Du presenterade följande annalys:Olof Trätälja skrev:Trams, den bilaga som Björn Furuhagen bifogat som bilaga 1. och som är den som citerats ovan och det enda jag utgått ifrån när jag konstaterat de såväl begränsande som osanna förutsättningarna är den förra regeringens egenhändigt formulerade beslut, inget annat. Det här börjar bli rent fånigt.Dûrion Annûndil skrev:Eftersom du argumenterar om målsättningen som forskningen skall ha enligt regeringens beslut, återkommande utifrån den genomgång som Forum för levande historia presenterat, inte regeringens korta syftespresentation, så verkar det som att du blandar ihop regeringens korta målsättning, med vad Björn Furuhagen problematiserar i sin text?Olof Trätälja skrev:Jag bedömmer det som rimligt att anta att Björn Furuhagen inte ljuger läsarna rakt upp i ansiktet när han citerar regeringens uppdrag och beslut. Därför har jag inte kontrollerat beslutet på regeringens hemsida och har inte heller för avsikt att göra det. Om du har något som helst belägg för att det Björn Furuhagen citerar som regeringens beslut i verkligheten inte är det föreslår jag att du omgånde redogör för det.Dûrion Annûndil skrev:Du kanske felaktigt utgår ifrån att dokumentet är skrivet av regeringen?
För det första så är inledningen i Bilaga 1 inte förutsättningar som forskaren måste acceptera för att få vara med i projektet, utan en kort historisk summering för att presentera uppdragets historiska kontext. Uppdraget kommer under rubriken "Regeringens beslut". Detta kan man lätt se genom att läsa Furuhagens text där det mycket handlar om att utreda den historiska och historiegrafiska kontexten så man mer konkret vet vad man ska koncentrera sig på - liksom problematiseringen av ordet "rasbiologi". Du ser det därefter som att Furuhagens text är ett långt rättfärdigande av den korta historiesummeringen i uppdragsbeskrivningen, trots 40+ sidor av problematisering av den korta summeringen. Häpnadsväckande.Olof Trätällja skrev:Här finns en rad påståenden som man är felaktiga men som man uppenbarligen skall acceptera för att få vara med i projektet. Flera av dem är också uppmärksammade i dokumentet. Tyvärr går man lite väl långt för att vara politiskt till lags och tolkar tex villigt om begreppet rasbiologi. (vilket man dock noterar)
Vidare stöter man givetvis på flera svårigheter när man försöker följa uppdraget, ett exempel:Här använder man den egna, tidigare förklarde definitionen av rasbiogi, men kan ändå inte få ihop det. Det går inte eftersom direktiven inte bara använder snäva utan också osanna förutsättningar.sid 26 skrev:Ett problem är att det i regeringens direktiv och i formuleringen ovan är oklart vad som menas med rasbiologi. Som redan påpekats är rastänkandet och rasforskningen under 1800-talet inte riktigt samma sak som den senare rasbiologin. De mänskliga kvarlevorna började samlas in 1800-talet innan rasbiologin egentligen var fullt utvecklad på det sätt som den senare kom att bli.
Så, ingen källa?Olof Trätälja skrev:Det är tämligen trivialt då man helt enkelt inte röstade. Jag har dock inte för avsikt att leta fram riksdagsprotokollet åt dig. Det får du göra själv. Hade man däremot röstat så hade riksdagens naturligtvis röstat som majoriteten. Vad vi dock kan konstatera är att påståndet om bred majoritet saknar stöd eftersom några röster aldrig räknades. Beslutet togs eftersom riksdagen, säkerligen på goda grunder, förutsatte att det fanns en majoritet, men inte med nödvändighet mer än så.Dûrion Annûndil skrev:Och vad har du för källor till att riksdagen inte röstade enligt majoriteten i det här fallet?
Du säger själv att riksdagen på goda grunder förutsätte att en majoritet stod bakom beslutet. Jag tror du har problem med att förstå formuleringen "bred politisk majorietet". Du blandar ihop det med "bred majoritet" bland riksdagsledamöterna, istället för de politiska partierna. Om alla partiledare är överens, råder bred politisk majoritet. Så oavsett riksdagens eventuella invändningar (vilket det inte finns något stöd för) så är formuleringen ingen osanning.
Men som jag redan frågat, hävdar du att signatörerna av motionen inte representerar sina partiers åsikter i frågan?