Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 26 juni 2007, 15:56

Belisarius skrev:Hästskor i järn.

Hästskor som fenomen (att förstärka hästarnas hovar) introducerades av grekerna på 300-talet.

Kör på, paulderfinne
Där ser man, att man inte kan lita på alla sina källor. :oops:

Som sagt, jag är nu ingen expert på hästar och kärror. Fast 300-talet e.Kr. är ju nästan vid tröskeln till medeltiden. :) Borde inte ha påstått att de var av järn, har faktiskt ingen aning vilken metall som användes.
Transportation.

Innovations in transportation during the Middle Ages revolutionized the spread of technologies and ideas across wide areas. Such devices as the horseshoe, the whiffletree (for harnessing animals to wagons effectively), and the spring carriage speeded the transfer of people and goods.
http://www.history.com/encyclopedia.do?articleId=223811

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 26 juni 2007, 16:09

Hästskor som fenomen tycks redan de gamla egypterna ha använt sig av och också romarna använde skor av brons och järn. Uppfinningen bestod i att man spikade fast järnet i hoven så att skon hölls fast ordentligt. Troligen var det inte heller en europeisk uppfinning utan också det hade Hunnerna med sig i bagaget.

Det var så interessant att jag måste ta mig en titt på:

http://de.wikipedia.org/wiki/Hufeisen

OK. Back to the germanics (Min fråga försvann på föregående sida)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 27 juni 2007, 10:01

Ah, ytterligare en fråga jag kniper delsvar på...

Vi talar om Langobarderna, eller Lombarderna om man så vill. Det handlar alltså om

1) Lombardia, vars siste kung var
2) Desiderius, som kapitulerade till Karl den Store år 774
3) Öh...öhm...tjaaa...

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 27 juni 2007, 10:23

Utmärkt käre Belisarius. Eftersom Du har två av tre svar blir nästa fråga hursomhelst Din, men jag tycker nog att vi borde försöka lösa den tredje frågan först.

Fast det är ju klart att det handlar mera om litteratur än om historia.

En ledtråd: 1962 fick författaren Nordiska Rådets litteraturpris för just dennna roman!

Och sitt nobelpris fick han tillsammans med en annan svensk författare

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 28 juni 2007, 07:36

OK, jag inser att frågan är för ltterarisk.

Eyvind Johnson skrev "Hans Nådes tid", en bok som behandlar Langobarderna efter att Kalle hade slagit dem.

Interessant är ju också spörsmålet vad det blev av dem. Vart försvann språket, varför dog det ut?

Belisarius, Du har den äran att fråga

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 29 juni 2007, 09:28

Det verkar som jag får lite tidsnöd med denna, sitter långt ifrån lämpligt frågematrial under helgen.

Släpps fri tillsvidare om någon känner för att banka upp ett nytt anslag. :)

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 29 juni 2007, 09:50

Jag tycker nog att vi har tid att vänta till nästa vecka, inte sant kollegor?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 juli 2007, 08:52

Vi tar en lite långsökt - men ganska uppenbar fråga;

I ett dokument från 1215 finns en klausul som även i vår terrorutsatta nutid är högst aktuell i den politiska debatten, inte minst i Storbrittannien och USA. Vad är den latinska termen jag söker (och, förstås, vilket dokument syftar jag på)?

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 3 juli 2007, 09:07

Kan det vara Magna Carta och Habeas corpus du är ute efter?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 juli 2007, 09:18

Naturligtvis. :) Att den är aktuell idag har förstås att göra med att det finns en vilja inom vissa läger på båda sidorna Atlanten att upphäva habeas corpus i syftet att stävja terrorism. Av förståeliga skäl möter sådana förslag skarp kritik från parlamentariska kollegor..

G:sons fråga.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 3 juli 2007, 09:43

Tack för det. Få se om jag har torrt under fötterna beträffande följande fråga. :)

På vilket sätt anses Finlands presidentämbete anknyta till Sverige-Finlands medeltida historia?

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 4 juli 2007, 13:00

hmm. syftar Du kanske på att Sveriges konung på medeltiden blev vald av ledamöter precis som Finlands president? (Åtminstone blev han det till ganska nyligen).

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 4 juli 2007, 14:27

paulderfinne skrev:hmm. syftar Du kanske på att Sveriges konung på medeltiden blev vald av ledamöter precis som Finlands president? (Åtminstone blev han det till ganska nyligen).
Nej, jag tänkte på ämbetsperiodens längd. Jag vet att jag har läst, eller hört, att man valde perioden sex år, för att den skulle ha varit aktuell då Finland blev en fullvärdig del av Sverige när konungaval förrättades. Men jag hittar ingen hänvisning till det någonstans, och jag inser att jag kan ha fått det om bakfoten, och någon sådan koppling finns inte. Så, eftersom ditt svar åtminstone stämmer, är frågan din.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 4 juli 2007, 17:19

Det där med att kungarna bara valdes i sex år låter inte rimligt. De regerade ju mer eller mindre tills de dog, in te sant?

Men nu till min historia, vi avlägsnar oss från Norden till Mellaneuropa och konstaterar: "Kärt barn har många namn".

Så ock vår person, fast om han var omtyckt kan man ju ifrågasätta. I alla fall myndigheterna hatade honom, speciellt efter att han genom ett våghalsigt hopp med sin häst klarade sig att rymma från sitt dödsstraff.

Än i denna dag finns ordstävet: "Die Nürnberger hängen keinen, sie hätten ihn denn!". (övers.: Nürnbergarna hänger ingen, förutom om de har tag i honom). Spydet flöder!

Men som historien brukar gå, till sist fick de mäktiga ändå tag i skurken och hämden blev grym.

Här sitter han och väntar på sin rådbråkning:

(Ett av namnen räcker)
Bilagor
vemärdet.jpg
vemärdet.jpg (62.95 KiB) Visad 1006 gånger

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 4 juli 2007, 17:44

paulderfinne skrev:Det där med att kungarna bara valdes i sex år låter inte rimligt. De regerade ju mer eller mindre tills de dog, in te sant?
Nej, jag hade faktiskt fått det om bakfoten. Men jag kom på den egentliga kopplingen mellan presidenten och kungavalen. Första gången Finland deltog som ett fullvärdigt svenskt landskap i ett svenskt kungaval, var den 15.2.1362. och till minne av det väljer man president i Finland mitten av februari, vart sjätte år.

Frågan var så svår, att jag kunde inte svaret ens själv. 8O :)

Låst