Bokrean: gjorde jag bra köp?
-
Bengt Baron
- Medlem
Bokrean: gjorde jag bra köp?
Eftersom jag själv inte har kunskap att bedömma den historiska korrekheten, så kastar jag ut frågan här.
Jag köpte böcker "i språnget" utan att på förhand kolla upp om de är "historiskt korrekta" eller ej.
De fyra böckerna är:
Johann Voss Soldat i Waffen-SS
David Cesarani Adolf Eichmann
Michael Tamelander & Niklas Zetterling Den nionde april
Hans von Luck Pansarchef under Rommel
Tamelander & Zetterling har jag iaf läst att de ska skriva "bra" (läs: böcker med korrekta fakta) böcker, de två självbiografierna borde väl rimligtvis vara ganska korrekta även de?
Har ni läst böckerna?
Jag köpte böcker "i språnget" utan att på förhand kolla upp om de är "historiskt korrekta" eller ej.
De fyra böckerna är:
Johann Voss Soldat i Waffen-SS
David Cesarani Adolf Eichmann
Michael Tamelander & Niklas Zetterling Den nionde april
Hans von Luck Pansarchef under Rommel
Tamelander & Zetterling har jag iaf läst att de ska skriva "bra" (läs: böcker med korrekta fakta) böcker, de två självbiografierna borde väl rimligtvis vara ganska korrekta även de?
Har ni läst böckerna?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Har inte läst någon av böckerna men åtminstone tre av dem har varit uppe i olika diskussioner, två av dem har egna trådar.
Voss
pansarchef
/Martin
Voss
pansarchef
/Martin
-
Bengt Baron
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Cyber Joker
- Medlem
- kingherald
- Medlem
Angående hans von luck pansarchef under rommel så är den bra, väldigt personlig är den också,
Verkar när man läst boken att hans von luck var en väldigt anpassningsbar individ lite snobbig, kan bero på hans fina stamtavla som han beskriver i boken. Han var väldigt förtjust i viner och konst speciellt franskt,Boken tar upp allt som behövs veta om en ärorik wehrmacht soldat som behållde det preussiska idealet ändå fram till sin död.boken rekomenderas varmt, från krigssituationer till väldigt personliga saker skildrar han helhjärtat, även den tragiska fångenskapen han fick genomlida i ett gulagläger i georgien.
johann voss bok är ett utmärkt köp den tränger in i djupet på en waffen ss soldats mentalitet, innehåller även grymt bra krigsskildringar från det arktiska finska lappland,Rätt så informativ var den för mig den skildrade lapplandskriget mellan vapenbrödrarna från ett tyskt håll.
mvh mange
Verkar när man läst boken att hans von luck var en väldigt anpassningsbar individ lite snobbig, kan bero på hans fina stamtavla som han beskriver i boken. Han var väldigt förtjust i viner och konst speciellt franskt,Boken tar upp allt som behövs veta om en ärorik wehrmacht soldat som behållde det preussiska idealet ändå fram till sin död.boken rekomenderas varmt, från krigssituationer till väldigt personliga saker skildrar han helhjärtat, även den tragiska fångenskapen han fick genomlida i ett gulagläger i georgien.
johann voss bok är ett utmärkt köp den tränger in i djupet på en waffen ss soldats mentalitet, innehåller även grymt bra krigsskildringar från det arktiska finska lappland,Rätt så informativ var den för mig den skildrade lapplandskriget mellan vapenbrödrarna från ett tyskt håll.
mvh mange
- Cyber Joker
- Medlem
-
Bengt Baron
- Medlem
Tack för alla inlägg.
Efter att ha kommit ett 70-tal sidor in i boken, så slås jag av upprepade ställen där von Luck berättar om hur väl bemött han och hans soldater verkar ha blivit i bl.a. Frankrike 1940, men även 1941 i Sovjetunionen (bland civilisterna).
Är detta möjligt eller är kan man misstänka en något grumlig minnesbild hos författaren?
Det gör iaf mig något förbryllad.
Efter att ha kommit ett 70-tal sidor in i boken, så slås jag av upprepade ställen där von Luck berättar om hur väl bemött han och hans soldater verkar ha blivit i bl.a. Frankrike 1940, men även 1941 i Sovjetunionen (bland civilisterna).
Är detta möjligt eller är kan man misstänka en något grumlig minnesbild hos författaren?
Det gör iaf mig något förbryllad.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
I Ukraina och andra delar av västra Sovjet var befolkningen till påfallande stor del välvilligt inställd till tyskarna, men det gick snart över när nazism och övermänniskotänkande gick ut över de erövrade. Så von Lucks intryck kan mycket väl stämma 1941, men hade han varit kvar där skulle han ha fått se omsvängningen.
-
Bengt Baron
- Medlem
Din tes stämmer förmodligen allt efter tiden förflöt och tyskarna visades sig från en annan sida än kanske den gemene soldaten (tror jag).B Hellqvist skrev:I Ukraina och andra delar av västra Sovjet var befolkningen till påfallande stor del välvilligt inställd till tyskarna, men det gick snart över när nazism och övermänniskotänkande gick ut över de erövrade. Så von Lucks intryck kan mycket väl stämma 1941, men hade han varit kvar där skulle han ha fått se omsvängningen.
Var det ofta så att områden, (efter att ha blivit säkrade av armén) fick påhälsning av partifuktionärer från NSDAP eller liknande för att säkerställa "den rätta tron"?
De största misstankarna mot grumlig minnesbild vad gäller von Luck kommer senare i boken, när han närmast framställer sig som om han hejar på de västallierade. Slåss inte mot dem då, dumbom.Lindir skrev:Man kan alltid misstänka en "något grumlig minnesbild" hos självbiografer ...Bengt Baron skrev:Är detta möjligt eller är kan man misstänka en något grumlig minnesbild hos författaren?
- Belisarius
- Medlem
Det elände som civilbefolkningen utsattes för genom att vara fångad i korselden gjorde dem nog som sagt inte mer fientliga gentemot tyskarna i början - krig är ju krig. Däremot blev klimatet betydligt bistrare när den civila (dvs. NSDAP:s) tyska administrationen tog över i de ockuperade områdena. Även Mellenthin och Manstein beklagar sig över detta i sina biografier om jag minns rätt, att det gås för hårt åt lokalbefolkningen av organisationer de inte hade inflytande över. Det må väl vara sagt, i alla fall fram till -43 var ju då de arméstyrda områdena längre fram men frågan är väl om det verkligen var så stor skillnad för de boende.Bengt Baron skrev:Din tes stämmer förmodligen allt efter tiden förflöt och tyskarna visades sig från en annan sida än kanske den gemene soldaten (tror jag).B Hellqvist skrev:I Ukraina och andra delar av västra Sovjet var befolkningen till påfallande stor del välvilligt inställd till tyskarna, men det gick snart över när nazism och övermänniskotänkande gick ut över de erövrade. Så von Lucks intryck kan mycket väl stämma 1941, men hade han varit kvar där skulle han ha fått se omsvängningen.
Var det ofta så att områden, (efter att ha blivit säkrade av armén) fick påhälsning av partifuktionärer från NSDAP eller liknande för att säkerställa "den rätta tron"?