Bokrean: gjorde jag bra köp?

Skriv svar
Bengt Baron
Medlem

Bokrean: gjorde jag bra köp?

Inlägg av Bengt Baron » 28 februari 2007, 15:54

Eftersom jag själv inte har kunskap att bedömma den historiska korrekheten, så kastar jag ut frågan här.
Jag köpte böcker "i språnget" utan att på förhand kolla upp om de är "historiskt korrekta" eller ej.
De fyra böckerna är:

Johann Voss Soldat i Waffen-SS
David Cesarani Adolf Eichmann
Michael Tamelander & Niklas Zetterling Den nionde april
Hans von Luck Pansarchef under Rommel

Tamelander & Zetterling har jag iaf läst att de ska skriva "bra" (läs: böcker med korrekta fakta) böcker, de två självbiografierna borde väl rimligtvis vara ganska korrekta även de?

Har ni läst böckerna?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 februari 2007, 16:18

Har inte läst någon av böckerna men åtminstone tre av dem har varit uppe i olika diskussioner, två av dem har egna trådar.

Voss
pansarchef

/Martin

Bengt Baron
Medlem

Inlägg av Bengt Baron » 28 februari 2007, 16:24

Sökfunktionen, sökfunktionen...

Tackar!

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 mars 2007, 01:01

Jag har inte läst Eichman-boken, men de övriga tre är utmärkta!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 mars 2007, 08:41

B Hellqvist skrev:Jag har inte läst Eichman-boken, men de övriga tre är utmärkta!
Har läst den och den gav en liten annan bild avseende hans roll och betydelse.
:)

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 2 mars 2007, 15:04

Har läst alla fyra och de är helt OK. Gillar Voss och von Luck bäst då det är självbiografier, ögonvittnesskildringar.

Mvh CJ

Användarvisningsbild
kingherald
Medlem

Inlägg av kingherald » 2 mars 2007, 16:09

Angående hans von luck pansarchef under rommel så är den bra, väldigt personlig är den också,
Verkar när man läst boken att hans von luck var en väldigt anpassningsbar individ lite snobbig, kan bero på hans fina stamtavla som han beskriver i boken. Han var väldigt förtjust i viner och konst speciellt franskt,Boken tar upp allt som behövs veta om en ärorik wehrmacht soldat som behållde det preussiska idealet ändå fram till sin död.boken rekomenderas varmt, från krigssituationer till väldigt personliga saker skildrar han helhjärtat, även den tragiska fångenskapen han fick genomlida i ett gulagläger i georgien.

johann voss bok är ett utmärkt köp den tränger in i djupet på en waffen ss soldats mentalitet, innehåller även grymt bra krigsskildringar från det arktiska finska lappland,Rätt så informativ var den för mig den skildrade lapplandskriget mellan vapenbrödrarna från ett tyskt håll.

mvh mange

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 3 mars 2007, 19:02

Gjorde ett klipp idag på ett antikvariat i Malmö som hade rea. Fick "Truck of the Wehrmacht" av Reinard Frank och "Japanese Infantryman" av Leo J. Daugherty för en hundralapp för båda!! :D

Bengt Baron
Medlem

Inlägg av Bengt Baron » 5 mars 2007, 19:31

Tack för alla inlägg.
Efter att ha kommit ett 70-tal sidor in i boken, så slås jag av upprepade ställen där von Luck berättar om hur väl bemött han och hans soldater verkar ha blivit i bl.a. Frankrike 1940, men även 1941 i Sovjetunionen (bland civilisterna).
Är detta möjligt eller är kan man misstänka en något grumlig minnesbild hos författaren?
Det gör iaf mig något förbryllad.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 6 mars 2007, 00:47

Bengt Baron skrev:Är detta möjligt eller är kan man misstänka en något grumlig minnesbild hos författaren?
Man kan alltid misstänka en "något grumlig minnesbild" hos självbiografer ...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 6 mars 2007, 02:05

I Ukraina och andra delar av västra Sovjet var befolkningen till påfallande stor del välvilligt inställd till tyskarna, men det gick snart över när nazism och övermänniskotänkande gick ut över de erövrade. Så von Lucks intryck kan mycket väl stämma 1941, men hade han varit kvar där skulle han ha fått se omsvängningen.

Bengt Baron
Medlem

Inlägg av Bengt Baron » 6 mars 2007, 09:36

B Hellqvist skrev:I Ukraina och andra delar av västra Sovjet var befolkningen till påfallande stor del välvilligt inställd till tyskarna, men det gick snart över när nazism och övermänniskotänkande gick ut över de erövrade. Så von Lucks intryck kan mycket väl stämma 1941, men hade han varit kvar där skulle han ha fått se omsvängningen.
Din tes stämmer förmodligen allt efter tiden förflöt och tyskarna visades sig från en annan sida än kanske den gemene soldaten (tror jag).
Var det ofta så att områden, (efter att ha blivit säkrade av armén) fick påhälsning av partifuktionärer från NSDAP eller liknande för att säkerställa "den rätta tron"?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 6 mars 2007, 11:12

Lindir skrev:
Bengt Baron skrev:Är detta möjligt eller är kan man misstänka en något grumlig minnesbild hos författaren?
Man kan alltid misstänka en "något grumlig minnesbild" hos självbiografer ...
De största misstankarna mot grumlig minnesbild vad gäller von Luck kommer senare i boken, när han närmast framställer sig som om han hejar på de västallierade. Slåss inte mot dem då, dumbom.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 6 mars 2007, 16:00

Bengt Baron skrev:
B Hellqvist skrev:I Ukraina och andra delar av västra Sovjet var befolkningen till påfallande stor del välvilligt inställd till tyskarna, men det gick snart över när nazism och övermänniskotänkande gick ut över de erövrade. Så von Lucks intryck kan mycket väl stämma 1941, men hade han varit kvar där skulle han ha fått se omsvängningen.
Din tes stämmer förmodligen allt efter tiden förflöt och tyskarna visades sig från en annan sida än kanske den gemene soldaten (tror jag).
Var det ofta så att områden, (efter att ha blivit säkrade av armén) fick påhälsning av partifuktionärer från NSDAP eller liknande för att säkerställa "den rätta tron"?
Det elände som civilbefolkningen utsattes för genom att vara fångad i korselden gjorde dem nog som sagt inte mer fientliga gentemot tyskarna i början - krig är ju krig. Däremot blev klimatet betydligt bistrare när den civila (dvs. NSDAP:s) tyska administrationen tog över i de ockuperade områdena. Även Mellenthin och Manstein beklagar sig över detta i sina biografier om jag minns rätt, att det gås för hårt åt lokalbefolkningen av organisationer de inte hade inflytande över. Det må väl vara sagt, i alla fall fram till -43 var ju då de arméstyrda områdena längre fram men frågan är väl om det verkligen var så stor skillnad för de boende.

Skriv svar