När uppstod den Tyska militarismen?
När uppstod den Tyska militarismen?
Efter att ha läst de två första delarna av Peter Englunds blivande trilogi (Ofredsår och Den Oövervinnerlige) kan jag inte släppa tanken på att den tyska militarismen föddes i Preussen under senare hälften av 1600-talet under Fredrik Vilhelm (den store) men hur var det egentligen?
- Belisarius
- Medlem
Utan att veta bättre, är förmodligen Brandenburg under 1600-talet vaggan för det som senare skulle bli känt som den Preussiska militarismen. Brandenburg var korsvägen för hela kontinentens arméer under hela århundradet och var ständigt utsatt för allt som följer därmed. De fick väl också som en effekt av det en stor andel legoknektar - folk som fått hus och hem förstörda och anslöt sig till arméerna för uppehälle, lite säkerhet eller kanske bara av äventyrslusta. Då kan man ju i alla fall inbilla sig att en allmän uppfattning om nödvändigheten av, samt kunskap om, en stark militär fanns hos befolkningen,.
Jag för min del kan inte låta bli att fundera på om inte Brandenburgarna i sin tur hade ett arv av, eller i alla fall inspirerades av, Tyska ordens samhällsbyggnad i deras östra grannländer ett par århundraden tidigare.
Jag för min del kan inte låta bli att fundera på om inte Brandenburgarna i sin tur hade ett arv av, eller i alla fall inspirerades av, Tyska ordens samhällsbyggnad i deras östra grannländer ett par århundraden tidigare.
Preussen och Brandenburg enades väl genom personalunion nån gång under senare delen av 1700-talet.Razor skrev:Som du skriver är kanske Brandenburg mer korrekt. Fredrik Vilhelm ändrade väl namnen på sitt furstendöme från Brandenburg till Preussen någon gång efter Westfaliska freden?
Preussens frigörelse från Polen var ju ett av fredsvilkoren under sveriges krig mot Polen 1655 så det skulle verkligen förvåna om Brandenburg skulle ha ändrat namn till det av en redan existerande stat
Edit: jag ber om ursäkt, tycks som om brandenburgs härskare redan styrde över preussen innan preussen blev fritt från sin vassal ställning gemtemot Polen.. men varför befriade Sverige preussen för brandenburgs räkning? krigade inte vi mot brandenburg i det kriget?
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
Det fanns "militarism" i alla länder.
Preussen, som hade ett utsatt läge, utvecklade sin stat till en ( i förhållande till landets befolkning) stark militärmaskin. Detta i kombination med bl.a Bismarcks politiska geni bäddade sedan för Tysklands enande och det andra kejsardömet. De tidigare lokalt preussiska förhålliningsätten kom sedan att, för ytterligare en tid, prägla också detta större Tyskland.
Värre var det väl inte. Militarismen blev, kan man säga, en modesak.
Preussen, som hade ett utsatt läge, utvecklade sin stat till en ( i förhållande till landets befolkning) stark militärmaskin. Detta i kombination med bl.a Bismarcks politiska geni bäddade sedan för Tysklands enande och det andra kejsardömet. De tidigare lokalt preussiska förhålliningsätten kom sedan att, för ytterligare en tid, prägla också detta större Tyskland.
Värre var det väl inte. Militarismen blev, kan man säga, en modesak.