Bästa Slagskepp
Säger inte emotJa77 skrev:Battler; Rodny var av typen "mer än 20knop" än "nästan 30knop" klassen, vilket gör att hon inte passar in bland de nya "snabba" slagskeppen.
MVH
Tja säg inte det, tycker de helt klart är starka kandidater, bra skydd, grymt kraftigt artilleri och hög fart. Mycket starkare kandidater till bästa slagskepp än de brittiska i mitt tycke.Battler skrev:Några jag tycker har en snygg design är Vittorio Veneto - klassen.
Kanske inte bäst....
MVH
Sovetskii Soyuz blev ju som sagt aldrig byggd, så det är svårt att bedöma hur de blivit i verkligheten. På pappret ser de imponerande ut, men å andra sidan hade Sovjetunionen aldrig byggt fartyg av den storleken förut så man kan nog räkna med att de stött på patrull i något avseende. Sovjetunionen hade mycket designhjälp från Italien och fartygen skulle ha använt det italienska Pugliesesystemet för undervattensskyddet. Detta system visade sig inte hålla måttet under vk2, så därav kan man dra slutsatsen att även dessa fartyg skulle ha varit känsliga för undervattensträffar.
Att de skulle kunna ge Bismarck en match tvivlar jag inte på, men det säger å andra sidan inte heller så mycket. Bismarck och Tirpitz var ganska mediokra slagskepp för sin tid som blivit hypade mest för Bismarcks lyckosamma träff på Hood.
Att de skulle kunna ge Bismarck en match tvivlar jag inte på, men det säger å andra sidan inte heller så mycket. Bismarck och Tirpitz var ganska mediokra slagskepp för sin tid som blivit hypade mest för Bismarcks lyckosamma träff på Hood.
Sannt förvisso. Men hur var det med de italienska skeppens eldledning och radar jämfört med de brittiska? Har för mig att de inte riktigt höll måttet, vilket var en starkt bidragande orsak till att de flesta större italienska flottenheter hamnade på Medelhavets botten.Korpen skrev:Tja säg inte det, tycker de helt klart är starka kandidater, bra skydd, grymt kraftigt artilleri och hög fart. Mycket starkare kandidater till bästa slagskepp än de brittiska i mitt tycke.Battler skrev:Några jag tycker har en snygg design är Vittorio Veneto - klassen.
Kanske inte bäst....
MVH
Håller dock med om att Vittorio Veneto är ett utomordentligt vackert skepp. Ett av de absolut vackraste. Suck... vad är ett modernt hangarfartyg mot ett klassiskt slagskepp? Det finns inget skönare och brutalare än dessa gammla bestar!
Vittorip Veneto skulle mycket väl kunna ge ett engelskt KGV en match under dagstrid. Men de saknade det viktigaste ett slagskepp måste ha under slutet på vk2, effektivt luftvärn. Vid jämförelse med andra slagskepp så är ordet klent ett understatement.
För mer info
http://www.combinedfleet.com/b_aa.htm
För mer info
http://www.combinedfleet.com/b_aa.htm
Tja vi bedömmer det bästa slagskeppet och Lv är en av de viktiga faktorerna. Dessutom så var den italienska eldledningen inte i toppklass. Men vi får även ha i åtanke att V V inte var aktiv under senare delen av kriget och därför inte fick uppdateringar som andra slagskepp. men även om man jämför 1943 års standard så var de inte det bästa slagskeppen totalt.
Du har helt rätt att slagskepp oftast inte opererade ensamma, de flesta inom någon form av stridsgrupp eller flotta. Det skulle vara oansvarigt att skicka iväg slagskepp utan eskort mot mål de inte kunde bekämpa, som ubåtar. I det Italienska fallet så betvivlar jag eskortens kapacitet emot flyg, även om de var hyfsade mot ubåtar.
Du har helt rätt att slagskepp oftast inte opererade ensamma, de flesta inom någon form av stridsgrupp eller flotta. Det skulle vara oansvarigt att skicka iväg slagskepp utan eskort mot mål de inte kunde bekämpa, som ubåtar. I det Italienska fallet så betvivlar jag eskortens kapacitet emot flyg, även om de var hyfsade mot ubåtar.
Svenskt militärhistoriskt bibliotek gav nyligen ut en bok om slagskepp där man listar världens alla slagskepp i tjänst under andra världskriget och även tar upp vad de var bra/dåliga på samt vilka som var bäst på vilket avstånd samt hur bra kanonerna var. Boken rekommenderas varmt till alal som vill jämföra slagskepp från denna tid.
Det som var intressant att läsa var att ex. Bismarck var väldigt bra på att tåla träffar på korta stridsavstånd pga starkt sidopansar, vilket ju även förklarar varför britterna hade svårt att med sina slagskepp sänka henne då de låg väldigt nära och sköt. Dock så hade hon andra nackdelar och skulle inte ha varit lika bra på längre avstånd då granaterna skulle ha slagit igenom toppdäcket lättare samt att hennes kommunikationer samt stridsledning inte var så skyddade.
Noterbart är också att man anser att franska Richelieu var ett av europas bästa slagskepp pga hennes bepansring (tjocklek, placering, härdningsmetod) och att hennes 380mm kanoner var bland de bästa som fanns utifrån livslängd, slagkraft.
Britternas Howe anses ha föråldrad pansarplacering samt mycket dåligt antitorpedskydd samt svag huvudbestyckning.
En annan rolig fotnot var att de slagkryssare av Kronstadt klassen som ryssarna började bygga men ej färdigställde hade tänkts utrustas med kanoner som med extra superlätta granater och starkare drivladdning skulle nå upp mot 130 km!
(Allt detta taget från minnet och med reservation för fel)
Det som var intressant att läsa var att ex. Bismarck var väldigt bra på att tåla träffar på korta stridsavstånd pga starkt sidopansar, vilket ju även förklarar varför britterna hade svårt att med sina slagskepp sänka henne då de låg väldigt nära och sköt. Dock så hade hon andra nackdelar och skulle inte ha varit lika bra på längre avstånd då granaterna skulle ha slagit igenom toppdäcket lättare samt att hennes kommunikationer samt stridsledning inte var så skyddade.
Noterbart är också att man anser att franska Richelieu var ett av europas bästa slagskepp pga hennes bepansring (tjocklek, placering, härdningsmetod) och att hennes 380mm kanoner var bland de bästa som fanns utifrån livslängd, slagkraft.
Britternas Howe anses ha föråldrad pansarplacering samt mycket dåligt antitorpedskydd samt svag huvudbestyckning.
En annan rolig fotnot var att de slagkryssare av Kronstadt klassen som ryssarna började bygga men ej färdigställde hade tänkts utrustas med kanoner som med extra superlätta granater och starkare drivladdning skulle nå upp mot 130 km!
(Allt detta taget från minnet och med reservation för fel)
Urban skrev:Svenskt militärhistoriskt bibliotek gav nyligen ut en bok om slagskepp där man listar världens alla slagskepp i tjänst under andra världskriget och även tar upp vad de var bra/dåliga på samt vilka som var bäst på vilket avstånd samt hur bra kanonerna var.
http://www.smb.nu/predator skrev:Och var för man tag i denna bok då? Länk tack
- Olof Larsson
- Medlem
Japp. Ett Lexintonslagskepp, till skillnad från tidigare Dreadnoughtslagskepp.Hans skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre - från och med senast 1941 hade det bästa slagskeppet ett däck som man kunde starta och landa flygplan på - sedan får Psilander säga vad han vill![]()
![]()
MVH
Hans
Därtill löste ju hangarfartygen även, tillsammans med ubåtarna klassiska kryssaruppgifter,
medans kryssarna då mest var att jämföra med de gamla segelfregatterna,
d.v.s. "jack of all trades".