Öppnade kungagravar

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 15 juli 2004, 23:37

Varför skulle man öppna någn kungagrav igen? Det är att störa griftefriden och sånt skall man inte göra i en handvändning.
Något forskningsvärde i vad man kan få fram finns över huvdtaget inte, iaf inte något som berättigar gravöppningar.

Nej de död skall få sova i frid så långt som är möjligt utan att störa av klåfingriga forskare och arkeologer. Det är en sak att gräva ut en grav som tex upptäcks vid ett bygge, en annan att aktivt öppna gravr för att stilla sin egen nyfikenhet.
/Daniel

Johnny
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Johnny » 15 juli 2004, 23:49

Det är ju möjligt att det var Erik XIVs ben som kapades, jag har ingen aning...?

Användarvisningsbild
aquilas20
Ny medlem

Inlägg av aquilas20 » 19 augusti 2004, 19:48

Oj jag visste inte att man kapat benen på någon kung. Den ende jag har hört om som fick benen kapade var baron Görtz som blev avrättad efter Karl XII:s död. Han blev först begravd i ovigd jord men hans kammarpager grävde upp liket, sågade av benen och gömde allt i en koffert som sedan fördes till Hamburg där han fick vila i vigd jord. Ganska makaber historia.

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Anders Wesslén » 13 februari 2005, 10:17

Nu finns ett videoklipp om öppnandet av Karl XII:s kista år 1917 på Vivat Carolus (http://www.karlxii.tk).

Gamle Moz
Ny medlem

Inlägg av Gamle Moz » 12 april 2007, 13:47

Jag googlade lite och hittade en bok med titeln Tiden och döden. Kungliga gravöppningar. Exempel på kungar vars gravar har öppnats: Gustav Vasa, Erik XIV, Gustav II Adolf, Drottning Kristina, Karl X Gustav, Karl XI, Karl XII och Gustav III.

En intressant tanke är när man drar gränsen, vilka kungagravar är det inte okej att öppna? Jag skulle gissa att Bernadotte-kungarnas gravar inte får röras, vilket är synd. Det skulle ju vara intressant att se om liket efter Karl XIV Johan bär spår av några lustiga tatueringar (Död åt kungarna).

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 25 april 2007, 17:55

Vem eller vad beslutar om gravöpnning?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 25 april 2007, 19:13

Om det handlar om kungagravar i Riddarholmskyrkan behandlas frågan av Riksmarskalkämbetet, men jag utgår ifrån de innan beslut rådgör med t.ex. Riksantikvarieämbetet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 april 2007, 21:06

Gamle Moz skrev:Jag googlade lite och hittade en bok med titeln Tiden och döden. Kungliga gravöppningar. Exempel på kungar vars gravar har öppnats: Gustav Vasa, Erik XIV, Gustav II Adolf, Drottning Kristina, Karl X Gustav, Karl XI, Karl XII och Gustav III.
Jag införskaffade denna bok på årets bokrea, och den var rätt intressant faktiskt.
Det som överraskade mig mest var vilken oerhörd trafik det (av allt att döma) har varit i Gustav Vasas och Joahn III:s grav i Uppsala domkyrka. Redan år 1693 så klagas det på att anställda i kyrkan mot betalning låter folk gå ned i graven. Man t o m öppnar kistorna!

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Kontakt:

Re: Öppnade kungagravar

Inlägg av von Othfors » 21 december 2009, 23:37

Gamle Moz skrev:Exempel på kungar vars gravar har öppnats: Gustav Vasa, Erik XIV, Gustav II Adolf, Drottning Kristina, Karl X Gustav, Karl XI, Karl XII och Gustav III.
Är det någon som har koll på när Gustaf III:s grav öppnades? Togs det några fotografier vid det tillfället?
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Användarvisningsbild
von Othfors
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Othfors » 12 januari 2010, 11:02

Jag kan svara på min egen fråga: Enligt Erik Jansons Tiden och döden - kungliga gravöppningar öppnades Gustaf III:s grav 1866. Efter vad jag kunde finna togs inga fotografier vid det tillfället.
"Min bestämda åsikt är att Åland bör tillhöra Sverige" - Gustaf V

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 28 januari 2026, 13:43

Karin Månsdotters grav ska öppnas i samband med att Åbo domkyrka renoveras.

Karin Månsdotters grav öppnas för forskning i Åbo domkyrka
https://yle.fi/a/7-10092230

Vetenskaplig forskning om Karin Månsdotter inleds – kistan öppnas för första gången sedan 1860-talet
https://www.sttinfo.fi/tiedote/71764912 ... 39&lang=sv
Karin Månsdotter har fascinerat människor i århundraden, men bristen på källor har gjort att historien ofta har fyllts ut med berättelser. Moderna bioarkeologiska metoder möjliggör nu för första gången en systematisk undersökning av Karins hälsotillstånd, hennes barns näring under barndomen samt produktion av tillförlitlig kunskap om till exempel hennes utseende och ursprung.

”Vårt mål är att komplettera den historiska bilden av Karin Månsdotter”, säger forskaren Ulla Nordfors.

”De avlidnas kvarlevor behandlas med största respekt och rörs endast i den utsträckning som krävs för forskningen. Undersökningen kan liknas vid ett medicinskt läkarbesök”, säger Nordfors.

Skriv svar