Han var väl dessutom rätt glad i cigarrer...dc skrev:Trots att Churchill drack kopiösa mängder blev han gammal och försummade inte sina husdjur![]()
(
Alkoholvanor hos ledare
Däremot gick det sämre för sonen Randolph, som ärvde sina dryckes- oh tobaksvanor av fadern. Han dog i en hjärtattack, blott 57 år gammal.tryggve skrev:Han var väl dessutom rätt glad i cigarrer...dc skrev:Trots att Churchill drack kopiösa mängder blev han gammal och försummade inte sina husdjur![]()
(
http://en.wikipedia.org/wiki/Randolph_F ... _Churchill
Finsk snapsglas????
Va???BalticBandit skrev:Marskalkens av Finland Gustaf Mannerheim snaps
Som han intog ett glas av vid varje måltid.
50 cl vodka
50 cl aquavit e. g. Skåne akvavit, O P, or Linjeakvavit
3 cl dry vermouth
1 cl gin
Menar du att karln drack en DRYG LITER starksprit till varje måltid???? Han borde ha varit i koma redan efter frukosten
Re: Finsk snapsglas????
varjag skrev:Va???BalticBandit skrev:Marskalkens av Finland Gustaf Mannerheim snaps
50 cl vodka
3 cl dry vermouth
1 cl gin![]()
Menar du att karln drack en DRYG LITER starksprit till varje måltid???? Han borde ha varit i koma redan efter frukosten, Varjag
Jag vet inte hur många snapsar om dagen Mannerheim drack under kriget, han var trots allt en gammal man redan då. Men snapsen serverades alltid väl kyld, med ytspänning, en tradition han tog med sig från sin officersskolning. En del av lönen betalades in natura i form av brännvin, en snaps till frukost, två till middagen. Därav sedvänjan att fylla glasen till brädden.
Receptet är hemligt, men BalticBandits variant är säkert nära sanningen. Under kriget lär man ha haft tre ingredienser; Rajamäki akvavit, gin och torr fransk vermouth. Snapsen är mycket god, jag rekommenderar den varmt. Jag blandade 12 flaskor av en egen, lite modifierad variant, till mitt bröllop, och blev kvar med 6 flaskor, vilket jag inte var alls ledsen över.
- Belisarius
- Medlem
När jag var på gymnasiepraktik i Düskland dracks det bland det lokala kidsen en blandning av pilsner och cola... kallades "Diesel". Passande.Robert Sköld skrev:Skäms som Ale-drickare att säga det, det är ju faktistk rätt smarrigt med Radler, bättre än dess "kusin från landet" pepsi blandat med rödvin, något en del tyskar har en förkärlek för.
Detta om detta.
/Robert
Re: Finsk snapsglas????
OK, nu börjar jag fatta, BalticBandit's 'recept' är alltså en halvliter vardera av vodka och akvavit och spetsat med tre centiliter vermuth och en centiliter gin (shaken or stirred Mr Bond...???G:son skrev:varjag skrev:Va???BalticBandit skrev:Marskalkens av Finland Gustaf Mannerheim snaps
50 cl vodka
3 cl dry vermouth
1 cl gin![]()
Menar du att karln drack en DRYG LITER starksprit till varje måltid???? Han borde ha varit i koma redan efter frukosten, Varjag
![]()
Jag vet inte hur många snapsar om dagen Mannerheim drack under kriget, han var trots allt en gammal man redan då. Men snapsen serverades alltid väl kyld, med ytspänning, en tradition han tog med sig från sin officersskolning. En del av lönen betalades in natura i form av brännvin, en snaps till frukost, två till middagen. Därav sedvänjan att fylla glasen till brädden.
Receptet är hemligt, men BalticBandits variant är säkert nära sanningen. Under kriget lär man ha haft tre ingredienser; Rajamäki akvavit, gin och torr fransk vermouth. Snapsen är mycket god, jag rekommenderar den varmt. Jag blandade 12 flaskor av en egen, lite modifierad variant, till mitt bröllop, och blev kvar med 6 flaskor, vilket jag inte var alls ledsen över.
Man månde beundra Marskalkens känsliga tunga, för hur man kan förnimma 2% vermuth och 0,9% gin - i den blandningen vete tusan???
Men hans val av 'Linie-Aquavit' i brygden visar ju Klass!
Varjag
- Heavy_duty
- Medlem
Marskalk Mannerheim hade för sed att inleda varje morgonmöte med sin stab (I Mikkeli, S:t Mikkel) med att servera varje deltagare ett rågat, bräddfullt STORT snapsglas med brännvin. Sedvanlig fattning av glaset i höjd med 3.e knappen innan skål(Kippis) varvid marsken observerade om någon var så darrhänt att det rann över glasets kant, och i så fall fick vederbörande order om att avlägsna sig då han inte ansågs nog "stark i nerverna för dagen". Han var dock välkommen tillbaks dagen efteråt.
Churchills dryckesvanor har fortfarande spår efter konferensen i Jalta...Uncle Joe bjöd där på en utsökt Georgisk variant av Cognac, varvid Old Winnie gjordde en stående beställning som gör att än i dag så betalar Brittiska staten för inköp av 300 flaskor/år av sagda dryckjom...
Churchills dryckesvanor har fortfarande spår efter konferensen i Jalta...Uncle Joe bjöd där på en utsökt Georgisk variant av Cognac, varvid Old Winnie gjordde en stående beställning som gör att än i dag så betalar Brittiska staten för inköp av 300 flaskor/år av sagda dryckjom...
- Heavy_duty
- Medlem
Hexmaster: Osvuret är bäst men jag är relativt säker på att jag läste det för något år sedan i en av våra större morgontidningar, INTE Expressen eller Aftonbladet som enligt min mening inte på något sätt gjort sig kända för någon större vederhäftighet.Är dock säker på att artikeln handlade om smak och kvalité hos Georgisk Brandy vs spansk/fransk dito. Skribenten var förvånad över att den georgiska varianten inte ingick i V&S:s ordinarie sortiment trots att smaken på den var utomordentligt fin.
Varjag: Jag vet inte hur stora glasen var, men jag har från olika källor, bl.a min "Gummimorbror" som var med i både Vinterkriget och Fortsättningskriget, hört att Marsken inte var anhängare av små snapsglas, mina egna spetsglas från den tiden rymmer 8 cl.
Varjag: Jag vet inte hur stora glasen var, men jag har från olika källor, bl.a min "Gummimorbror" som var med i både Vinterkriget och Fortsättningskriget, hört att Marsken inte var anhängare av små snapsglas, mina egna spetsglas från den tiden rymmer 8 cl.
http://www.wineandvine.ge/infotempl.php?lang=en&tid=2
Enligt ex.vis denna sida smakade och gillade WC georgisk konjak under konferensen. (Den lilla detaljen att han först skulle gett tummen ner för den franska konjaken verkar lite underlig tycker jag, mindre trovärdig än resten.) Oavsett hur många buteljer han beställde eller fick för egen konsumtion så hittar jag ingenting någonstans om en stående beställning som skulle gälla så långt som efter hans död.
Enligt ex.vis denna sida smakade och gillade WC georgisk konjak under konferensen. (Den lilla detaljen att han först skulle gett tummen ner för den franska konjaken verkar lite underlig tycker jag, mindre trovärdig än resten.) Oavsett hur många buteljer han beställde eller fick för egen konsumtion så hittar jag ingenting någonstans om en stående beställning som skulle gälla så långt som efter hans död.
Re:
En helt ny bok om Hitler av Bengt Liljegren, se http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=1538 , innehåller också det här: "Som sängfösare serverades han en kopp valeriana-te som han slog en skvätt konjak i", dock utan att det nämnes något om hur lång tid detta pågick . Hela kriget?Battler skrev:Är det någon som har mer information om detta ?Andreas K skrev:Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.
Angela Lambert skriver i Eva Brauns förlorade liv "Ända sedan tonåren hade han (Hitler) inte druckit alkohol annat än ett enstaka glas utspätt, sött vitt vin."
Vi har väl alla haft våra ungdomsfyllor, och har man supit så man ramlat omkull, får man väl ta nya tag med lite mindre alkohol vid nästa tillfälle.MVH
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Alkoholvanor hos ledare
1829 beräknades alkoholkonsumtionen till 46 liter 100% per person och år, 1875 var den 11,5 liter 100% per person över 15 och år, enligt vad jag kan hitta. Dock missas mycket i och med smuggling, hembränning och lönnbränning (för försäljning).
En siffra jag inte kan hitta riktigt igen, säger att man beräknade att 1899-1900 så dracks det c:a 10 liter 40%ig sprit per person och månad i Sverige - att dricka en liter utdraget över en dag var inte alls ovanligt för en fullvuxen karl.
Det var andra tider då, att vara semi-packad på jobbet var betydligt mer accepterat då än nu.
En siffra jag inte kan hitta riktigt igen, säger att man beräknade att 1899-1900 så dracks det c:a 10 liter 40%ig sprit per person och månad i Sverige - att dricka en liter utdraget över en dag var inte alls ovanligt för en fullvuxen karl.
Det var andra tider då, att vara semi-packad på jobbet var betydligt mer accepterat då än nu.