Ljudklichéer på film
Ljudklichéer på film
Bra sida: http://filmsound.org/cliche/
Några favoriter:
- Råttor & möss som låter oavbrutet så länge de är i bild.
- Samma fågelläte (red-tailed hawk) appliceras på vilka rovfåglar som helst; örnar, ugglor...
- Karate-gubbar vars lemmar säger "svisch"
- Visslande bomber
- The Universal Telephone Ring
- Skriket från 1951, återanvänt på otaliga ställen
Några favoriter:
- Råttor & möss som låter oavbrutet så länge de är i bild.
- Samma fågelläte (red-tailed hawk) appliceras på vilka rovfåglar som helst; örnar, ugglor...
- Karate-gubbar vars lemmar säger "svisch"
- Visslande bomber
- The Universal Telephone Ring
- Skriket från 1951, återanvänt på otaliga ställen
- Belisarius
- Medlem
- Text som skrivs ut på en dataskärm MÅSTE göra någon form av ljud.
Oerhört sant. Finns ett tillägg på denna
- Oavsett hur modern en dator är, skrivs text ut på skärmen i den hastighet man läser den.
Se på ett avsnitt av vilken "CSI"-serie som helst, så ser ni. Snoravancerade gränssnitt, flashig grafik, men nog tusan måste det ändå blippa och låta.
Oerhört sant. Finns ett tillägg på denna
- Oavsett hur modern en dator är, skrivs text ut på skärmen i den hastighet man läser den.
Se på ett avsnitt av vilken "CSI"-serie som helst, så ser ni. Snoravancerade gränssnitt, flashig grafik, men nog tusan måste det ändå blippa och låta.
Fågelläten och -sång på film och tv är överhuvudtaget ett sorgligt kapitel. Man lägger på fågelsång i höstscener eller mitt i sommaren, ljudkulissen från en typisk lövskogsmiljö läggs på en scen mitt i djupaste barrskogen eller tvärtom, eller rentav i fel världsdel/kontinent, och ugglor och rovfåglar är oftast helt fel läten till arten/biotopen.
Svenska produktioner speciellt sådana för TV tror jag kör ALLTID samma ljud så fort det är en parkerad plisbil och poliser i bild, alltid samma radioblippljud.
I äldre actionfilmer var det rätt poppis med ljudet av kulor som rikoschetterar för varje avfyrat skott, vad som träffas spelar mindre roll, alltid samma ptjiiiing-ljud. Såg bitar av första Bondfilmen (Dr. No) på TV i hlegen och där var det åtminstone en skottväxling som var rena orgien i pjiiing ptjiiing.
edit:stavning
I äldre actionfilmer var det rätt poppis med ljudet av kulor som rikoschetterar för varje avfyrat skott, vad som träffas spelar mindre roll, alltid samma ptjiiiing-ljud. Såg bitar av första Bondfilmen (Dr. No) på TV i hlegen och där var det åtminstone en skottväxling som var rena orgien i pjiiing ptjiiing.
edit:stavning
-
Johan Matsson
- Medlem
Ibland funkar det inte utan ologiska ljud heller. Vad vore Star Wars utan ljud i rymden? Jag brukar låtsas att ljud kan höras i deras galax, någon form av rymdatmosfär som inte nämnts.
Kjell Sundstedt eller Klas Dykoff, skrev att i en sommarfilm hade man först tagit med en gök i bakgrunden i en scen men när man hörde den och såg bilderna blev det "film" liksom. I engelsk film skulle det funka för det finns överdrivet mycket gökar här.
I Amerikansk film finns det ofta ett enormt ljudarkiv inspelat bestående av en hel massa spår varav inte så mycket blir kvar i slutändan. Jag kan störa mig på att trädörrar, läderdetaljer, pilbågar och sånt ALLTID måste knarra och gnissla i historiska filmer. Nog kunde de väl smörja saker även förr i tiden?
Kjell Sundstedt eller Klas Dykoff, skrev att i en sommarfilm hade man först tagit med en gök i bakgrunden i en scen men när man hörde den och såg bilderna blev det "film" liksom. I engelsk film skulle det funka för det finns överdrivet mycket gökar här.
I Amerikansk film finns det ofta ett enormt ljudarkiv inspelat bestående av en hel massa spår varav inte så mycket blir kvar i slutändan. Jag kan störa mig på att trädörrar, läderdetaljer, pilbågar och sånt ALLTID måste knarra och gnissla i historiska filmer. Nog kunde de väl smörja saker även förr i tiden?
Ah, den klassiska Thereminen! Världens första synthS.Jonsson skrev:Rymdskepp, ufon m.m. från femtio-talet hade en egenhet att ge konstiga (synth)ljud ifrån sig, trots att de färdades i vacum. (Såg en snutt av "förbjuden värld" på femman i natt.)
Mvh, Sören

Jag brukar intala med själv att det är datorerna på rynmdskeppen som gör ljuden. För att informera piloten. Såg ett program på tv för många år sedan där man diskuterade hur ev framtida rymdstrider skulle se ut och en av sakerna dom nämnde var just att man antagligen skulle behöva skapa artificiella ljud just för att ge piloter feedback på vad som händer runt omkring.hannberg skrev:Ibland funkar det inte utan ologiska ljud heller. Vad vore Star Wars utan ljud i rymden? Jag brukar låtsas att ljud kan höras i deras galax, någon form av rymdatmosfär som inte nämnts.
-
Johan Matsson
- Medlem
- Coitadinha
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Framtidens rymdfarkoster kommer utan tvivel att ha en theremin-ljudslinga någonstans. Så man fattar vad man håller på med, ungefär.
Lite som knappsatser idag som ger ifrån sig respons i form av artificiella biip för att man ska märka att man trycker på dem. (Det är en ljudkliché som har fog för sig, tysta knappar kan förvirra - "tryckte jag på den knappen..?")
Där ser man, men Moog var väl "först" med en riktig dito (...tangenter att spela på).Figaro skrev: Ah, den klassiska Thereminen! Världens första synth![]()
På tal om rymdljud så finns det även riktiga sådana (inspelade radiovågor som snappats upp av sensorer på olika rymdfarkoster) som skulle platsa i vilken sci-fi rulle som helst.
Här ett exempel (ger gåshud) från Saturn som Cassini fångat in: http://www-pw.physics.uiowa.edu/space-a ... 03-324.wav
Mera rymdljud: http://www-pw.physics.uiowa.edu/space-audio/
/Sören
Edit: "Ljuden" är förståss bearbetade till hörbara frekvenser.