Det är TV, gjort av TV-folk... vill man ha bättre får man vända sig till böcker.
Svenska slag
- Belisarius
- Medlem
Det är TV, gjort av TV-folk... vill man ha bättre får man vända sig till böcker.
Senast redigerad av 1 Belisarius, redigerad totalt 10 gånger.
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jag prenumererar på en populärhistorisk tidskrift och där fick man i senaste numret med en DVD innehållandes det första avsnittet. Jag är ingen expert och höjde väl lite på ögonbrynen när han förklarade taktiken vid slaget vid Wittstock med hjälp av yoghurtburkar (?!) men som populärhistoriskt program för allmänheten kan det fylla sin funktion. Jag tänker i alla fall följa serien i den mån jag har tid.
- Belisarius
- Medlem
- medundersåte
- Medlem
Jag fick faktiskt hem det första avsnittet tillsammans med det senaste numret av Allt om historia. Ganska så lättsamt hållet och jag kunde hitta en del felaktigheter och grova förenklingar. Man gick in en del på slagen vid Wittstock och Fehrbellin, annars var det mycket allmän svensk krigshistoria. Wrangel och hans hustru stod i centrum och man provsköt med en flintlåsmusköt. Inte helt igenom dåligt även om jag själv inte lärde mig speciellt mycket nytt. Det ska dock bli intressant att se de följande avsnitten.
Jag såg avsnittet när de föklarade Hastings med hjälp av ärtor och meloner:DBelisarius skrev:Lite OT, men på tal om Brainiacs och deras "History abuse"-program har de ett inslag där de beskriver olika slag med hjälp av grönsaker och jag vet inte vad. Det blir liksom inte särskilt förklarande eller korrekt men har man ett hum om slagen är det stundtals hysteriskt roligt.
- Djinghis Khan
- Medlem
Stilen var onekligen lite speciell. Jag hörde ett radioprogram där serien diskuterades. En deltagare talade om "hans historia" resp. "hennes historia" och sade att "Svenska slag" var "Hans fjortonårige lillebrors historia".
Men faktamässigt tyckte jag det var helt OK, onekligen en sagolik skillnad jämfört med "Snapphanarnas krig".
Men faktamässigt tyckte jag det var helt OK, onekligen en sagolik skillnad jämfört med "Snapphanarnas krig".
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
Såg bara delar (hallå, det var semifinal...), men tyckte tonen var sympatisk. Lite splittrad kanske och det var lite väl stora hopp ibland av det jag såg (Wittstock och så häpp så var 30-åriga kriget avklarat.. on to Karl XI utan att nämna fadern..?). Men som historiaprogram i public service tror jag det funkar bra.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja jag håller med. Jag var faktiskt besviken på pogramet. Sedan har jag jättesvårt för modärn musik i historiska program. Jag skulle vilja haft nån slags näsflöjtsmusik (ellervaddetheter) säckpipa eller vad som helst men inte Björk(?).Djinghis Khan skrev:Vid mina snart 22 år är jag tydligen redan för gammal för dokumentärer av det här slaget. Vuxna män som leker med yoghurtförpackningar, pratar högstadiespråk och lattjar runt med en döskalleflagga blir helt enkelt för infantilt
Det enda jag hade behållning av var muskötskyttet. Det var intressant. Jag skulle kunna tänka mig en dokumentär som avhandlade och provade olika vapen från den här tiden.
Sonderling