Spelet
- Aralachion
- Ny medlem
Spelet
Det var ett tag sen jag var på det här forumet men nån kommer nog ihåg mejj men iallafall finns det nåt lyckat dator spel baserat på triologin lr bilbo?PS har hört att det kommer ett till game cube som ser rätt bra ut.
Lyckat och lyckat. Electric Arts gav ut Sagan om ringen och Sagan om de två tornen till Amiga på 90-talet, tveksamt om spelen var nämnvärt lyckade...
Bilbo fanns till Vic 64:an på 80-talet men var då i form av ett textbaserat rpg där man skrev vad Bilbo skulle göra. Av förståliga skäl var detta ganska drygt eftersom spelet inte klarade allt för många uttryck. :p
Bilbo fanns till Vic 64:an på 80-talet men var då i form av ett textbaserat rpg där man skrev vad Bilbo skulle göra. Av förståliga skäl var detta ganska drygt eftersom spelet inte klarade allt för många uttryck. :p
- RingwraithIII
- Medlem
- Kontakt:
Jag startade för ganska länge sedan en tråd om spelen!
viewtopic.php?t=1456
Spelet till Playstation 2 har redan kommit ut tror jag!
viewtopic.php?t=1456
Spelet till Playstation 2 har redan kommit ut tror jag!
Vi kan väl diskutera om brädspel (allt som inte går att spela på dator eller TV-spel) istället då?
Själv har jag ett urkasst frågaspel....
Exempel på fråga:
"Vad hette Arwens farmor?"
"Svar: Galadriel"
Sedan står det att alla frågor är hämtade från PJs film, men trots det nämns Glorfindel ett par gånger.
Helt uselt...
Själv har jag ett urkasst frågaspel....
Exempel på fråga:
"Vad hette Arwens farmor?"
"Svar: Galadriel"
Sedan står det att alla frågor är hämtade från PJs film, men trots det nämns Glorfindel ett par gånger.
Helt uselt...
Jag har båda spelen (de är klassiker) så om nån är intresserad av dem kan jag tanka upp dem (1,4 Mb styck ung.)
Vidare, fanns ett av de bästa rollspelen av alla till sagan om ringen. Nu har det kommit ett nytt (varför förstår jag inte när det gamla var perfekt), hörde jag men jag har inte prövat det.
/Janne
Vidare, fanns ett av de bästa rollspelen av alla till sagan om ringen. Nu har det kommit ett nytt (varför förstår jag inte när det gamla var perfekt), hörde jag men jag har inte prövat det.
/Janne
- D. Andersson
- Medlem
Nja... det jag hört om det gamla var att det var jobbiga regler. Man kunde inte gå efter regelboken, eftersom spelet förstördes då.barzam skrev:Vidare, fanns ett av de bästa rollspelen av alla till sagan om ringen. Nu har det kommit ett nytt (varför förstår jag inte när det gamla var perfekt), hörde jag men jag har inte prövat det.
/Janne
-
Trippad kick
- Medlem
först och främst: spelen till PC:
del 1: http://www.abandonware-france.org/ltf-jeu.php3?id=431
del 2: http://www.abandonware-france.org/ltf-jeu.php3?id=432
sedan om rollspelet: reglerna är bra och väl uttänkta. Jag vet inte vad du spelar för rollspel annars, men jämfört med AD&D (Advanced Dungeons & Dragons) är man som spelledare mycket mer styrd av regelboken i MERP (Middle Earth Roll Playing), vilket är bra om man gillar det. Men i stort är det ett smidigt spel att spela, med otroligt genomtänkta fakta och allt man kan önska sig av ett rollspel.
Har någon spelat det nya?
del 1: http://www.abandonware-france.org/ltf-jeu.php3?id=431
del 2: http://www.abandonware-france.org/ltf-jeu.php3?id=432
sedan om rollspelet: reglerna är bra och väl uttänkta. Jag vet inte vad du spelar för rollspel annars, men jämfört med AD&D (Advanced Dungeons & Dragons) är man som spelledare mycket mer styrd av regelboken i MERP (Middle Earth Roll Playing), vilket är bra om man gillar det. Men i stort är det ett smidigt spel att spela, med otroligt genomtänkta fakta och allt man kan önska sig av ett rollspel.
Har någon spelat det nya?
Perfelt och perfekt är väl att ta i MERP (Middle Earth Roleplay) eller SRR (Sagen om Ringen Rollspelet, som det hette på svenska) var en nedbantad version av den gamla klassikern Rolemaster, vilket om inte annat märktes i att vissa av tabellerna fortfarande hänvisade till regler som fanns i Rolemaster men inte i MERP. Och trots en Second edition så lyckades man inte riktigt reda ut alla buggar i spelet...barzam skrev:Vidare, fanns ett av de bästa rollspelen av alla till sagan om ringen. Nu har det kommit ett nytt (varför förstår jag inte när det gamla var perfekt), hörde jag men jag har inte prövat det.
Regelmässigt så kan jag väl säga att jag inte är så förtjust i tabeller, till spelet kom en liten tabellsamling (vilken iofs är liten jämfört med Rolemasters) och att det använder sig av "levelsystem", vilket jag inte är direkt någon fan av, den svenska versionen led dessutom av usel översättning.
Inte heller blev det bättre av att modulerna varierade mellan antingen rent skräp eller hyfsat, något mittemellan återfanns sällan. Det enda positiva med spelet var väl Angus McBrides snygga omslagsbilder...
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)