Amerikanska vapen hos Saddam

Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Amerikanska vapen hos Saddam

Inlägg av Blixten » 28 februari 2007, 10:08

Det sägs ibland att USA rustade upp Saddam Husseins armé.

Är det någon som vet om det stämmer och i såfall vilka vapen det är frågan om och vilken andel de utgorde av arsenalen?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 februari 2007, 10:13

Jag vet inte om det var direkt materialstöd, jag kan tänka mig att USA var lite försiktiga med att skicka sin egen teknologi direkt till krigförande i mellanöstern efter "Stinger-affären" i Afghanistan och inte minst revolutionen i Iran? Eller? Däremot bör de ha gett rådgivning, kanske träning och inte minst fördelaktiga handelsavtal med Irak (Oil for Weapons, typ...) för att biffa upp deras krigskassa i fajten mot mullorna i Teheran.

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 28 februari 2007, 10:23

Irak hade uteslutande Rysk, Kinesisk eller Fransk utrustning - Amerikansk utrustning var främst krigsbyte från Iran.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 28 februari 2007, 10:51

Ca 0,6% av Iraks vapen ska ha kommit från USA. Det rörde sig främst om 60 st lätta helikoptrar som inköptes som civil materiel (om jag minsn rätt), men som beväpnades vid ankomst.
USA sålde mer vapen till Iran under detta krig än till Irak.
Som KA skriver så togs en del iransk utrustning som krigsbyte av Irak, och där rörde det sig om brittis k och amerikansk utrustning.

USA:s stöd till Irak rörde sig om livsmedelskrediter och underrättelser (bl a satellitfoton).

Trots att det är lätt att kolla upp detta så verkar det ändå vara väldigt vanligt att folk tror att USA beväpnade Saddam.

Shompola
Medlem

Inlägg av Shompola » 28 februari 2007, 15:02

"Trots att det är lätt att kolla upp detta så verkar det ändå vara väldigt vanligt att folk tror att USA beväpnade Saddam."

Jo, fast inte så konstigt ändå. USA stödde Irak öppet så det är lätt att tro att USA stödde Irak på alla möjliga sätt däribland vapen. och USA ansess ju vara en internationell bad boy av många idag, så då är det lätt att kritisera USA ytterliggare och komma med saker som inte har någon sanning, eller är överdrivna.

Det konstiga och tråkiga annars är så pass mycket Frankrike, Tyskland och Ryssland stödde Irak, både legalt och illegalt som ignoreras idag. De har undgått mycket kritik. Beklagligt minst sagt.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 28 februari 2007, 15:09

Objektivitet är inget som eftersträvas i dagens journalistik...

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 28 februari 2007, 22:06

Shompola skrev: Jo, fast inte så konstigt ändå. USA stödde Irak öppet så det är lätt att tro att USA stödde Irak på alla möjliga sätt däribland vapen.
Gorde dom det? Stödde Irak alltså i någon vidare utsträckning?

Jag startade en ny tråd om detta i en annan avdelning (Efterkrigsstiden). Vi hörs där!

Mjölner
Medlem

Inlägg av Mjölner » 3 mars 2007, 17:42

KA skrev:Irak hade uteslutande Rysk, Kinesisk eller Fransk utrustning - Amerikansk utrustning var främst krigsbyte från Iran.
Saddams mjältbrandsvirus levererades väl av USA om jag inte minns fel...

Skriv svar