Alkoholvanor hos ledare
Alkoholvanor hos ledare
Att Winston drack mycket är väl hyfsat säkerställt - men hur mycket? Samma sak för Franklin? Stalin måste ha tagit sig en vodka då och då - hur många? Grappa och en Bardolino kan ju inte ha varit främmande för Mussolini medans Hitler var måttlig, eller?
Finns det några säkra källor på vad de verkligen satte i sig en normal dag?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Alkoholvanor hos ledare
Churchill skrev själv i någon av sina böcker att han visserligen drack hela tiden, men aldrig så att han blev berusad..Hans skrev:Att Winston drack mycket är väl hyfsat säkerställt - men hur mycket? Samma sak för Franklin? Stalin måste ha tagit sig en vodka då och då - hur många? Grappa och en Bardolino kan ju inte ha varit främmande för Mussolini medans Hitler var måttlig, eller?
MVH
Hans
Hitler var väl måttlig på gränsen till nykterist?
Roosevelts vanor har jag fått intrycket var likartade Churchills - ofta, men aldrig berusad. Stalin har ju skildringar av "västerlänningar" beskrivits som typiskt rysk i sitt drickande under de förhandlingsmöten som hölls under kriget - mycket och intensivt men samtidigt behärskat som bara ryssar kan. Mussolinis dryckesvanor har jag faktiskt aldrig hört om.
- Belisarius
- Medlem
Churchill var tydligen inte riktigt så hemsk som sägs... eller....
http://www.winstonchurchill.org/i4a/pag ... ?pageid=99
http://www.chriswoodford.com/church.html
MVH
Hans
http://www.chriswoodford.com/church.html
MVH
Hans
"no alcoholic could drink that much!"Hans skrev:Churchill var tydligen inte riktigt så hemsk som sägs... eller....
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Fältmarskalken
- Medlem
Såg en intervju med Chrusjtjovs son som berättade att Stalin bara drack så att han var lite "lagomt" berusad och syftet med detta var att supa de andra gästerna under bordet och få dem att försäga sig. Alkoholen kan ju den effetkten att man säger och gör saker som man normalt inte vågar göra i nyktert tillstånd, och detta tog Stalin fasta på genom att se till att gästerna fick rikliga mängder alkohol.
Det låter som något Stalin skulle göra, helt klart. Jag har för mig att han brukade dricka sig berusad när han var ensam, dock. Jag kommer inte ihåg min källa, men jag undrar om jag inte läste det i Peter Englunds "Brev från nollpunkten". Jag tror att det var i novellen "Invid ravinen" där det nämns att Bukarins fru, Svetlana eller vad hon hette brukade bli uppringd av en berusad Stalin. Huruvida man ska ta det med en nypa salt eller ej, vet jag inte.
Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.
Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Anna Larina.Andreas K skrev:Bukarins fru, Svetlana eller vad hon hette brukade bli uppringd av en berusad Stalin. Huruvida man ska ta det med en nypa salt eller ej, vet jag inte.![]()
Alla ryskor heter inte Svetlana eller Olga.
Efter Stalins andra hustrus självmord förändrades Stalin, många källor talar om honom som två helt olika personer. Detta innebar bland annat att han inte tyckte om att vara ensam. Så att Stalin berusad ringde till Bucharin och andra ledare är inte något kontroversiellt påstående.
Han är inte den enda som ringt berusad...... dock aldrig jag
/Martin
Enligt en skröna skulle det vara så här som gjorde att Stalin lyckades få så mycket inflytande i Östeuropa på Yalta-konferensen.Fältmarskalken skrev:Såg en intervju med Chrusjtjovs son som berättade att Stalin bara drack så att han var lite "lagomt" berusad och syftet med detta var att supa de andra gästerna under bordet och få dem att försäga sig. Alkoholen kan ju den effetkten att man säger och gör saker som man normalt inte vågar göra i nyktert tillstånd, och detta tog Stalin fasta på genom att se till att gästerna fick rikliga mängder alkohol.
Är det någon som har mer information om detta ?Andreas K skrev:Angående Hitler så har jag läst (kanske här på Skalman) att han begränsade sig till att dricka lättöl på sin höjd. Han var ju starkt emot alkohol efter incidenten när han var 16 år och somnade på en gata efter att ha druckit lite för mycket öl.
Angela Lambert skriver i Eva Brauns förlorade liv "Ända sedan tonåren hade han (Hitler) inte druckit alkohol annat än ett enstaka glas utspätt, sött vitt vin."
Vi har väl alla haft våra ungdomsfyllor, och har man supit så man ramlat omkull, får man väl ta nya tag med lite mindre alkohol vid nästa tillfälle.
MVH
Hej!
Aino Kuusinen har ju berättat om hur hon tillbringande en dag i slutet av 1920-talet på tremanhand med sin man Otto-Ville och Stalin. De var ute i en båt och hela tiden drack Stalin friskt men behöll kontrollen över sig så att hon märkte att han tydligen försökte få Otto-Ville att säga något obetänksamt. Hon själv skickade ju långt senare till Gulag.
Laitman
Aino Kuusinen har ju berättat om hur hon tillbringande en dag i slutet av 1920-talet på tremanhand med sin man Otto-Ville och Stalin. De var ute i en båt och hela tiden drack Stalin friskt men behöll kontrollen över sig så att hon märkte att han tydligen försökte få Otto-Ville att säga något obetänksamt. Hon själv skickade ju långt senare till Gulag.
Laitman