Quiz: Medeltid

Låst
Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 25 juni 2007, 11:24

paulderfinne skrev:Nej, inte det heller. Det har att göra med bröd och , ja just det; LSD
Aha, LSD syntetiserades ju först 1938 av Albert Hofmann, men det finns en giftsvamp som ger likartade effekter, och tydligen också fysiska symptom. Mjöldryga heter svampen, som förekomer bl.a. i råg, och ergotism heter sjukdomen.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 25 juni 2007, 13:17

Jepp, och sjukdomen kallas också för Antoniusbrand. Bilden är en detalj ur Altaret i Antoniterklsotret i Issenheim.

Dit gick folk förr i tiden som hade sjukdomen och bad till den helige Antonius i hopp om hjälp.

Altaret verkställedes av Matthias Grünewald.

Jag är spänd på Din nästa fråga...
Senast redigerad av 1 paulderfinne, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 25 juni 2007, 15:09

paulderfinne skrev:
Jag är spänd på Din nästa fråga...
Oj, jag hade nästan tänkt passa frågan, då medeltiden kanske inte är mitt starka område, men jag gör ett försök!

Nämn åtminstone två saker, som revolutionerade landsvägstransporterna under medeltiden.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 25 juni 2007, 16:53

Nu gissar jag helt enkelt;

1. Man byggde värdshus längs vägarna, så att man kunde byta hästar där och fotrtsätta färden utan längre rast

2. Man tog med landsknecktar för att skydda färden. (Jag tänker på "Ronja Rövardotter" :D )

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 25 juni 2007, 18:18

paulderfinne skrev:Nu gissar jag helt enkelt;

1. Man byggde värdshus längs vägarna, så att man kunde byta hästar där och fotrtsätta färden utan längre rast

2. Man tog med landsknecktar för att skydda färden. (Jag tänker på "Ronja Rövardotter" :D )
Nej. Åtminstone tänkte jag inte på värdshusen. Jag tänker på tre enkla uppfinningar, som gäller själva hästen och kärran. Sadeln och stigbygeln togs i bruk i Europa också under medeltiden, men nu gäller det alltså ekipaget häst och kärra.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 juni 2007, 09:53

En stor förändring under medeltiden jämfört med tidigare var att man överhuvudtaget började använda hästar i allt större utsträckning som dragdjur istället för oxen, men jag tror inte det är det du är ute efter.

En annan kan vara införandet av hästkragen, men det är omdiskuterat vilken betydelse det hade som tekniskt avancemang. Vad den gjorde var att den tillät hästar i åkerbruket (hästar funkar inte med ok), men i allmänhet fungerade de gamla romerska konstruktionerna precis lika bra och den tillät inte markant högre laster. (Maxvikt på vagnarna var alltjämt 1-1,5 ton vilket det även var under romartiden).

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 26 juni 2007, 10:37

Enligt mina uppgifter hade kragen en avgörande betydelse i ökandet av lastkapaciteten, då den flyttade vikten från bröstet till skulderbladen (hästars anatomi vet jag inte jättemycket om, så rätta om det är fel). Du får rätt för det det.

Jag har två andra saker i tankarna, en gäller själva hästen, den andra kärran.

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 26 juni 2007, 10:59

Nån gång läste jag nåt om fjädringen i hästkärror. Jag gissar alltså att det var en medeltida uppfinning som då åtminstone bidrog till att resan blev bekvämare.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 juni 2007, 12:07

G:son skrev:Enligt mina uppgifter hade kragen en avgörande betydelse i ökandet av lastkapaciteten, då den flyttade vikten från bröstet till skulderbladen (hästars anatomi vet jag inte jättemycket om, så rätta om det är fel). Du får rätt för det det.

Jag har två andra saker i tankarna, en gäller själva hästen, den andra kärran.
Tack för det. Vad kragen gjorde är som sagt att den ökar dragkapaciteten - hästen orkar dra mer utan att det tar för hårt på kroppen. Men - vagnarna blev inte större. Däremot innebar kragen (som jag läst det) att hästen slog igenom i jordbruket när de nu kunde dra plogar. Därmed inte sagt att det skedde i stor skala heller, hästar torde varit dyrare djur än oxar? Hursomhelst, ett framsteg var det, under medeltiden.

Andra delen av svaret är man ju nyfiken på. Kan det vara "järnskodda" hjul?

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 26 juni 2007, 12:40

paulderfinne skrev:Nån gång läste jag nåt om fjädringen i hästkärror. Jag gissar alltså att det var en medeltida uppfinning som då åtminstone bidrog till att resan blev bekvämare.
Ja, enligt mina uppgifter ökade det också djurets dragförmåga, vilket man ju kan förstå. Rätt för det.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 26 juni 2007, 12:42

Belisarius skrev: Andra delen av svaret är man ju nyfiken på. Kan det vara "järnskodda" hjul?
Frågan var tredelad, men det räcker med två rätt, du och paulderfinne har var sin poäng. Den tredje grejen handlar om järn, men inte på hjulen. :)

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 26 juni 2007, 14:38

G:son skrev: Den tredje grejen handlar om järn, men inte på hjulen. :)
Ja men då gissar jag igen: hästsko? (behövde jättelänge för att komma på det svenska ordet, på tyska heter det "Hufeisen" som ordagrant betyder hovjärn)

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 26 juni 2007, 14:56

paulderfinne skrev: Ja men då gissar jag igen: hästsko? (behövde jättelänge för att komma på det svenska ordet, på tyska heter det "Hufeisen" som ordagrant betyder hovjärn)
Hästsko är rätt. Enligt mina uppgifter ökade dessa tre förbättringar, som alla infördes i Europa under medeltiden, dramatiskt möjligheterna att frakta saker längs landsvägarna.

På samma tema noterar jag, att européerna under medeltiden också lärde sig att använda sadel och stigbyglar, vilket hunnerna hade gjort redan länge förut. Därför var deras ryttare överlägsna, då de kunde rida och skjuta med pil och båge samtidigt.

Din fråga.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 juni 2007, 15:29

Hästskor i järn.

Hästskor som fenomen (att förstärka hästarnas hovar) introducerades av grekerna på 300-talet.

Kör på, paulderfinne

Användarvisningsbild
paulderfinne
Medlem

Inlägg av paulderfinne » 26 juni 2007, 15:39

Huch, vad man ibland kan ha tur med gissandet. Och nog är ett sådant här Quiz lärorikt!

I norra Italien finns det en region som är kallad efter en germansk folkstam. Igen tredelad fråga:

1. Vad heter regionen på italienska
2. Vad hette folkets sista kung
3. Vilken svensk literaturnobelpristagare har skrivit en bok om denna stam (en av mina favoritböcker överhuvudtaget)

Låst