Andra Världskrigets Utbrott, Hitler anfall mot Polen 1939

Magnus Lindström
Medlem

Andra Världskrigets Utbrott, Hitler anfall mot Polen 1939

Inlägg av Magnus Lindström » 7 maj 2007, 23:16

Någon som snappat upp något om denna bok. Den verkar ju lovande när man ser till författarna. Jag antar att det är frågan om en hel del s.k. myth-busting :).

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 10 maj 2007, 12:51

Har läst de första 49 sidorna och är lycklig. Jag gillar stilen och sättet den är skriven på. Och så har jag fått ny kunskap, vilket är värt ett gott betyg i sig.

Ett säkert köp för alla historieintresserade.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 10 maj 2007, 17:17

Jo varför frågar jag:) Jag kommer ju självklart att köpa den. Tamelander-Zetterling-Smedberg skriver underhållande och intressanta böcker. En viss Franksson var väl med och skrev Kursk också.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 10 maj 2007, 22:24

En viss Franksson var väl med och skrev Kursk också.
Och Tjerkassy44.

För den intresserade finns det en recension av boken på SvD. Den är visserligen lite dunkelt skriven, men mitt intryck av recensenten verkar positiv.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 10 maj 2007, 22:36

Ja vad är det för mupp som skriver? Lyckas komma in på genitalier. Jag hade inte köpt boken om jag inte visste vilka bra böcker dessa herrar kommer ut med.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 11 maj 2007, 19:03

Tråden flyttas till lämpligare avdelning. Kollade lite i boken idag, och den såg ju intressant ut.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 maj 2007, 21:15

Rita Tornborg skrev:Niels Bohr säger: "Några ämnen är så allvarliga att man bara kan skämta om dem."
...Varefter hon konstaterar att hon har "svårt att dra på munnen under läsningen av ­Andra världskrigets utbrott." -- Vadan? Man får ingen förklaring till detta underliga resonemang, men jag antar att det på något sätt har med boken att göra..?

"Myth-busting" sade nån; myt #1 i sammanhanget måtte väl vara det lika tappra som korkade kavalleri som drog lans mot tyskt pansar. Antar att denna omhändertas?

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 12 maj 2007, 00:24

Enligt klio som framhäver man väl hur kavalleriet var rätt lyckosamt i sian fördröjningsstrider samtidigt som blixtkriget inte gick felfritt och infanteriet gjorde det mesta arbetet.

Jasså det var en dam som skrivit i SvD, får väl byta ut mupp mot feminist då:)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 27 maj 2007, 17:51

Min far hittade denna bok på ett antikvariat i fredags (!) - ibland undrar man..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 maj 2007, 21:29

Wooster skrev:Min far hittade denna bok på ett antikvariat i fredags (!) - ibland undrar man..
Kan vara ett recensionsexemplar.

Feldwebel Otto
Utsparkad

Inlägg av Feldwebel Otto » 27 juni 2007, 19:34

Har precis läst boken, mycket intressant o rekomenderas varmt.

Myten om det polska kavalleriet som angrep tyska stridsvagnar kom här på skam.

Redogörelserna för de tyska kommandoattacken mot Dirschau är utförlig samt attacken mot Westerplatte. Däremot hade samma utförliga beskrivning om kommandooperationerna mot Jablunka- och Mostytunnarna varit önskvärda, och jag saknar helt Kpf-gruppe Ebbinghaus insatser i industriområdet i Oberschlesien.

Dessutom skulle jag velat läsa mer om den tyska 28:e infanteridivisionens strider vid Gostyn och Nikolai de första dagarna (men detta beror endast på att jag läst en tysk bok om detta för länge sedan).

Men annars är boken mycket intressant ffa när det gäller att redogöra för de polska stridskrafterna (något jag visste mycket lite om tidigare).

Denna bok är väl värd slantarna, den kommer definitivt att läsas om inom kort.

Mvh

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 29 juni 2007, 09:55

Läste i Gefle Dagblad hur man skriver att man i boken visar på att tyskarna använde HÄSTAR under invasionen av Polen och att det första motoriserade blixtkriget kom först vid anfallet på Frankrike. Med tanke på att tyskarna använde hästar kriget ut så undrar jag vad man yrar om i tidningen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 juni 2007, 10:05

Magnus Lindström skrev:Läste i Gefle Dagblad hur man skriver att man i boken visar på att tyskarna använde HÄSTAR under invasionen av Polen och att det första motoriserade blixtkriget kom först vid anfallet på Frankrike. Med tanke på att tyskarna använde hästar kriget ut så undrar jag vad man yrar om i tidningen.
Med tanke på att det förekom mekaniserade och motoriserade förband i Polenfälttåget, så kan man undra, ja. Möjligen kan recensenten mena att det var först i fälttåget i väst som lärdomarna från Polen kunde tas tillvara, och att det var där blixtkriget genomfördes mer konsekvent.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juni 2007, 11:45

Magnus Lindström skrev:Läste i Gefle Dagblad hur man skriver att man i boken visar på att tyskarna använde HÄSTAR under invasionen av Polen och att det första motoriserade blixtkriget kom först vid anfallet på Frankrike. Med tanke på att tyskarna använde hästar kriget ut så undrar jag vad man yrar om i tidningen.
Troligen (har inte läst GD-artikeln) menar de att medan man faktiskt uppnådde ett strategiskt mål med pansarkilen genom Ardennerna lyckades inte tyska armén att utföra någon motsvarande operation i september 1939.

Så även om tyska armén använde hästar både 1939, 1940 och 1945 ökade dess förmåga att genomföra mekaniserade anfall på armégruppsnivå betydligt under kriget. Och den fanns inte där 1939.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 juli 2007, 13:59

Jag har precis läst färdigt boken, och tycker att författarna i stort sett lyckats mycket bra med att förklara vad som hände, samtidigt som ett antal myter och missuppfattningar kommer på skam. Om jag har någon invändning, så är det att ett kapitel kan följa ett visst frontavsnitt fram till ett visst datum, för att sedan börja om igen 1-2 veckor tidigare för att följa nästa frontavsnitt. Detta gör att skildringen blir lite ryckig, när läsaren kastas fram och tillbaka i tiden. Skildringen skulle ha tjänat på lite mer "samtidighet" i texten och tydligare lägeskartor, där de tyska landvinningarna markerats inte bara lokalt, utan även över hela Polen. Ta t.ex. kartan på s. 297, där man inte kan se var de tyska och ryska frontlinjerna gick, eller vilka områden som fortfarande var oockuperade. Men på det hela taget är boken att rekommendera, och textens olika perspektiv - tyska, polska, strategiska, taktiska och personliga - erbjuder en varierad läsupplevelse.

Skriv svar