en mycket mera militaristisk schwung.
Så frågan är då vad något som beskrevs som "uppsträckt högerarm" representerade. Det kan ju lika gärna ha varit uråldriga vanor.
Re:
LEW skrev: P.S. Petri Heil är en gammal hälsning mellan fiskare speciellt spöfiskare.
Man får tacka för svaret, idag är det hela 5 år sen att frågan ställdes =)