Ok, jag drämmer till med mitt svar nu då (och nu blir det ju verkligen pinsamt om det skulle visa sig att jag har fel
Jenisch. Talas av jenerna (den svenska termen hittade jag just på, hittar bara tyskspråkig information om folket), ett "resandefolk" i sydtyskland med omnejd. Jenerna är inte zigenare/romani även om deras resande livsstil och traditionella sysselsättningar (skärsliperi, förtenning, korgflätning etc) är lika. Jenerna är mer något i stil med "Tinkers" på Irland och kallas tydligen "vita zigenare" ibland.
Det finns numera jener i bland annat Tyskland, Schweiz, Österrike, Ungern, Belgien, Frankrike, Vitryssland och baltikum. De är kanske sammanlagt en 300.000 eller uppåt en halv miljon människor, lite beroende på hur man räknar. Liksom med alla resandefolk är numera många bofasta, helt eller under stora delar av året, men det finns fortfarande en hel del åretruntresande jener.
Folkets ursprung är omstritt och som så ofta när det gäller den här typen av folk är de inte ens själva inbördes överens om sin historiska bakgrund. De råkade rätt illa ut under nazisternas utrotningskampanjer, men har blivit ganska bortglömda i sammanhanget eftersom de buntats ihop i samma kategori som zigenarna, något jenerna tydligen inte är alltför glada över. Det verkar föras en kampanj för att få en officiell ursäkt och kompensation av den tyska staten.
Faktum är att jag enbart googlade på ditt första inlägg, inte på ledtrådarna.

Men det blev en process i flera steg att hitta rätt, och krävde lite kreativitet och att man läser tyska hyfsat obehindrat.
Fast du får gärna tala om för mig vad det var i min signatur som påminde om någon trakt där jeniska talas.. jag
har ju inte ens någon signatur?
-Engan