Tiger i Finsk tjänst?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
björken
Medlem

Tiger i Finsk tjänst?

Inlägg av björken » 1 maj 2007, 21:35

Använde Finland någon gång under kriget Tiger vagnar?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Tiger i Finsk tjänst?

Inlägg av MD650 » 1 maj 2007, 21:40

björken skrev:Använde Finland någon gång under kriget Tiger vagnar?
Mig veterligen..nej.
:)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 1 maj 2007, 22:49

Finland använde några PzKpfw IV och StuG III, men inga Tiger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 maj 2007, 07:12

Var det inte så att Tyskarna ville ha sina bästa stridsvagnar själva samt att man vid den här tiden inte riktigt litade på sina vapenbröder längre.
Sonderling

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 maj 2007, 09:46

I första hand var det nog tillgången som avgjorde. Antalet Tigrar räckte ju inte ens att egentligen utrusta de tyska förbanden fullt ut, så W-SS och Wehrmacht lade beslag på de som fanns. Inledningsvis kunde väl s.Pz.Abt-förbanden få de 48 Tiger som behövdes men senare blandades de väl ut med Panther och PzIV?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 2 maj 2007, 10:28

Ja, även om tyskarna knappast räknade med att Finland skulle slåss till det bittra slutet på Tysklands sida, så fortsatte man att sälja vapen och skickade även truppenheter till Karelska näset sommaren 1944, av rent taktiska och själviska orsaker. Hade man kunnat leverera, och hade Finland velat köpa, så hade man nog sålt också Tiger-vagnar.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 2 maj 2007, 10:29

En annan anledning kan väl ha varit att den finska fronten inte lämpade sig särskilt väl för, eller fullt ut kunde utnyttja, en vagn av Tigerns storlek och slagkraft.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 maj 2007, 11:11

GL skrev:En annan anledning kan väl ha varit att den finska fronten inte lämpade sig särskilt väl för, eller fullt ut kunde utnyttja, en vagn av Tigerns storlek och slagkraft.
Jo det kan nog stämma. Jag kom och tänka på en annan sak. Var inte röda arméns stridsvagns park på denna front, ganska ålderdomlig oxå. Kanske av samma anledning. Vilket gjorde att man kanske inte behövde tigerstridsvagnar. Var det inte i "slaget om Nordkalotten" jag läste att ryssarna använt T-26 så sent som sommaren 44?
(Fasen jag läser för mycket, minns inte var jag läste vad.)

När det gällde frågan om vapenbröder så tänkte jag mest på länder som Rumänien och Bulgarien, om jag inte minns fel så fanns det en tvekan att levera mateiel till dessa länder. och de byte ju sedan sida och tyskland fick sedan slåss mot PzKpfw IV och StuG III förutom att bli bombade av rumänska Stukas.

Sonderling

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 2 maj 2007, 11:49

I norra Finland låter det bekant att det var ganska "lågteknologiskt" vad gäller fordonstyperna på båda sidorna. Men vid ex. Karelska näset använde väl Röda Armén ganska moderna vagnar runt -44? Tänker väl i första hand på T-34/85 men även rent av JS-2?

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 2 maj 2007, 12:02

Lämplig litteratur Lagus Stormkanoner, stormkanonbataljonen i strid 1943 - 1944 av Erkki Käkelä. Boken tar upp förbandets utbildning, inköp av stormkanoner samt förbandet i strid.

MVH

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 2 maj 2007, 13:03

sonderling skrev:
När det gällde frågan om vapenbröder så tänkte jag mest på länder som Rumänien och Bulgarien, om jag inte minns fel så fanns det en tvekan att levera mateiel till dessa länder. och de byte ju sedan sida och tyskland fick sedan slåss mot PzKpfw IV och StuG III förutom att bli bombade av rumänska Stukas.

Sonderling
Naturligtvis var Tyskland oroat av möjligheten till en "Frontwechsel" också i Finland. Därför slöt president Ryti ett avtal med Tyskland som garanterade en fortsatt finsk insats mot leveranser av vapen, bränsle livsmedel m.m. Båda parterna visste förstås att det var ett spel för gallerierna, men det var tillräckligt för att övertyga tyskarna om att det var i deras eget intresse. När vapenstilleståndet sedan kom, och Lapplandsfronten blev verklighet, hade det knappast någon betydelse för krigets utgång längre. De tyska generalerna ville nog bara hålla ryssen borta från det egentliga Tyskland så länge, att de västallierade fick tid att rycka fram, om man ser lite krasst på slutskedet. Och de tyska vapnen på näset tjänade faktiskt Tysklands intressen, senare forskning har visat, att Stalin inte kunde flytta nämnvärda antal trupper från den finska fronten söderut, många enheter var så decimerade, att de inte längre var stridsdugliga.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 2 maj 2007, 19:50

Tyskland skall däremot ha sålt en Tiger1 till Japan för ett ganska högt pris. Den skall inte ha levererats. Kanske brist på tillräckligt stora ubåtar..... :P

Användarvisningsbild
björken
Medlem

Inlägg av björken » 2 maj 2007, 20:52

Finland använde inte bara tysk utrustning, italien hade jag för mig skickade hjälmar och vapen. Var det några fler länder förutom Tyskland och Italien som skickade utrustning till Finland?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 2 maj 2007, 21:08

Finland borde väl ha varir mer intresserad av Panther än av Tiger, om så vore fallet? Finnarna köpte väl en del PzKpfw IV (som redan har påpekats), plus ett antal stomkanoner, men annars så använde väl finnarna också rätt mycket krigsbytestrodsvagnar under kriget.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 2 maj 2007, 21:36

björken skrev:Finland använde inte bara tysk utrustning, italien hade jag för mig skickade hjälmar och vapen. Var det några fler länder förutom Tyskland och Italien som skickade utrustning till Finland?
Detta hände under vinterkriget, många länder bidrog då med allt från unifomer till flygplan, egentligen nästan "alla", förutom Tyskland, som ju hade en hemlig pakt med Sovjetunionen. I Finland kunde man inte förstå Tysklands inställning, och var lite sur på dem, men 1941 hade man ju glömt allt detta. :)
Räknat i pengar var det Sverige som bidrog klart mest till den finska krigskassan under vinterkriget.

Skriv svar