Tiger i Finsk tjänst?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
björken
Medlem

Inlägg av björken » 3 maj 2007, 15:05

Har tänkt på en sak, om Sverige hade krigat mot ryssarna under vinten 39-40 tro ni att Finland skulle har skickat mer eller mindre pengar och vapen som sverige skickade till finland.

Frågan blev lite konstig men jag tror att ni fattar :D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 maj 2007, 15:08

Nu går vi mot kontrafaktisk historia, men om Sverige skulle hamnat i den sitsen kan man utgå från att det inte skulle finnas ett Finland i egentlig mening att skicka vapen och/eller pengar ifrån. I vilket fall var Finland inte ett direkt rikt land 1939, de skulle ha svårt att matcha de vapensändningar som skickades österut härifrån.

Användarvisningsbild
björken
Medlem

Inlägg av björken » 3 maj 2007, 21:28

OK. Men skulle det komma friviliga till sveriges hjäp?

För svenska friviliga stred ju för finland under vinter-och forsättningskriget

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 3 maj 2007, 21:38

björken skrev:OK. Men skulle det komma friviliga till sveriges hjäp?

För svenska friviliga stred ju för finland under vinter-och forsättningskriget
Frågor av den här typen är ju ganska omöjliga att ge något vettigt svar på, i synnerhet när den tänkta situationen är så orealistisk, men svaret måste rimligtvis vara "ja". Om antalet frivilliga skulle ha varit stort eller litet kan nog ingen svara på.

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 12 maj 2007, 15:48

G:son skrev:
björken skrev:Finland använde inte bara tysk utrustning, italien hade jag för mig skickade hjälmar och vapen. Var det några fler länder förutom Tyskland och Italien som skickade utrustning till Finland?
Detta hände under vinterkriget, många länder bidrog då med allt från unifomer till flygplan, egentligen nästan "alla", förutom Tyskland, som ju hade en hemlig pakt med Sovjetunionen. I Finland kunde man inte förstå Tysklands inställning, och var lite sur på dem, men 1941 hade man ju glömt allt detta. :)
Räknat i pengar var det Sverige som bidrog klart mest till den finska krigskassan under vinterkriget.
Var inte icke angreppspakten mellan Tyskland och Sovjet officiell i allra högst grad?

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 12 maj 2007, 19:00

Nils Larsson skrev:
Var inte icke angreppspakten mellan Tyskland och Sovjet officiell i allra högst grad?
Jovisst, men det hemliga tilläggsprotokollet, enligt vilket Finland tillhörde Sovjets intressesfär, var ju inte känt. Protokollet band Tysklands händer under vinterkriget på ett sätt som väckte en del kritik t.o.m. inom de egna leden.
De långsiktiga expansionistiska målen framträdde genom paktens hemliga protokoll som tillerkände Sovjetunionen speciella intressen i Finland, Estland, Lettland, Litauen, Bessarabien och östra Polen, samt Tyskland motsvarande i västra Polen till floden Bug.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Molotov-Ribbentroppakten

hans lindquist
Medlem

Tigrar efter kriget.

Inlägg av hans lindquist » 19 maj 2007, 02:04

Enligt en finländsk major ska Finland ha haft ett antal Tiger I-vagnar i bruk efter kriget in på 1950-talet. I så fall rimligtvis allierat krigsbyte.

Användarvisningsbild
Medlem

Re: Tigrar efter kriget.

Inlägg av G:son » 19 maj 2007, 07:23

hans lindquist skrev:Enligt en finländsk major ska Finland ha haft ett antal Tiger I-vagnar i bruk efter kriget in på 1950-talet. I så fall rimligtvis allierat krigsbyte.
Eller krigsbyte som man tagit av tyskarna under Lapplandskriget? Tyskarna lär faktiskt ha haft några Tigrar i Finland, men jag vet inte vilken enhet, eller var, om det stämmer.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Tigrar efter kriget.

Inlägg av MD650 » 19 maj 2007, 08:46

G:son skrev: Eller krigsbyte som man tagit av tyskarna under Lapplandskriget? Tyskarna lär faktiskt ha haft några Tigrar i Finland, men jag vet inte vilken enhet, eller var, om det stämmer.
Med stor sannolikhet så stämmer inte det. Jag har aldrig hittat uppgifter att tyskarna hade några Pz VI i Finland.
:)

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 11 juni 2007, 12:40

"BUMP"

Angående Tigrarna som Finland skulle ha haft efter kriget, så tror jag att det är ett missförstånd. Åtminstone kan det knappast ha varit krigsbyte man tagit av ryssen, som i sin tur tagit det av tysken, då Finland enligt fredsfördraget var skyldigt att återbörda alla motorfordon man tagit i krigsbyte till Sovjetunionen.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 11 juni 2007, 16:18

G:son skrev:...då Finland enligt fredsfördraget var skyldigt att återbörda alla motorfordon man tagit i krigsbyte till Sovjetunionen.
Källa på det?

Jag har aldrig hört något om några Tiger-stridsvagnar i Finland, men jag är säker på att Finland behöll en del krigsbyte, t.ex. ryska stridsvagnar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 juni 2007, 16:48

King Kong skrev:men jag är säker på att Finland behöll en del krigsbyte, t.ex. ryska stridsvagnar.
Jepp, typ hälften av vagnar här är väl krigsbyte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 11 juni 2007, 17:05

Har ingen källa till hands just nu, skall söka upp texten till fredsfördaget vid tillfälle. Jag antar, att ryssarna inte ville ha precis allt tillbaka, det fanns väl en gräns t.o.m. för deras habegär. :) Allvarligt talat, så tror jag, att fredsfördraget innehåller en sådan generalklausul, men att sovjetiska inspektörer i praktiken plockade ut det de ville ha. Ett antal fungerande Tiger-vagnar skulle väl ha dugit åt dem.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 11 juni 2007, 18:25

G:son skrev:...men att sovjetiska inspektörer i praktiken plockade ut det de ville ha. Ett antal fungerande Tiger-vagnar skulle väl ha dugit åt dem.
Mig veterligen så var ryssarna någorlunda måna om att inte gå alltför hårt fram i Finland, kanske mest för att man ville visa upp en bild av sig själva som "anständiga" (bl.a. för att inte öka motståndsviljan hos andra med Tyskland kämpande stater/grupper).

Ytterst tveksamt till vad ryssarna skulle med några Tiger vagnar till dock?
De lyckades lägga beslag på en Tiger I redan när typen "front-testades" nära Leningrad 1942. Sen är det väl frågan om inte deras egna tunga vagnar i slutet av kriget var överlägsna tyskarnas Tiger varianter...

"Tigrarna vid Tali" är väl de ende 'tigrar' som uppträdde vid den finska fronten. :D

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 11 juni 2007, 22:24

Ja, knappast skulle t.ex. ett halvt dussin Tiger-vagnar ha haft någon betydelse för Sovjetunionen. Men de tänkte nog inte riktigt så. Enligt avtalet om vapenstillestånd "mellanfreden i Moskva" 1944, skulle Finland omedelbart börja betala krigsskadestånd till Sovjet, därtill konfiskerades tysk egendom och tillgångar i Finland. Man hade alltså pengar att shoppa för, och det första året "köpte" man t.ex. en fjärdedel av finska handelsflottan.

I avtalet om vapenstillestånd nämns det här med motorfordon:
14. Suomi sitoutuu Liittoutuneiden (Neuvostoliiton) Ylimmän Sotilasjohdon vahvistaman määräajan kuluessa palauttamaan Neuvostoliitolle kaikki sodan aikana sen alueelta Suomeen siirretyt valtiolle, yleisille ja osuustoiminnallisille järjestöille, tuotantolaitoksille ja virastoille taikka yksityisille kansalaisille kuuluvat arvoesineet ja tavarat, kuten tehtaiden ja laitosten koneistot, veturit, rautatievaunut, merialukset, traktorit, moottoriajoneuvot, historialliset muistomerkit, museoarvoesineet ja kaiken muun omaisuuden täysin hyvässä kunnossa.
http://heninen.net/sopimus/1944_f.htm

Min förenklade översättning:

"Finland förbinder sig att returnera till Sovjetunionen alla från dess territorium bortförda värdesaker och allt lösöre, såsom fabriksanläggningar, lokomotiv, fartyg, traktorer, motorfordon, historiska minnesmärken, och all annan egendom i fullgott skick."

Att jag tog upp den här saken i tråden, berodde på, att jag läste i en tråd på AHF, att man bland annat returnerade 27 st. Zündapp motorcyklar till Sovjetunionen. Om man ansåg det mödan värt att syssla med sådan knapphandel, skulle man nog inte ha tackat nej till ett antal Tiger-vagnar heller. :)

Skriv svar