Ryska hangarfartyg?
Ryska hangarfartyg?
Har/hade Ryssland/Sovjet några hangarfartyg? Om så är fallet: vad karaktäriserar dem? finns det länkar/bilder o.s.v?
vänligen.
vänligen.
Re: Ryska hangarfartyg?
Rysslands hangarfartygsflotta har krympt, fartyg som Ul'yanovsk, Minsk, Leningrad, Novorossiysk, Kiev och Moskva är utskrotade, bara Admiral Kuznetsov är kvar i aktiv tjänst.
http://www.webcom.com/~amraam/rcar.html#future

Admiral Kuznetsov
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship ... 1143_5.htm
MVH
http://www.webcom.com/~amraam/rcar.html#future

Admiral Kuznetsov
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship ... 1143_5.htm
MVH
- Mathias Forsberg
- Medlem
Senast redigerad av 1 Mathias Forsberg, redigerad totalt 17 gånger.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Ryska hangarfartyg?
Är alla dessa ryska/fd sovjetiska samma klass? Anledningen är att jag såg vad som såg ut som en marinversion av en MiG-29 på Kuznetsov. Fanns dessa på alla gamla fartyg eller endast ett par?Battler skrev:Rysslands hangarfartygsflotta har krympt, fartyg som Ul'yanovsk, Minsk, Leningrad, Novorossiysk, Kiev och Moskva är utskrotade, bara Admiral Kuznetsov är kvar i aktiv tjänst.
MVH
Min bild av Kievklassen var skitfartyg som var felkonstruerade så de inte kunde operera på havet med endast lite helikoptrar och usla VTOL-plan (Yak-8?).
Var finns Kuznetsov nu? Svarta Havet?
/Forsberg
Surfade för en tid sedan runt på en ganska omfattande websajt som behandlar olika länders sjöstridskrafter. Det visade sig t.e.x att Thailand (!) förfogar över ett modernt hangarfartyg. Kankse är dessa fartyg vanligare än jag trodde? Har dock inte kvar länken...Johan S skrev:Nån som har koll på hur många länder det är som har hangarfartyg i dagsläget? Dom ser ju onekligen ganska stora ut och kostar säkert därefter.
//Johan
- Olof Larsson
- Medlem
Det ryska hangarfartyget Kuznetzov, som antagligen ligger vid kaj, torde vara försett med:
12+ SU-27K/SU-33
4+ x Ka-27-LD
18+ x Ka-27 PLO
2+ x Ka-27-S
Anledningen till att det står + bakom antalet flygplan & helikoptrar,
är att fartyget från början skulle ha fler flygplanstyper (Yak-141, MiG-29K, SU-25K),
som dock har lagts på is, varvid de ursprungliga antalet flygplan (antalet innan plustecknen),
kan ha utökats.
"Hoppbacken" är till för att kunna starta SU-27K/SU-33:orna utan att använda katapult,
vilket leder till att de kan få upp hela flyggruppen snabbare än med katapult.
Vidare så kännetecknas ryska hangarfartyg av de har en mycket stark bestyckning,
till skillnad mot amerikanska hangarfartyg, som nästan är nakna.
Denna beväpning består även av sjömålsrobotar.
Kuznetzov är det enda ryska hangarfartyg som använt "riktiga" flygplan.
Vad gäller de gamla Kiev-fartygen så har Ryssland ej kvar några.
Indien kan ha köpt Admiral Gorshkov (tidigare Baku),
men mina uppgifter är några år gamla, så jag vet inte säkert.
Minsk har sålts till Kina.
Den franska R.99 Foch kan ha sålts till Brasilien.
Argentina har inte kvar sin Vientecinco de Mayo, som såldes för skrotning 1999.
Indien har kvar sin gamla R 22 Virrant från 1944.
Hon ska vara kvar till 2006, då hon ska ersättas, ev. av Admiral Gorshkov, eller med en nykonstruktion.
Italien har sin C.551 Giuseppe Garibaldi, som normalt bär 8 Harrier och 8 helikoptrar.
Spanien har R.11 Principe De Asturias , som kan bära 22 Harriers och helikoptrar.
Thailand har HMTS R 911 Chakri Naruebet, som kan bära 9 Harrier och 14 helikoptrar. Hon verkar mest användas som kungjakt!
Källa:http://www.warships1.com/
12+ SU-27K/SU-33
4+ x Ka-27-LD
18+ x Ka-27 PLO
2+ x Ka-27-S
Anledningen till att det står + bakom antalet flygplan & helikoptrar,
är att fartyget från början skulle ha fler flygplanstyper (Yak-141, MiG-29K, SU-25K),
som dock har lagts på is, varvid de ursprungliga antalet flygplan (antalet innan plustecknen),
kan ha utökats.
"Hoppbacken" är till för att kunna starta SU-27K/SU-33:orna utan att använda katapult,
vilket leder till att de kan få upp hela flyggruppen snabbare än med katapult.
Vidare så kännetecknas ryska hangarfartyg av de har en mycket stark bestyckning,
till skillnad mot amerikanska hangarfartyg, som nästan är nakna.
Denna beväpning består även av sjömålsrobotar.
Kuznetzov är det enda ryska hangarfartyg som använt "riktiga" flygplan.
Vad gäller de gamla Kiev-fartygen så har Ryssland ej kvar några.
Indien kan ha köpt Admiral Gorshkov (tidigare Baku),
men mina uppgifter är några år gamla, så jag vet inte säkert.
Minsk har sålts till Kina.
Den franska R.99 Foch kan ha sålts till Brasilien.
Argentina har inte kvar sin Vientecinco de Mayo, som såldes för skrotning 1999.
Indien har kvar sin gamla R 22 Virrant från 1944.
Hon ska vara kvar till 2006, då hon ska ersättas, ev. av Admiral Gorshkov, eller med en nykonstruktion.
Italien har sin C.551 Giuseppe Garibaldi, som normalt bär 8 Harrier och 8 helikoptrar.
Spanien har R.11 Principe De Asturias , som kan bära 22 Harriers och helikoptrar.
Thailand har HMTS R 911 Chakri Naruebet, som kan bära 9 Harrier och 14 helikoptrar. Hon verkar mest användas som kungjakt!
Källa:http://www.warships1.com/
Läste lite om anfallet på flottbasen Taranto och ville se hur det såg ut idag. Ganska snabbt hittas C.551 Giuseppe Garibaldi vid kajplats. Google Earth är riktigt trevligt.
Lite nyfiken blev jag på den kraftiga rökutvecklingen på fartyget intill. Trodde att rökpelare från stridsfartyg var en svunnen era?
Blev också lite nyfiken på sundet vid Gilbraltar då ett minne från filmen Das Boot var att det skulle vara så gott som självmord att gå igenom sundet. Kollade via Google Earth och var rätt häftigt att se fartygen som passerar genom sundet. Förstår att det var mer eller mindre omöjligt att ta sig igenom efter att ha sett det. Trodde det var bredare...
Google Earth är en av de trevligare saker som dykt upp på nätet på senare tid.
Lite nyfiken blev jag på den kraftiga rökutvecklingen på fartyget intill. Trodde att rökpelare från stridsfartyg var en svunnen era?
Blev också lite nyfiken på sundet vid Gilbraltar då ett minne från filmen Das Boot var att det skulle vara så gott som självmord att gå igenom sundet. Kollade via Google Earth och var rätt häftigt att se fartygen som passerar genom sundet. Förstår att det var mer eller mindre omöjligt att ta sig igenom efter att ha sett det. Trodde det var bredare...
Google Earth är en av de trevligare saker som dykt upp på nätet på senare tid.