Ronald Reagan Död

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 11 juni 2004, 16:58

Hartmann1943-45 skrev:Buchanan(d) var president 1857-1861
Aha, ok. Lite längre tillbaka än vad jag tänkte, m a o.
Det var senildemensen då... :wink:

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 14 juni 2004, 05:35

Hartmann1943-45 skrev: Ursäkta men som den sämsta presidenten i Usas historia brukar välan
alltid Warren Harding räknas, denne mycket inkompetene passive
president, som lät sig omges av korrupta medarbetare.
I de flesta undersokningar som jag har sett sa ar det Buchanan som fick den yttersta tvivelaktiga aran att vara USAs samste president. Dock ligger aven Warren Harding dar och skrapar i botten tillsammans med Pierce, Buchanan, och Andrew Johnson.

Det ar vart att notera att den undersokning som jag lankade till sa ansag samhallsvetarna att Warren Harding var den samste presidenten medans historikerna och juridikprofessorerna valde Buchanan som sin favorit.

http://www.ragz-international.com/pres.pdf

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 14 juni 2004, 05:42

Gutekrigaren skrev:Aha, jag missade att det var alla presidenter och inte bara de under 1900-talet din undersökning behandlade...

Vad hade de för kriterier för en framstående president?

Mvh Petter
The scholars were asked: “Please rate each president using the table below. In deciding how to rate a president, please take into consideration the value of the accomplishments of his presidency and the leadership he provided the nation, along with any other criteria you deem appropriate.”

http://www.ragz-international.com/pres.pdf

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 14 juni 2004, 11:18

Många menar att Reagan hade större talanger på vita duken än i vita huset, vilket kanske säger en hel del om hans politiska talanger. Allvarligaste effekten av Reagans presidentskap var väl annars att underskottet i statsfinanserna eskalerade (skyhöga skattesänkningar i kombination med ökade försvarsanslag) samt den ökade polariseringen i det amerikanska samhället (vilket nämnts tidigare)

Användarvisningsbild
Thompson Lykes
Ny medlem

Tyskarnas syn på Reagan

Inlägg av Thompson Lykes » 12 mars 2007, 16:09

Jag såg bilden där Reagan talade vid Brandenburger Tor i Berlin 1987.

Jag har länge undrat hur tyskarna såg på Ronald Reagan och hans sätt att leda USA i relationerna till Ryssland under Kalla Kriget.

Tänker både då på saker som Bitburgbesöket och hans uppmaning till Gorbatjov att riva muren.

Hur var den förhärskande synen bland gemene tysk på Reagan under åttiotalet?

Ja,kanske lite svårt att ge absoluta svar, men jag kan ju fråga vad ni tror, i alla fall... :D

mvh/Tom

Skriv svar