Church of England blir en del av den Katolska? 2007
Church of England blir en del av den Katolska? 2007
För några dagar sedan läste jag en artikel i antingen SVD, metro eller STHLM City om att den Engelska Anglikanska kyrkan (Church of England) skall snart lägga fram ett förslag om att man skall bli en del av den Katolska kyrkan. Jag har tyvärr inte hittat någon länk till denna artikel, men är det någon som ha nån information om detta? Är det sant?
//Martin
//Martin
Låter inte troligt. Skulle nog aldrig, aldrig hända. Kan vara de mer konservativa elementen i den här kyrkan isåfall. Det har länge varit en schism om huruvida man ska tollerera homosexualitet inom den anglikanska kyrkan länge nu. där ledande figurer och biskoppar kommit ut som homosexuella. Kan vara en reaktion på detta? Ev. så är det liberala element inom den anglokanska kyrkan som vill driva med de konservativa.
- Niedzwiadek
- Medlem
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
http://www.timesonline.co.uk/tol/commen ... 403702.ece
Jag tror det är helt otänkbart att Anglikanska kyrkan som den är idag skulle ansluta sig till Katolska kyrkan. Anglikanerna har dock stora interna stridigheter just nu, på ytan handlar det mest om inställningen till homosexuella präster men det är också en mer djuplodande konflikt mellan den mer liberala delen av kyrkan (som finns främst i USA/Storbrittanien) och den mer konservativa delen (USA/Afrika). I längden är det svårt se någon annan lösning än att kyrkan kommer att splittras. Det är väl inte omöjligt att de mer konservativa kyrkorna i Afrika då kan komma i ett läget där det kan vara attraktivt att ansluta sig till Katolska Kyrkan.
Redan idag så är det säkerligen större samsyn mellan angelikaner och katoliker i t ex Storbrittanien på många samhällsfrågor än vad det är samsyn inom de respektive kyrkorna i säg Storbrittanien och Nigeria.
Jag tror det är helt otänkbart att Anglikanska kyrkan som den är idag skulle ansluta sig till Katolska kyrkan. Anglikanerna har dock stora interna stridigheter just nu, på ytan handlar det mest om inställningen till homosexuella präster men det är också en mer djuplodande konflikt mellan den mer liberala delen av kyrkan (som finns främst i USA/Storbrittanien) och den mer konservativa delen (USA/Afrika). I längden är det svårt se någon annan lösning än att kyrkan kommer att splittras. Det är väl inte omöjligt att de mer konservativa kyrkorna i Afrika då kan komma i ett läget där det kan vara attraktivt att ansluta sig till Katolska Kyrkan.
Redan idag så är det säkerligen större samsyn mellan angelikaner och katoliker i t ex Storbrittanien på många samhällsfrågor än vad det är samsyn inom de respektive kyrkorna i säg Storbrittanien och Nigeria.
- eugenlitwin
- Medlem
- Kontakt:
- Niedzwiadek
- Medlem
-
Lars Törnqvist
- Medlem
- Kontakt:
- eugenlitwin
- Medlem
- Kontakt:
Religions: Roman Catholic 31%, Dutch Reformed 13%, Calvinist 7%, Muslim 5.5%, other 2.5%, none 41% (2002)Niedzwiadek skrev:Holland katolskt? visste jag inte...
https://www.cia.gov/cia/publications/fa ... nt/nl.html
"katolskt" kanske inte på samar sett som Polen men...)
Numera finns det något fler katoliker än protestanter i Nederländerna. Men den nederländska kulturen är fortfarande starkt präglad av kalvinistisk livsstil.
100% håller med
- Niedzwiadek
- Medlem
- eugenlitwin
- Medlem
- Kontakt: