Hur såg egentligen Karl XII ut?
- Hans Rosenberg
- Medlem
Någon gjorde för ett par år sedan ett "Karl XII-foto", genom att utgå från ett foto på en person som, att döma av tavlorna, liknade Karl XII, och sedan datormodifiera fotografiet. Resultatet blev hyfsat. Jag såg en artikel om detta i SvD för ett par år sedan, men har tyvärr inte hittat något om det på nätet.
-
Martin Månsson
- Medlem
Ärligt talat, jag har inte en aning. Vilka vandrade utmed bohuskusten mot Norge ? Var det Armfeldt ? Vägen är belägen ungefär 3 mil norr om Göteborg.Visst vore det av intresse! Var det Armfelts karoliner som vandrade där?
Vet att "hemresan" med Karl XII lik gick över bla Uddevalla och Vänersborg (Bodde i den sistnämnda "staden" tidigare)
Martin
- Anders Wesslén
- Medlem
- Kontakt:
Inte Armfelt
Det var inte Armfelts karoliner som vandrade förbi utan Carl Gustaf Dückers.
/Anders
/Anders
Jöde???
Kanskje Carl var jöde!??
Han ligner ikke på en Scandinaver..
Eneste Svea trekket er øynene som sitter ganske tett. Dane, Norrman, Göte eller Finne ligner han heller ikke på??
Hvor kom hans foreldre fra egentlig!??
Eneste Svea trekket er øynene som sitter ganske tett. Dane, Norrman, Göte eller Finne ligner han heller ikke på??
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Jöde???
Det kan du nog ta reda på ganska enkelt, men jag kan visst tala om det. Modern var dansk prinsessa, fadern hette Karl XI. Farfar Karl X Gustav härstammade från södra Tyskland på fädernet, farmor Hedvig Eleonora var från Holstein.Gudbjorn skrev:Kanskje Carl var jöde!??
Så Karl XII härstammade från Tyskland, Danmark, Sverige (bl.a. via farfarsmor) och sannolikt från en rad andra delar av Europa via olika furstehus. Det finns många sajter på nätet som ägnar sig åt europeiska furstehus, du kan säkert hitta en hel del information där. Jag skulle misstänka att Karl XII:s härstamning inte skilde sig särskilt mycket från Fredrik IV:s, om man nu önskar jämföra det.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Sandra Nord
- Medlem
Jag tycker att nästan alla porträtt av Karl XII ser likadana ut. Eftersom att han var mycket noga med att bli avporträtterad så realistiskt som möjligt, får man en verklig bild av hans utseende. Det porträtt som jag tror är mest likt honom, är den av Johan David Swartz från Altranstädt 1707 (vilket Generalmajor Creuz sade vara "övermåttan likt").
Den andra bilden är av samma konstnär, fast lite senare.
Den andra bilden är av samma konstnär, fast lite senare.
- Bilagor
-
- Karl XII av Johan David Swartz.
- Karl 12.jpg (30.37 KiB) Visad 3880 gånger
-
- Karl XII av Johan David Swartz, Altranstädt 1707.
- Rexus.jpg (47.61 KiB) Visad 3880 gånger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Sandra Nord
- Medlem
Japp, minns också den grejen. Han hittade en person (trummis i något band, om jag inte minns fel) som var påfallande lik. Tog en bild, och gick så igenom och modifierade "varenda pixel" utifrån goda porträtt... Och så fick vi ett fotografi på Kalle dussin.Hans Rosenberg skrev:Någon gjorde för ett par år sedan ett "Karl XII-foto", genom att utgå från ett foto på en person som, att döma av tavlorna, liknade Karl XII, och sedan datormodifiera fotografiet. Resultatet blev hyfsat. Jag såg en artikel om detta i SvD för ett par år sedan, men har tyvärr inte hittat något om det på nätet.
- Sandra Nord
- Medlem
Vart hittar jag det porträttet? Skulle mycket gärna se den!Hexmaster skrev:Japp, minns också den grejen. Han hittade en person (trummis i något band, om jag inte minns fel) som var påfallande lik. Tog en bild, och gick så igenom och modifierade "varenda pixel" utifrån goda porträtt... Och så fick vi ett fotografi på Kalle dussin.Hans Rosenberg skrev:Någon gjorde för ett par år sedan ett "Karl XII-foto", genom att utgå från ett foto på en person som, att döma av tavlorna, liknade Karl XII, och sedan datormodifiera fotografiet. Resultatet blev hyfsat. Jag såg en artikel om detta i SvD för ett par år sedan, men har tyvärr inte hittat något om det på nätet.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Svenska Dagbladet 21/10 1998, sid. 12.Sandra Nord skrev:Vart hittar jag det porträttet? Skulle mycket gärna se den!Hexmaster skrev:Japp, minns också den grejen. Han hittade en person (trummis i något band, om jag inte minns fel) som var påfallande lik. Tog en bild, och gick så igenom och modifierade "varenda pixel" utifrån goda porträtt... Och så fick vi ett fotografi på Kalle dussin.Hans Rosenberg skrev:Någon gjorde för ett par år sedan ett "Karl XII-foto", genom att utgå från ett foto på en person som, att döma av tavlorna, liknade Karl XII, och sedan datormodifiera fotografiet. Resultatet blev hyfsat. Jag såg en artikel om detta i SvD för ett par år sedan, men har tyvärr inte hittat något om det på nätet.
De flesta porträtten av KXII är gjorda som kopior av altranstadtporträttet, det var så han själv ville bli avbildad, den propagandistiska bild han ville förmedla till omvärlden. Sedan finns det ett antal ungdomsporträtt av honom som är mer tidstypiska med allonge-peruk osv. Det finns även en rätt kul gipsmedaljong gjord av L'Archeveque (stavning?) gjord efter dödsmasken, där bilden inte som vanligt med medaljonger är gjord i profil utan framifrån. Jag tror den finns avbildad i Johan Cederlunds bok om konstnären från häromåret, själva medaljongen ägs av Uppsala universitet.
Av de bilder som Sandra Nord postade så kan den översta vara samtida, även om jag inte är säker, men jag har för mig att jag har sett det förut. Bysten är ett sent nittonhundratalsverk och kopparsticket är förmodligen från slutet av sjuttonhundratalet, en vild gissning är att det är en illustration till en engelsk översättning av Voltaires bok om KXII men det kan också bara ingå i någon typ av kungalängd.
/P
Av de bilder som Sandra Nord postade så kan den översta vara samtida, även om jag inte är säker, men jag har för mig att jag har sett det förut. Bysten är ett sent nittonhundratalsverk och kopparsticket är förmodligen från slutet av sjuttonhundratalet, en vild gissning är att det är en illustration till en engelsk översättning av Voltaires bok om KXII men det kan också bara ingå i någon typ av kungalängd.
/P